Sauber je dalším týmem, který ukázal auto, s nímž bude bojovat o vítězství v sezóně 2013. Jak vypadá a co na něj říkají hlavní zástupci týmu - Moniša Kaltenbronová a Matt Morris - společně s novými závodními piloty?
Cílem švýcarského týmu je stavět na loňských čtyřech pódiových výsledcích. Do letošní sezóny vstoupí se zcela novou jezdeckou sestavou: s Nicem Hülkenbergem a s nováčkem Estebanem Gutiérrezem.
"Máme od nich velmi vysoká očekávání a oni to vědí," prohlásila šéfka týmu Moniša Kaltenbornová. "Jsem velmi vzrušená, ale také trochu napjatá, protože představení jako je toto je velmi vzrušujícím okamžikem. Jsme jen několik dní od toho, co náš vůz, který jsme během zimních měsíců vyvíjeli, vyrazí na trať. Cíl je velmi jasný ajednoduchý: chceme pokračovat v zlepšování našem a v klíčovém faktoru - v autě."
Hlavní designér Matt Morris označil již loňský vůz C31 za "extrémně konkurenceschopný,"C32 má podle něj "eliminovat pár jeho slabin." K těm patřila menší výkonnost při brzdění. "Máme zcela nový brzdový systém, který jsme vyvíjeli minulý rok."
"Během sezóny jsme investovali spoustu času a energie do rozvoje lepšího porozumění našeho vozu. Kvůli tomu jsme se soustředili hlavně na aerodynamické efekty kolem zádi auta. Naši experti na aerodynamiku v tomto směru odvedli skvělou práci, tento základ jsme u C32 dále rozvinuli," dodává Morris.
Zadní pull-rod zavěšení Sauberu C32 (foto: Sauber Motorsport AG)
Esteban Gutiérrez při představení řekl.: "Je jednoduše krásné vidět tohle auto. Zatím jsem stále klidný a soustředím se na to podstatné - výkony na trati. Už se velmi těším na začátek testů a pak pochopitelně také na závody. Před závodem v Melbourne asi budu trochu nervóznější. S ohledem na pokrok, který tým v minulých sezonách učinil, očekáváme další posun vpřed."
Jakou část vozu má nováček nejraději? "Nejraději mám z celého vozu sedačku, protože ta je mi vždy nejblíž. Řekl bych, že jsme našli dobrá technická řešení, ale jak budou opravdu fungovat, to se ukáže až na trati během testů. Zimní příprava zatím stále probíhá - v prosinci jsem trénoval doma, v lednu pak v Rakousku. Zaměřil jsem se především na fyzickou přípravu. Jezdil jsem na lyžích a také na běžkách."
"Během testů chci týmu poskytnout co možná nejlepší zpětnou vazbu, na to se chci zaměřit. Jedná se totiž o enormně důležitou vývojovou fázi roku. Jde o to, najezdit s vozem co možná nejvíce okruhů. Musíte také poznat chování auta v podmínkách kvalifikace a závodů. Tyto zkušenosti se budou počítat zvláště při prvním závodu roku. Nica znám, už jsme se na cestě do F1 potkali a řekl bych, že máme podobný přístup k práci."
Vpředu zůstává Sauber u push-rodu, vstupní otvory bočnic za ním jsou poměrně velké(foto: Sauber Motorsport AG)
Nico Hülkenberg sděluje své dojmy: "Vše bude záležet na tom, jak budou probíhat testy. Vstupuji do své třetí sezony [jako závodní jezdec] a už mám s vozy F1 nějaké zkušenosti. Hodně to pomůže, ale i nadále zůstávají testy jako příprava na sezonu velmi důležité.
Od skončení sezony 2012 jsem byl už několikrát zde, na týmové základně a mluvil jsem s lidmi z týmu. V posledních týdnech jsem tvrdě trénoval, abych byl zpět ve formě. Jsem si jistý, že nás čeká zajímavá sezona.
V týmu jsem se dobře zabydlel. Dávám si ta nejvyšší očekávání před sezonou 2013, ale to je vše součástí F1. První kola s novým vozem budou zajímavá. Prvně musíme pečlivě prozkoumat, jestli vše funguje jak má, až poté se můžeme zaměřit detailně na aerodynamiku.
U Sauberu můžeme stavět na velmi dobrém základu z minulého roku, to by nám mělo pomoci k dobrým výsledkům. Ale nová sezona je vždy nový závod! Teď musíme počkat, až budeme na trati a uvidíme, jak na tom jsme.
S Estebanem se známe již delší dobu, naše cesty se již několikrát v padocku různých sérií zkřížily. Velmi si ho jako týmového kolegy vážím. Mým cílem je podávat v každém závodu konstantní výkony."
Zadní část Sauberu C32, odnímatelný kryt na boku airboxu (s nápisem Oerlikon) odhaluje záměr týmu nasadit pasivní DRS (foto: Sauber Motorsport AG)
Monopost C32 má zvláštní vykrojený nos s vysokými okraji. Jeho špička se zdá být o něco níže, než je maximum povolené pravidly, za ní vznikl široký kanál, což by mělo vylepšovat aerodynamiku v přední části vozu.
Vpředu zůstalo zavěšení typu push-rod. Bočnice s vyboulenými Coanda výfuky se více podobají loňskému McLarenu, bočnicové panely jsou spojeny s horní části karosérie. Jiný je horní ochranný oblouk, spočívá pouze na dvou místo na čtyřech pilířích, jak u Sauberu bývalo zvykem.
Video z prezentace (zdroj: Sauber Motorsport AG)
Snímky naleznete pod článkem. Tapety ve vysokém rozlišení zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.