Sauber je dalším týmem, který ukázal auto, s nímž bude bojovat o vítězství v sezóně 2013. Jak vypadá a co na něj říkají hlavní zástupci týmu - Moniša Kaltenbronová a Matt Morris - společně s novými závodními piloty?
Cílem švýcarského týmu je stavět na loňských čtyřech pódiových výsledcích. Do letošní sezóny vstoupí se zcela novou jezdeckou sestavou: s Nicem Hülkenbergem a s nováčkem Estebanem Gutiérrezem.
"Máme od nich velmi vysoká očekávání a oni to vědí," prohlásila šéfka týmu Moniša Kaltenbornová. "Jsem velmi vzrušená, ale také trochu napjatá, protože představení jako je toto je velmi vzrušujícím okamžikem. Jsme jen několik dní od toho, co náš vůz, který jsme během zimních měsíců vyvíjeli, vyrazí na trať. Cíl je velmi jasný ajednoduchý: chceme pokračovat v zlepšování našem a v klíčovém faktoru - v autě."
Hlavní designér Matt Morris označil již loňský vůz C31 za "extrémně konkurenceschopný,"C32 má podle něj "eliminovat pár jeho slabin." K těm patřila menší výkonnost při brzdění. "Máme zcela nový brzdový systém, který jsme vyvíjeli minulý rok."
"Během sezóny jsme investovali spoustu času a energie do rozvoje lepšího porozumění našeho vozu. Kvůli tomu jsme se soustředili hlavně na aerodynamické efekty kolem zádi auta. Naši experti na aerodynamiku v tomto směru odvedli skvělou práci, tento základ jsme u C32 dále rozvinuli," dodává Morris.
Zadní pull-rod zavěšení Sauberu C32 (foto: Sauber Motorsport AG)
Esteban Gutiérrez při představení řekl.: "Je jednoduše krásné vidět tohle auto. Zatím jsem stále klidný a soustředím se na to podstatné - výkony na trati. Už se velmi těším na začátek testů a pak pochopitelně také na závody. Před závodem v Melbourne asi budu trochu nervóznější. S ohledem na pokrok, který tým v minulých sezonách učinil, očekáváme další posun vpřed."
Jakou část vozu má nováček nejraději? "Nejraději mám z celého vozu sedačku, protože ta je mi vždy nejblíž. Řekl bych, že jsme našli dobrá technická řešení, ale jak budou opravdu fungovat, to se ukáže až na trati během testů. Zimní příprava zatím stále probíhá - v prosinci jsem trénoval doma, v lednu pak v Rakousku. Zaměřil jsem se především na fyzickou přípravu. Jezdil jsem na lyžích a také na běžkách."
"Během testů chci týmu poskytnout co možná nejlepší zpětnou vazbu, na to se chci zaměřit. Jedná se totiž o enormně důležitou vývojovou fázi roku. Jde o to, najezdit s vozem co možná nejvíce okruhů. Musíte také poznat chování auta v podmínkách kvalifikace a závodů. Tyto zkušenosti se budou počítat zvláště při prvním závodu roku. Nica znám, už jsme se na cestě do F1 potkali a řekl bych, že máme podobný přístup k práci."
Vpředu zůstává Sauber u push-rodu, vstupní otvory bočnic za ním jsou poměrně velké(foto: Sauber Motorsport AG)
Nico Hülkenberg sděluje své dojmy: "Vše bude záležet na tom, jak budou probíhat testy. Vstupuji do své třetí sezony [jako závodní jezdec] a už mám s vozy F1 nějaké zkušenosti. Hodně to pomůže, ale i nadále zůstávají testy jako příprava na sezonu velmi důležité.
Od skončení sezony 2012 jsem byl už několikrát zde, na týmové základně a mluvil jsem s lidmi z týmu. V posledních týdnech jsem tvrdě trénoval, abych byl zpět ve formě. Jsem si jistý, že nás čeká zajímavá sezona.
V týmu jsem se dobře zabydlel. Dávám si ta nejvyšší očekávání před sezonou 2013, ale to je vše součástí F1. První kola s novým vozem budou zajímavá. Prvně musíme pečlivě prozkoumat, jestli vše funguje jak má, až poté se můžeme zaměřit detailně na aerodynamiku.
U Sauberu můžeme stavět na velmi dobrém základu z minulého roku, to by nám mělo pomoci k dobrým výsledkům. Ale nová sezona je vždy nový závod! Teď musíme počkat, až budeme na trati a uvidíme, jak na tom jsme.
S Estebanem se známe již delší dobu, naše cesty se již několikrát v padocku různých sérií zkřížily. Velmi si ho jako týmového kolegy vážím. Mým cílem je podávat v každém závodu konstantní výkony."
Zadní část Sauberu C32, odnímatelný kryt na boku airboxu (s nápisem Oerlikon) odhaluje záměr týmu nasadit pasivní DRS (foto: Sauber Motorsport AG)
Monopost C32 má zvláštní vykrojený nos s vysokými okraji. Jeho špička se zdá být o něco níže, než je maximum povolené pravidly, za ní vznikl široký kanál, což by mělo vylepšovat aerodynamiku v přední části vozu.
Vpředu zůstalo zavěšení typu push-rod. Bočnice s vyboulenými Coanda výfuky se více podobají loňskému McLarenu, bočnicové panely jsou spojeny s horní části karosérie. Jiný je horní ochranný oblouk, spočívá pouze na dvou místo na čtyřech pilířích, jak u Sauberu bývalo zvykem.
Video z prezentace (zdroj: Sauber Motorsport AG)
Snímky naleznete pod článkem. Tapety ve vysokém rozlišení zde.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.