O víkendu jsme se měli možnost setkat se závodním inženýrem Pastora Maldonada, který zavítal k soukromé návštěvě v Praze. Čtenářům F1news.cz nabízíme jedinečnou možnost položit mu otázku a dozvědět se pár zajímavostí týkající se Formule 1.
Xevi v roce 1996 úspěšně vystudoval strojní inženýrství na Gironské univerzitě, poté pracoval v motokárách. Od roku 2000 začal působit u Red Bullu ve formuli F3000, od roku 2002 asistoval závodním inženýrům v Jaguaru.
Devětatřicetiletý Pujolar v roce 2003 nastoupil k Williamsu, kde pracuje až dodnes - ovšem s roční přestávkou v sezóně 2010, kterou strávil u HRT. S příchodem Pastora Maldonada do F1 se znovu přesunul do Grove.
Během své kariéry závodního inženýra v F1 spolupracoval s Juanem Pablem Montoyou, Ralfe Schumacherem, Marcem Geném, Antoniem Pizzoniou, Markem Webberem, Alexem Wurzem či s Kazukim Nakajimou. Při testech mladíků v Abú Zabí 2010 pomáhal i našemu Josefovi Královi, který na něj svými schopnostmi udělal velmi dobrý dojem.
Xevi je správných chlapík, s nímž jsem včera mohl probrat všechno od diferenciálu po přední křídlo, hodnocení Velké ceny Monaka a některých incidentů. Trpělivě zvládl neustávající smršť mých technických dotazů i nepříjemnou kritiku jistých okamžiků z posledního závodu a při popíjení lahodné plzeňské dvanáctky otevřeně objasnil spoustu věcí ze zákulisí.
Zajímal se také o mou práci a situaci na mediálním trhu, byl nadšen z našich článků - konkrétně z pravidelných srovnávání týmových kolegů, z pokvalifikačních rozborů sektorů a maximálních rychlostí, z přehledů zastávek v boxech a stintů, z grafické úpravy tabulek, vysoké úrovně technický článků (pečlivě si prohlížel foto Mercedesu, znovu se mnou prošel telemetrii Caterhamu z Monaka a přidal kopu dalších zajímavých postřehů) a ocenil možnost filtrování v naší rozsáhlé fotogalerii. Po včerejšku tedy máme díky Google Translate o dalšího zahraničního čtenáře více.
Xevi Pujolar (vpravo) s Pastorem Maldonadem (foto: Williams F1 Team)
Protože se však jednalo o soukromou návštěvu, nemůžu zveřejňovat podrobnosti z našich rozhovorů, které se často dotkly důvěrných i citlivých záležitostí. Alespoň částečně se vám to však budeme snažit kompenzovat možností pokládat do konce zítřejšího dne, tj. do 5. června 2012 (česky i anglicky) dotazy v diskusi pod tímto článkem, z nichž ty nejzajímavější Xevimu přeložíme a jeho odpovědi poté zveřejníme na stránkách F1news.cz.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.