Na přelomu června a července se konala prestižní motoristická akce Festival of Speed v anglickém Goodwoodu a k vidění bylo velké množství závodních aut a osobností nejen ze světa formule 1.
Zpestřením byly jízdy na dráze, které mohli diváci sledovat po celé 4 dny. Celkovou show doplnili výrobci automobilů, různé sportovní atrakce, přehlídka letadel, vrtulníků akrobatických stíhačů a pochopitelně krásné ženy.
Dominantní kategorií byla jako již tradičně formule 1, přičemž ze současných týmů se prezentoval Caterham, Ferrari, Red Bull, Lotus, Mercedes a McLaren.
Z historických formulí bylo k vidění například Ferrari T, T3 a T4, Lotus 79, Jordan EJ 191, Lyeton House, Arrows Thierryho Boutsena, Alfa Romeo Eddiho Cheevera, Zakspeed, Williams FW09, Wolf WR1, Brabham BT44B a Tyrrell včetně šestikolového P34. Perličkou však byly méně známé šestikolky Williams FW08B a March 761 2-4-0.
Šestikolový Williams FW08B
Mezi osobnostmi spojenými s F1 se dalo zahlédnout, Jacky Ickxe, Emersona Fittipaldiho, Stirlinga Mosse, René Arnouxe, Johna Surteese, Christiana Hornera, Alaina Prosta a jeho syna Nikolase. Právě Alainovi byla věnována samostatná výstava uvnitř hradního nádvoří.
Popisovala jeho kariéru od začátků v nižších formulových soutěžích, přes první test u McLarenu, přestup k Renaultu, zpět k McLarenu, Ferrari a nakonec k Williamsu. Zachycovala zákulisí závodů, osobního života a relaxačních chvil. Nechyběly některé vozy, se kterými závodil - McLaren M29B z roku 1980, Renault RE26B (1981), McLaren MP4/2C (1986), McLaren MP4/5B (1989), Ferrari 641 (1990) a Williams FW14C (1993).
Z předválečných závodních vozů bylo možno vidět například Fiat S74 z roku 1911, Mercedes 60hp (1903), Alfa Romeo Tipo B (1933), ERA B-type R7B (1936), Parnell-MG (1936), DeLage 15 S8 (1927), Sunbeam Indianapolis (1914) a Sunbeam coupe de l´Auto z roku 1912.
Sunbeam Indianopolis z roku 1914
Kromě formulových speciálů si návštěvníci mohli též prohlédnout sportovní vozy jako například Ginetta, Tesla, Aston Martin, Ferrari, Lotus, Pagani Zonda, Ford GT-40, De-Macrosse, Jaguar R-S, Bugatti a Deltu.
Na stánku Renault bylo možné vidět nejen F1 Red Bull RB3, Renault RS01 a RE40, slavnou starší Alpinu, ale i novou prototypovou verzi, ovšem zejména slavný první vítězný vůz tehdejší tzv. GP type K, který vyhrál závod v roce 1902 z Paříže do Vídně.
Za zmínku stojí skupina C, kde byly zastoupeny Toyoty a Lancie v typicky známém zbarvení, legendární Porsche 956 z roku 1983, který řídil tragicky zesnulý Stefan Bellof, Jaguar XJR11 a 12. Neobvyklým, byť zajímavým doplňkem byla expozice reálných aut, vagonu a hraček britské královské rodiny, kde u aut figurovala značka Rolls-Royce.
Skupinu sportovních prototypů reprezentovala i Lancia
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.