MONZA - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku byl nejrychlejší Schumacher následován Buttonem. Dobrý začátek víkendu pro Mercedes podtrhl třetím místem Rosberg. Alonso a Maldonado kvůli technice odstavili své vozy.
Dopoledne v Monze přivítala piloty modrá obloha a teploty kolem 23 °C. Hlavním tématem v paddocku je budoucnost Lewise Hamiltona. Nic však není rozhodnuto a na výsledek si budeme muset počkat. Objevila se dokonce informace, že Michael Schumacher by se mohl vrátit do Ferrari. Zdá se, že spekulace bodou pokračovat.
Nízký přítlak, nově nastavená přední i zadní křídla, změny v aerodynamice, to vše čeká týmy na okruhu v Monze.
Z testovacích pilotů dostali šanci Valtteri Bottas místo Bruna Senny (Williams) a Jules Bianchi místo Paula Di Resty (Force India) a čínský pilot Ma místo Narajna Karthikejana (HRT).
Po deseti minutách zajeli všichni piloti instalační kolo a jediné časy, které svítí na tabuli jsou Felipeho Massy (1:28,370 min) a Lewise Hamiltona. Všichni piloti jsou však v garážích. Brzy se ale na trať vydává Charles Pic, ale poté okruh opět utichává.
V garáži Lotusu pracují a jejich testovací pilot Jérome D´Ambrosio se připravuje na svou šanci, když tento víkend nahrazuje Romaina Grosjeana.
Ticho prolomuje Kimi Räikkönen, kterého následuje Ma Quing Hua. Fin se zazařuje na první místo a jeho čas je 1:28,175 a v dalším kole se o osm desetin zlepšuje. HRT má zajímavé novinky na zadním přítlačném křídle. McLaren jede s opravdu velmi nízkým přítlakem.
Při této velké ceně také bude mezi sportovními komisaři žena - Silvia Belottová. Další zajímavostí je že Sebastian Vettel má již svou padesátou helmu. Fernando Alonso zde využívá nové šasi po nehodě ve Spa.
Pirelli sem přivezlo tvrdou a střední směs pneumatik, stejně jako na minulou velou cenu v Belgii (bílé a stříbrné označení). Máme před sebou necelou hodinu a časy se začínají na čele měnit, na trať vyjíždí stále více pilotů, mezitím co Vergne vyjíždí mimo trať.
Práce před zahájením tréninku v Monze na Schumacherově voze (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Po 45 minutách je na čele Michael Schumacher s časem 1:25,422 následován Jensonem Buttonem, který ztrácí méně než půl sekundy. Následují jej oba piloti Ferrari. Button si v rádiu stěžoval na nedotáčivost. Red Bully v současné chvíli na osmém (Webber) a jedenáctém (Vettel) místě. Němec navíc se svým vozem trochu bojuje, zablokovala se mu kola a vyjel mimo trať v první šikaně.
Ferrari se nechalo slyšet, že získali dobrý výchozí bod a zaměří se teď na aerodynamický vývoj. I po hodině prvního tréninku je na čele stále čas Michaela Schumachera a ani za ním se nic nemění. U McLarenu se pracuje na voze Jensona Buttona a vypadá to, že mění zavěšení na přední části vozu. Hamilton, stejně jako Button a Webber, netrfefil druhou šikanu, ale pokračuje v jízdě.
Räikkönen se zlepšuje z dvanáctého místa a posouvá se na sedmé místo. Na trati však dominují Mercedesy. Schumacher stále v čele, Rosberg třetí. Nováček Ma je poslední a ztrácí přes dvě sekudny na svého týmového kolegu DeLa Rosu. Další debutant - D´Ambrosio na patnáctém místě.
Deset minut do konce a čas Schumachera stále tím vedoucím. Ani na dalších místech se moc nemění. Akce na trati se ale s ubývajícím časem zvyšuje. Schumacher i Massa jsou dalšími, kteří netrefuje šikanu.
Koncovku dramatizuje zastavení Fernanda Alonsa, který vystupuje z auta. Vypadá to pravděpodobně na problém s motorem. Na trati zastavuje také Pastor Maldonado, první informace hovoří o problému s hydraulickým systémem. Časy na čele se však nemění a Schumacher tedy ovládl první trénink v Monze s časem 1:25,422. Räikkönen mezitím také zkouší svůj Lotus v jízdě mimo trať téměř na dvou kolech.
Počty ujetých kol v prvním tréninku
Maximální rychlosti: 1. D'Ambrosio - 342 km/hod; 2. De la Rosa - 339; 3. Hülkenberg; 4. Schumacher - 338; 5. Rosberg - 338; 6. Pérez - 338.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.