Na přelomu června a července se konala prestižní motoristická akce Festival of Speed v anglickém Goodwoodu a k vidění bylo velké množství závodních aut a osobností nejen ze světa formule 1.
Zpestřením byly jízdy na dráze, které mohli diváci sledovat po celé 4 dny. Celkovou show doplnili výrobci automobilů, různé sportovní atrakce, přehlídka letadel, vrtulníků akrobatických stíhačů a pochopitelně krásné ženy.
Dominantní kategorií byla jako již tradičně formule 1, přičemž ze současných týmů se prezentoval Caterham, Ferrari, Red Bull, Lotus, Mercedes a McLaren.
Z historických formulí bylo k vidění například Ferrari T, T3 a T4, Lotus 79, Jordan EJ 191, Lyeton House, Arrows Thierryho Boutsena, Alfa Romeo Eddiho Cheevera, Zakspeed, Williams FW09, Wolf WR1, Brabham BT44B a Tyrrell včetně šestikolového P34. Perličkou však byly méně známé šestikolky Williams FW08B a March 761 2-4-0.
Šestikolový Williams FW08B
Mezi osobnostmi spojenými s F1 se dalo zahlédnout, Jacky Ickxe, Emersona Fittipaldiho, Stirlinga Mosse, René Arnouxe, Johna Surteese, Christiana Hornera, Alaina Prosta a jeho syna Nikolase. Právě Alainovi byla věnována samostatná výstava uvnitř hradního nádvoří.
Popisovala jeho kariéru od začátků v nižších formulových soutěžích, přes první test u McLarenu, přestup k Renaultu, zpět k McLarenu, Ferrari a nakonec k Williamsu. Zachycovala zákulisí závodů, osobního života a relaxačních chvil. Nechyběly některé vozy, se kterými závodil - McLaren M29B z roku 1980, Renault RE26B (1981), McLaren MP4/2C (1986), McLaren MP4/5B (1989), Ferrari 641 (1990) a Williams FW14C (1993).
Z předválečných závodních vozů bylo možno vidět například Fiat S74 z roku 1911, Mercedes 60hp (1903), Alfa Romeo Tipo B (1933), ERA B-type R7B (1936), Parnell-MG (1936), DeLage 15 S8 (1927), Sunbeam Indianapolis (1914) a Sunbeam coupe de l´Auto z roku 1912.
Sunbeam Indianopolis z roku 1914
Kromě formulových speciálů si návštěvníci mohli též prohlédnout sportovní vozy jako například Ginetta, Tesla, Aston Martin, Ferrari, Lotus, Pagani Zonda, Ford GT-40, De-Macrosse, Jaguar R-S, Bugatti a Deltu.
Na stánku Renault bylo možné vidět nejen F1 Red Bull RB3, Renault RS01 a RE40, slavnou starší Alpinu, ale i novou prototypovou verzi, ovšem zejména slavný první vítězný vůz tehdejší tzv. GP type K, který vyhrál závod v roce 1902 z Paříže do Vídně.
Za zmínku stojí skupina C, kde byly zastoupeny Toyoty a Lancie v typicky známém zbarvení, legendární Porsche 956 z roku 1983, který řídil tragicky zesnulý Stefan Bellof, Jaguar XJR11 a 12. Neobvyklým, byť zajímavým doplňkem byla expozice reálných aut, vagonu a hraček britské královské rodiny, kde u aut figurovala značka Rolls-Royce.
Skupinu sportovních prototypů reprezentovala i Lancia
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.