Williams dnes ráno v barcelonských boxech poprvé světu představuje monopost FW35, s nímž bude o vítězství bojovat v sezóně 2013.
Za tým z Grove, který loni skončil po výkonnostním pokroku na osmém místě v šampionátu konstruktérů, bude letos závodit Pastor Maldonado a nováček Valtteri Bottas, jenž nahradil Bruna Sennu.
Zkušenější Maldonado popisuje: "Začátek mé třetí sezóny s Williamsem je důležitý pro mne i pro tým. Tvrdě jsme pracovali na vývoji vozu a vylepšení naši výkonnosti. Loni jsme vyhráli závod a byli jsme konkurenceschopní, ale v této sezóně musíme být ještě rychlejší, což je podle mě možné.
Konzistence bude našim cílem, abychom stáhli náskok na týmy před námi. V této sezóně dochází k několika změnám: mám nového závodního inženýra a týmového kolegu Valtteriho. Nyní však panuje příjemná atmosféra, jelikož jsme všichni konkurenceschopní a navzájem se dobře známe.
Být součástí rodiny Williamsu je pro pilota velmi zvláštní. Chtěl bych poděkovat Frankovi nejen za to, že mi dal příležitost za něj jezdit, ale také za to, že mi umožnil vyhrát. Mým cílem je dostat tým zpět na špici."
Nový Williams FW35
Jak již v lednu prozradil Bottas, vůz FW35 má schod na nose překrytý panelem cudnosti. Vpředu zůstává zavěšení push-rod, vzadu pull rod. Z loňska si tým přenáší své charakteristické prvky - krátké bočnice a malou, nízko umístěnou převodovku.
Fin své dojmy popisuje takto: "Je to skvělé být jmenován na pozici závodního jezdce Williamsu tuto sezónu. Jedná se o velký pokrok a opravdu se na ni těším. Hodně jsem trénoval, setkával jsem se s inženýry a v rámci příprav pracoval na simulátoru, takže cítím, že jsem připravený.
Víme, že jsme naše auto oproti minulé sezóně zlepšili, ale těším se na samotné srovnání na dráze. Máme před sebou náročný testovací program, ale jsem nadšený. Okamžik, kdy v Melbourne zhasnou startovní světla, je okamžikem, ke kterému jsem po celou svou kariéru směřoval."
Přestože se jedná o evoluci minulého auta, přes 80 % vozu FW35 je nových - včetně převodovky, karosérie a nosu, přičemž došlo k významné úspoře hmotnosti. U mnoha dílů, které byly přeneseny, tým zapracoval na vylepšení spolehlivosti. Samotná převodovka ujela na testovací stolici 3200 km, což odpovídá vzdálenosti ujeté během 5 závodních víkendů.
Závodní piloti pózují s novým monopostem
Technický ředitel Mike Coughlan uvádí: "Vzhledem ke stabilitě pravidel přes zimu jsem potěšen zisky, které jsme s tímto vozem dosáhli. Je lepší, propracovanější formulí než FW34 a myslím, že všichni, kteří se podíleli na tomto projektu, mohou být na svou práci hrdí."
Williams FW35 s Coanda výfuky po vzoru McLarenu
Nové jsou i Coanda výfuky, které si tým několikrát vyzkoušel už minulý rok, ale do závodu je kvůli různým problémům nikdy nenasadil.
"Coanda efekt pro nás bude velkou věcí. Pro tuto oblast nebylo vydáno žádné ujasnění pravidel, takže úzce spolupracujeme s Renaultem na maximalizaci možných zisků," říká Coughlan. "DRS bude letos více omezeno, takže z této oblasti přesuneme zdroje a zaměříme se na jiné."
Frank Williams během dnešního představení řekl: "Skupina talentovaných lidí s dobrou představivostí a spoustou odvahy spolupracovala na stavbě Williamsu FW35. Budeme si muset počkat do Austrálie, abychom skutečně viděli, co máme. Věřím ale, že se oproti loňskému vozu, který byl velmi konkurenceschopným vozidlem, jedná o pokrok.
Williams byl v uplynulých 30 letech mnohokrát na špici. Přirozenou povahou sportu zažíváte vrcholy a pády, když jsme však na dně, vždy bojujeme, abychom se dostali zpět. Doufám, že se současným týmem, který máme, s novým FW35 v kombinaci s talentem Pastora, Valtteriho a Susie, a s pokračující podporou našich partnerů, budeme znovu v pozici vyzvat ty úplně nejlepší," dodává zakladatel týmu.
Prezentační video Williamsu
Snímek nového vozu ve vysokém rozlišení najdete mezi tapetami zde.
© Foto: Williams F1 Team
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.