Williams dnes ráno v barcelonských boxech poprvé světu představuje monopost FW35, s nímž bude o vítězství bojovat v sezóně 2013.
Za tým z Grove, který loni skončil po výkonnostním pokroku na osmém místě v šampionátu konstruktérů, bude letos závodit Pastor Maldonado a nováček Valtteri Bottas, jenž nahradil Bruna Sennu.
Zkušenější Maldonado popisuje: "Začátek mé třetí sezóny s Williamsem je důležitý pro mne i pro tým. Tvrdě jsme pracovali na vývoji vozu a vylepšení naši výkonnosti. Loni jsme vyhráli závod a byli jsme konkurenceschopní, ale v této sezóně musíme být ještě rychlejší, což je podle mě možné.
Konzistence bude našim cílem, abychom stáhli náskok na týmy před námi. V této sezóně dochází k několika změnám: mám nového závodního inženýra a týmového kolegu Valtteriho. Nyní však panuje příjemná atmosféra, jelikož jsme všichni konkurenceschopní a navzájem se dobře známe.
Být součástí rodiny Williamsu je pro pilota velmi zvláštní. Chtěl bych poděkovat Frankovi nejen za to, že mi dal příležitost za něj jezdit, ale také za to, že mi umožnil vyhrát. Mým cílem je dostat tým zpět na špici."
Nový Williams FW35
Jak již v lednu prozradil Bottas, vůz FW35 má schod na nose překrytý panelem cudnosti. Vpředu zůstává zavěšení push-rod, vzadu pull rod. Z loňska si tým přenáší své charakteristické prvky - krátké bočnice a malou, nízko umístěnou převodovku.
Fin své dojmy popisuje takto: "Je to skvělé být jmenován na pozici závodního jezdce Williamsu tuto sezónu. Jedná se o velký pokrok a opravdu se na ni těším. Hodně jsem trénoval, setkával jsem se s inženýry a v rámci příprav pracoval na simulátoru, takže cítím, že jsem připravený.
Víme, že jsme naše auto oproti minulé sezóně zlepšili, ale těším se na samotné srovnání na dráze. Máme před sebou náročný testovací program, ale jsem nadšený. Okamžik, kdy v Melbourne zhasnou startovní světla, je okamžikem, ke kterému jsem po celou svou kariéru směřoval."
Přestože se jedná o evoluci minulého auta, přes 80 % vozu FW35 je nových - včetně převodovky, karosérie a nosu, přičemž došlo k významné úspoře hmotnosti. U mnoha dílů, které byly přeneseny, tým zapracoval na vylepšení spolehlivosti. Samotná převodovka ujela na testovací stolici 3200 km, což odpovídá vzdálenosti ujeté během 5 závodních víkendů.
Závodní piloti pózují s novým monopostem
Technický ředitel Mike Coughlan uvádí: "Vzhledem ke stabilitě pravidel přes zimu jsem potěšen zisky, které jsme s tímto vozem dosáhli. Je lepší, propracovanější formulí než FW34 a myslím, že všichni, kteří se podíleli na tomto projektu, mohou být na svou práci hrdí."
Williams FW35 s Coanda výfuky po vzoru McLarenu
Nové jsou i Coanda výfuky, které si tým několikrát vyzkoušel už minulý rok, ale do závodu je kvůli různým problémům nikdy nenasadil.
"Coanda efekt pro nás bude velkou věcí. Pro tuto oblast nebylo vydáno žádné ujasnění pravidel, takže úzce spolupracujeme s Renaultem na maximalizaci možných zisků," říká Coughlan. "DRS bude letos více omezeno, takže z této oblasti přesuneme zdroje a zaměříme se na jiné."
Frank Williams během dnešního představení řekl: "Skupina talentovaných lidí s dobrou představivostí a spoustou odvahy spolupracovala na stavbě Williamsu FW35. Budeme si muset počkat do Austrálie, abychom skutečně viděli, co máme. Věřím ale, že se oproti loňskému vozu, který byl velmi konkurenceschopným vozidlem, jedná o pokrok.
Williams byl v uplynulých 30 letech mnohokrát na špici. Přirozenou povahou sportu zažíváte vrcholy a pády, když jsme však na dně, vždy bojujeme, abychom se dostali zpět. Doufám, že se současným týmem, který máme, s novým FW35 v kombinaci s talentem Pastora, Valtteriho a Susie, a s pokračující podporou našich partnerů, budeme znovu v pozici vyzvat ty úplně nejlepší," dodává zakladatel týmu.
Prezentační video Williamsu
Snímek nového vozu ve vysokém rozlišení najdete mezi tapetami zde.
© Foto: Williams F1 Team
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.