Lewis Hamilton byl nejrychlejším pilotem třetího tréninku o pouhou tisícinu sekundy před pilotem Ferrari, Fernandem Alonsem.
Intenzivní sluneční svit nad královským parkem v Monze, přivítal účastníky Velké ceny Itálie i při třetím tréninku. Teplota vzduchu je 25°C, na povrchu asfaltu je teplota 32°C.
Zelené světlo na konci boxové uličky značí start do posledního tréninku.
V boxech domácího týmu, Ferrari, je Luca Cordero di Montezemolo, aby se pozdravil s techniky a mechaniky. Zatímco oba piloti Scuderie jsou již na trati, aby zajeli instalační kolo. Stejný počin udělali i piloti ostatních stájí.
Osiřelou trať po instalačních kolech narušuje Nico Hülkenberg a Sergio Pérez.
Nico Hülkenberg zajíždí první měřené kolo 1:30,583, ale v čele výsledkové listiny je jen na okamžik, sesazuje ho Pérez, který zajíždí čas 1:26,620. Räikkönen je však rychlejší a jde tak do čela a posouvá hodnotu nejrychlejšího kola na 1:26,215.
Pořadí na čele se teď hodně mění, momentálně je nejrychlejší Peréz (1:25.894), překonává ho Hamilton (1:25.816), ale Mexičan se nevzdává (1:25.508) a znovu jde do čela. Přetahovaná pokračuje - 1:25.165 – pro Hamiltona, v těsném závěsu mu jsou Pérez a Senna. Jenson Button však zajíždí rychlé kolo a je druhý za svým týmovým kolegou.
Hamilton v Monze opět nejrychlejší (foto: McLaren Mercedes)
Lewis Hamilton zlepšuje hodnotu nejrychlejšího času na 1:24,687, zatímco oba vozy Red Bull jsou až na sedmém a osmém místě. Pastor Maldonado je také dostatečně rychlý a posouvá se na třetí místo. Maldonada však čeká penalizace v podobě odsunu o deset míst na startu.
Obě Ferrari jsou na trati, Alonso je na moment pomalejší než Massa, oba však zůstávají na trati. Alonso se vklínil na druhé místo a rozdělil tak dvojici McLarenu. Další kolo v podání Fernanda Alonsa je již nejrychlejší a hodnota času na první pozici je tak 1:24.632.
Do konce tréninku zbývá 18 minut a jsme tak ve fázi, kdy týmy budou simulovat kvalifikaci.
Piloti přezouvají na měkčí směs pneumatik. Alonso zajíždí rychlý čas (1:24,814), ale nedokázal překonat svůj nejrychlejší čas zajetý na tvrdých pneumatikách. Druhé kolo je o poznání lepší a čas 1:24.579 upevňuje jeho vedoucí pozici. Hamilton je lepší o pouhou tisícinu sekundy.
Problém u Red Bullu: Vettel je nucený odstavit vůz ve Variante della Roggia. Problémem byla závada na alternátoru - podle Renaultu však odlišného charakteru než v Monze. Během hodiny jej stihnout vyměnit, do začátku kvalifikace by tedy jeho vůz měl být připravený.
Třetí trénink byl odmáván šachovnicovým praporem a čeká se jen na dojetí posledních kol.
Počty kol ujetých ve 3. tréninku (vlevo) a za všechny tři tréninky celkem (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Räikkönen - 345 km/hod; 2. Button - 341; 3. Hamilton - 341; 4. D'Ambrosio - 340; 5. Vergne - 340; 6. Ricciardo - 340.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.