MELBOURNE - PŘEHLED ZASTÁVEK V BOXECH A STINTŮ; Jak moc dokázaly týmy díky usilovnému tréninku a důmyslnějšímu vybavení přes zimu zlepšit své zastávky v boxech? Dnešní závod v Austrálii potvrdil, že v této oblasti došlo k pokroku.
Tři týmy dokázaly své piloty odbavit za 2,5 sekundy. Hned dvakrát se to podařilo Ferrari v případě Felipeho Massy, přičemž i ta třetí Brazilcova zastávka byla vydařená - 2,8 s. Průměr jeho tří zastávek činí výborných 2,6.
Stáj z Maranella si zaslouží pochvalu také za práci na voze Fernanda Alonsa - i jeho případě veškeré zastávky zvládlo do tří sekund.
Za 2,5 sekundy přezul McLaren Jensona Buttona ve 37. kole a Red Bull Marka Webbera v kole následujícím. Mechanici rakouské stáje byli rychlí i v případě úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela - průměr 3,06 s, nevyšla mu pouze prostřední zastávka (3,8 s).
Výměnu kol zvládal dobře také Mercedes: Lewise Hamiltona přezouval za 3,2 - 3,1 a 2,9 s.
Pirelli prognóza pro Austrálii nakonec vyšla: 2 - 3 zastávky, jakkoliv se to kvůli vysokému opotřebení a degradaci v předsezónních testech mnohým škarohlídkům nezdálo v žádném případě možné. Jako nejrychlejší strategii před závodem předpovídalo 2 zastávky takto: ve 14. kole vyměnit super-měkké ze středně-tvrdé a druhou výměnu absolvovat v kole 36, což u Räikkönena přibližně sedělo.
U Lotusu bylo zajímavé i to, že jako jediný ze špičkových týmů dokázal dvouzastávkovou strategii přimět k fungování. Fin navíc v 56. kole na 22 kol starých středně-tvrdých pneumatikách dokázal zajet nejrychlejší kolo závodu.
Na ten nižší počet dnes vsadila pětice klasifikovaných pilotů: Paul di Resta, Esteban Gutiérrez, Charles Pic, Kimi Räikkönen a navrátilec Adrian Sutil. Mexičan se Sauberem byl mužem, který v boxech během Velké ceny Austrálie strávil nejkratší čas - 44,631 sekund.
Nejdelší stinty předváděly na super-měkké směsi Mercedesy - Hamilton na ní zvládl 13 kol, neklasifikovaný Rosberg, jehož zradila technika, dokonce kol 14 (24,1 % vzdálenosti závodu vypsaného na 58 kol). Na jedné sadě středně-tvrdé směsi ujel největší vzdálenost Gutiérrez: 30 kol (51,7 % závodu).
Legenda:
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.