Sauber je dalším týmem, který ukázal auto, s nímž bude bojovat o vítězství v sezóně 2013. Jak vypadá a co na něj říkají hlavní zástupci týmu - Moniša Kaltenbronová a Matt Morris - společně s novými závodními piloty?
Cílem švýcarského týmu je stavět na loňských čtyřech pódiových výsledcích. Do letošní sezóny vstoupí se zcela novou jezdeckou sestavou: s Nicem Hülkenbergem a s nováčkem Estebanem Gutiérrezem.
"Máme od nich velmi vysoká očekávání a oni to vědí," prohlásila šéfka týmu Moniša Kaltenbornová. "Jsem velmi vzrušená, ale také trochu napjatá, protože představení jako je toto je velmi vzrušujícím okamžikem. Jsme jen několik dní od toho, co náš vůz, který jsme během zimních měsíců vyvíjeli, vyrazí na trať. Cíl je velmi jasný ajednoduchý: chceme pokračovat v zlepšování našem a v klíčovém faktoru - v autě."
Hlavní designér Matt Morris označil již loňský vůz C31 za "extrémně konkurenceschopný,"C32 má podle něj "eliminovat pár jeho slabin." K těm patřila menší výkonnost při brzdění. "Máme zcela nový brzdový systém, který jsme vyvíjeli minulý rok."
"Během sezóny jsme investovali spoustu času a energie do rozvoje lepšího porozumění našeho vozu. Kvůli tomu jsme se soustředili hlavně na aerodynamické efekty kolem zádi auta. Naši experti na aerodynamiku v tomto směru odvedli skvělou práci, tento základ jsme u C32 dále rozvinuli," dodává Morris.
Zadní pull-rod zavěšení Sauberu C32 (foto: Sauber Motorsport AG)
Esteban Gutiérrez při představení řekl.: "Je jednoduše krásné vidět tohle auto. Zatím jsem stále klidný a soustředím se na to podstatné - výkony na trati. Už se velmi těším na začátek testů a pak pochopitelně také na závody. Před závodem v Melbourne asi budu trochu nervóznější. S ohledem na pokrok, který tým v minulých sezonách učinil, očekáváme další posun vpřed."
Jakou část vozu má nováček nejraději? "Nejraději mám z celého vozu sedačku, protože ta je mi vždy nejblíž. Řekl bych, že jsme našli dobrá technická řešení, ale jak budou opravdu fungovat, to se ukáže až na trati během testů. Zimní příprava zatím stále probíhá - v prosinci jsem trénoval doma, v lednu pak v Rakousku. Zaměřil jsem se především na fyzickou přípravu. Jezdil jsem na lyžích a také na běžkách."
"Během testů chci týmu poskytnout co možná nejlepší zpětnou vazbu, na to se chci zaměřit. Jedná se totiž o enormně důležitou vývojovou fázi roku. Jde o to, najezdit s vozem co možná nejvíce okruhů. Musíte také poznat chování auta v podmínkách kvalifikace a závodů. Tyto zkušenosti se budou počítat zvláště při prvním závodu roku. Nica znám, už jsme se na cestě do F1 potkali a řekl bych, že máme podobný přístup k práci."
Vpředu zůstává Sauber u push-rodu, vstupní otvory bočnic za ním jsou poměrně velké(foto: Sauber Motorsport AG)
Nico Hülkenberg sděluje své dojmy: "Vše bude záležet na tom, jak budou probíhat testy. Vstupuji do své třetí sezony [jako závodní jezdec] a už mám s vozy F1 nějaké zkušenosti. Hodně to pomůže, ale i nadále zůstávají testy jako příprava na sezonu velmi důležité.
Od skončení sezony 2012 jsem byl už několikrát zde, na týmové základně a mluvil jsem s lidmi z týmu. V posledních týdnech jsem tvrdě trénoval, abych byl zpět ve formě. Jsem si jistý, že nás čeká zajímavá sezona.
V týmu jsem se dobře zabydlel. Dávám si ta nejvyšší očekávání před sezonou 2013, ale to je vše součástí F1. První kola s novým vozem budou zajímavá. Prvně musíme pečlivě prozkoumat, jestli vše funguje jak má, až poté se můžeme zaměřit detailně na aerodynamiku.
U Sauberu můžeme stavět na velmi dobrém základu z minulého roku, to by nám mělo pomoci k dobrým výsledkům. Ale nová sezona je vždy nový závod! Teď musíme počkat, až budeme na trati a uvidíme, jak na tom jsme.
S Estebanem se známe již delší dobu, naše cesty se již několikrát v padocku různých sérií zkřížily. Velmi si ho jako týmového kolegy vážím. Mým cílem je podávat v každém závodu konstantní výkony."
Zadní část Sauberu C32, odnímatelný kryt na boku airboxu (s nápisem Oerlikon) odhaluje záměr týmu nasadit pasivní DRS (foto: Sauber Motorsport AG)
Monopost C32 má zvláštní vykrojený nos s vysokými okraji. Jeho špička se zdá být o něco níže, než je maximum povolené pravidly, za ní vznikl široký kanál, což by mělo vylepšovat aerodynamiku v přední části vozu.
Vpředu zůstalo zavěšení typu push-rod. Bočnice s vyboulenými Coanda výfuky se více podobají loňskému McLarenu, bočnicové panely jsou spojeny s horní části karosérie. Jiný je horní ochranný oblouk, spočívá pouze na dvou místo na čtyřech pilířích, jak u Sauberu bývalo zvykem.
Video z prezentace (zdroj: Sauber Motorsport AG)
Snímky naleznete pod článkem. Tapety ve vysokém rozlišení zde.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.