MONZA - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku byl nejrychlejší Schumacher následován Buttonem. Dobrý začátek víkendu pro Mercedes podtrhl třetím místem Rosberg. Alonso a Maldonado kvůli technice odstavili své vozy.
Dopoledne v Monze přivítala piloty modrá obloha a teploty kolem 23 °C. Hlavním tématem v paddocku je budoucnost Lewise Hamiltona. Nic však není rozhodnuto a na výsledek si budeme muset počkat. Objevila se dokonce informace, že Michael Schumacher by se mohl vrátit do Ferrari. Zdá se, že spekulace bodou pokračovat.
Nízký přítlak, nově nastavená přední i zadní křídla, změny v aerodynamice, to vše čeká týmy na okruhu v Monze.
Z testovacích pilotů dostali šanci Valtteri Bottas místo Bruna Senny (Williams) a Jules Bianchi místo Paula Di Resty (Force India) a čínský pilot Ma místo Narajna Karthikejana (HRT).
Po deseti minutách zajeli všichni piloti instalační kolo a jediné časy, které svítí na tabuli jsou Felipeho Massy (1:28,370 min) a Lewise Hamiltona. Všichni piloti jsou však v garážích. Brzy se ale na trať vydává Charles Pic, ale poté okruh opět utichává.
V garáži Lotusu pracují a jejich testovací pilot Jérome D´Ambrosio se připravuje na svou šanci, když tento víkend nahrazuje Romaina Grosjeana.
Ticho prolomuje Kimi Räikkönen, kterého následuje Ma Quing Hua. Fin se zazařuje na první místo a jeho čas je 1:28,175 a v dalším kole se o osm desetin zlepšuje. HRT má zajímavé novinky na zadním přítlačném křídle. McLaren jede s opravdu velmi nízkým přítlakem.
Při této velké ceně také bude mezi sportovními komisaři žena - Silvia Belottová. Další zajímavostí je že Sebastian Vettel má již svou padesátou helmu. Fernando Alonso zde využívá nové šasi po nehodě ve Spa.
Pirelli sem přivezlo tvrdou a střední směs pneumatik, stejně jako na minulou velou cenu v Belgii (bílé a stříbrné označení). Máme před sebou necelou hodinu a časy se začínají na čele měnit, na trať vyjíždí stále více pilotů, mezitím co Vergne vyjíždí mimo trať.
Práce před zahájením tréninku v Monze na Schumacherově voze (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Po 45 minutách je na čele Michael Schumacher s časem 1:25,422 následován Jensonem Buttonem, který ztrácí méně než půl sekundy. Následují jej oba piloti Ferrari. Button si v rádiu stěžoval na nedotáčivost. Red Bully v současné chvíli na osmém (Webber) a jedenáctém (Vettel) místě. Němec navíc se svým vozem trochu bojuje, zablokovala se mu kola a vyjel mimo trať v první šikaně.
Ferrari se nechalo slyšet, že získali dobrý výchozí bod a zaměří se teď na aerodynamický vývoj. I po hodině prvního tréninku je na čele stále čas Michaela Schumachera a ani za ním se nic nemění. U McLarenu se pracuje na voze Jensona Buttona a vypadá to, že mění zavěšení na přední části vozu. Hamilton, stejně jako Button a Webber, netrfefil druhou šikanu, ale pokračuje v jízdě.
Räikkönen se zlepšuje z dvanáctého místa a posouvá se na sedmé místo. Na trati však dominují Mercedesy. Schumacher stále v čele, Rosberg třetí. Nováček Ma je poslední a ztrácí přes dvě sekudny na svého týmového kolegu DeLa Rosu. Další debutant - D´Ambrosio na patnáctém místě.
Deset minut do konce a čas Schumachera stále tím vedoucím. Ani na dalších místech se moc nemění. Akce na trati se ale s ubývajícím časem zvyšuje. Schumacher i Massa jsou dalšími, kteří netrefuje šikanu.
Koncovku dramatizuje zastavení Fernanda Alonsa, který vystupuje z auta. Vypadá to pravděpodobně na problém s motorem. Na trati zastavuje také Pastor Maldonado, první informace hovoří o problému s hydraulickým systémem. Časy na čele se však nemění a Schumacher tedy ovládl první trénink v Monze s časem 1:25,422. Räikkönen mezitím také zkouší svůj Lotus v jízdě mimo trať téměř na dvou kolech.
Počty ujetých kol v prvním tréninku
Maximální rychlosti: 1. D'Ambrosio - 342 km/hod; 2. De la Rosa - 339; 3. Hülkenberg; 4. Schumacher - 338; 5. Rosberg - 338; 6. Pérez - 338.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.