V prvním dnešním tréninku, který potrápil piloty deštěm, byl nejrychlejší pilot stáje Lotus Grosjean, před Danielem Ricciardem a Lewisem Hamiltonem.
Devátý závod formule 1 sezóny 2012 se uskuteční na legendární trati v Silverstone, která tak bude hostit Velkou cenu Velké Británie. Inovovaný okruh přivítal týmy a piloty nepříznivým počasím, s nízkými teplotami a deštěm.
Předpověď počasí hlásí deštivo po celý dnešní den, daleko příznivější je v předpovědi na víkend. Jisté je jen to, že znovu uvidíme tréninky, kde bude velice obtížné najít nastavení vozu pro sobotní kvalifikaci a posléze pak na nedělní závod.
Pirelli přivezlo na závod novou tvrdou specifikaci pneumatik, kterou chtělo odzkoušet při dnešních volných trénincích, počasí však testu nepřeje.
První páteční trénink je odstartován.
Na trať se vydávají piloti, aby tak zajeli své instalační kolo a zjistili skutečné podmínky na trati. Sergio Peréz vyjel na trať se specifikaci pneumatik Full Wet. Mexický pilot ze stáje Sauber je také prvním pilotem, který zaznamenal měřený čas, jenž má hodnotu 2:11,663. Na dráze je také Lewis Hamilton s McLarenem. Na asfaltu je stále moc vody a riziko aquaplaningu je příliš vysoké, proto modře označené pneumatiky jsou nezbytností.
Horní strana bočnic Toro Rosso (foto: Tobias Grüner)
První páteční trénink je příležitostí pro mladé piloty, aby přesvědčili vedení týmu, že jsou to právě oni, kteří by v budoucnu měli sedět v závodní sedačce. Valtteri Bottas je tak za volantem vozu Williams, Dani Clos řídí HRT a Jules Bianchi vůz stáje Force India.
Na trati je pouze Kamuj Kobajaši a navzdory dešti zajíždí nejrychlejší čas (2:04,4). Je to zatím dvojice pilotů stáje Sauber, kteří se zapsali do výsledkové listiny, ostatní stále vyčkávají. Do zápasu s vodní tříští se odvážně vrhá i Charles Pic ze stáje Marussia….
Při pohledu na tento vůz se neubráním nevzpomenout Marii De Villotaovou, která se těžce zranila při testech zmiňovaného týmu. Včera večer vydala její sestra Isabel, krátké prohlášení, ve kterém sděluje, že její sestra je stále v kritickém, ale stabilizovaném stavu. „My, rodina, jsme přijeli za Marií, abychom jí byli nablízku v těžkých okamžicích a podpořili ji při zákrocích, které budou následovat. Chtěli bychom poděkovat všem, také týmu Marussia F1, za péčí a pozornost, kterou Marii vyjadřují.“
Na dráze jsou také oba vozy Red Bull. Sebastian Vettel má speciální livrej věnované nadaci Face for Charity, která dokázala vybrat přes milion eur (také díky fanouškům F1) pro projekt Wings for Life. Vettl zajel čas 2:10,7, zatímco jeho stájový kolega Webber 2:01,1 a jde tak do vedení.
V dalším kole Webber dokázal posunout hranici svého měřeného kola na hodnotu 1:59,719, bohužel vydrželo to jen krátce. Cílovou čáru proťal téměř vzápětí Ricciardo se svým vozem Toro Rosso a Webbera překonal časem 1:58,581. Také Jean Eric Vergne, druhý pilot týmu z Faenzy, zajíždí super rychlý čas a jde na třetí pozici. Zdá se, jakoby déšť ztrácel na své intenzitě a pilotům to umožňuje zajíždět rychlejší kola, což dokazuje téměř vzápětí Mark Webber, který se časem 1:58,463 vyhoupnul do čela.
Dani Clos ze stáje HRT předvedl efektní hodiny, po té co ztratil kontrolu nad svým vozem z jedné ze zatáček, bez větších problémů však pokračuje dál. Na okruhu se objevuje i rudé Massovo Ferrari. Mezitím Romain Grosjean zajíždí čas 1:56,552 a je v čele klasifikace. Lotus do Británie přivezl zajímavý aerodynamický balíček, který představuje nové přední i zadní přítlačné křídlo.
Nové přední křídlo Lotusu (foto: Tobias Grüner)
Hodně povedené jsou záběry z kamery, kterou má Lewis Hamilton umístěnou na přilbě, zatímco zajíždí čtvrtý čas.
Zatím oba vozy Force India a Ferrari Fernanda Alonsa, nezaznamenali žádný měřený čas. Pořadí po polovině tréninku je následující: Romain Grosjean je zatím nejrychlejší s časem 1:56,552, v závěsu s Danielem Ricciardem (1:56,827). Hamilton je na třetím místě s časem 1:57,174, Perez čtvrtý (1:57,664). Jediné Ferrari, které se zapsalo do listiny, je to řízené Massou, páté místo za čas 1:58,119, šestý je Webber s časem 1:58,463.
Na okruhu v Silverstone, který je zkrápěn deštěm, utichl veškerý ruch, loužemi se prodírá pouze Jean Eric Vergne ze stáje Toro Rosso. Fernando Alonso se znuděně potlouká po garáži, zatímco Vergne bojuje spíše sám se sebou a žádný ze svých časů nepřekonal, zůstává tak desátý.
Romain Grosjean střídá svého krajana na dráze, doplňuje ho týmový kolega Räikkönen, ale ani na jednom voze Lotus není zatím namontováno nové zadní křídlo.
Force India vyslalo na dráhu Paula Di Restu a také Alonso se rozhodl, že opláchne svůj vůz. Oba zmiňovaní se však záhy vrací do boxů, aniž by zajeli měřené kolo. V garaži McLarenu se pracuje na voze Lewise Hamiltona, kterému mechanici mění motor, který má jíž své odježděno.
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Hamilton - 282,3 km/hod; 2. De la Rosa - 281,6; 3. Vergne - 281; 4. Massa - 280,9; 5. Clos - 280,8; 6. Raikkonen - 280,8.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.