Kimi Räikkönen nedá inženýrům Lotusu spát. Permanentně je dohání k šílenství tím, že není spokojený s řízením vozu E20 a požaduje stále jiné nastavení. Kdy už bude Kimi konečně spokojen? Blíže o problému informoval web Skysports.com.
Jezdecký styl Kimiho Räikkönena vyžaduje přesnou odezvu řízení. Umí se dobře přizpůsobit momentální přilnavosti a má skvělý instinkt pro odhadnutí toho, kde ho najít co nejvíce, jak postupem času pneumatiky degradují a trať se vyvíjí.
Najít správnou odezvu řízení ale není jednoduché, a Kimi většinu letošní sezony zaměstnával tým stěžováním si právě na řízení. Lotus tak strávil dost času pokusy o uspokojení svého svěřence.
Minulý víkend se jelo v Monaku, kde jsou ty nejtěsnější zatáčky, vyžadující přesné nastavení zámku řízení. A Kimi si poručil, že chce vyšší poměr otočení kol pro daný stupeň natočení volantu.
V Enstone souhlasili a dali se do práce, i když to zabere dost času. Tato vyčerpávající práce zabrala asi tři týdny. Po ujetí prvního kola v Monaku však Iceman prohlásil, že takto se auto prostě řídit nedá.
Namontovat zpět původní systém zabere hodinu a půl. Tým Kimiho požádal, aby zbytek tréninku odjel s novou verzí s tím, že mu pak řízení vymění. To ovšem odmítl. Jediná možnost, jak po delší dobu vyzkoušet vůz na suché trati. Odpoledne pršelo a tým tak neměl skoro žádná užitečná data o pneumatikách.
Vyrobit posilovač řízení, který kombinuje dobrou odezvu v kombinaci s požadovanými vlastnostmi, je velmi složité. Aby měl jezdec dobrý pocit, řízení musí být lehčí, když se trať stane více přilnavou, a pak musí být zase tužší, když přilnavost klesne. A na tyto změny musí reagovat téměř okamžitě.
Na řízení si Kimi stěžuje neustále, v Monaku to však dotáhl k "dokonalosti"(Foto: Lotus F1 Team)
Různá zátěž se ale musí přenášet z různých torzních tyčí, přes kapalinu na hydraulických pístech. Setrvačnost je tam téměř nevyhnutelná, a čím vyšší je převod řízení, tím méně variant odporu může nabídnout. Kimi měl zkrátka pocit, že kdyby pokračoval s tímto řízením, mohl by snadno narazit do zdi.
Nedostatek jízd na suchu se projevil v kvalifikačním výkonu Kimiho, který jeden z inženýrů Lotusu označil jako slabý. V závodě pro změnu doplatil na rychlé odcházení zadních pneumatik, které bylo ovšem způsobeno špatným nastavením. A jsme zase u nedostatku jízd na suchu...
Za dob, kdy se tým ještě jmenoval Renault a jezdili za něj Fernando Alonso a Jarno Trulli, zažívali jeho inženýři a mechanici podobný problém. Jarno Trulli má také vysoké nároky na posilovač řízení, což se ukázalo i v loňské sezoně, kdy si permanentně stěžoval na posilovač Caterhamu. Tenkrát tomu však nevěnovali takovou pozornost, jelikož Alonso žádné problémy neměl.
Dnes jde také o podobnou situaci - Grosjean si na posilovač nestěžuje, je rychlý, ať mu dají řízení jaké chtějí. Je to ale způsobeno tím, že, stejně jako Alonso, nemá na řízení takové nároky.
Tým má pocit, že pro uspokojení Kimiho nároků udělal vše - a pokud se výsledky nedostaví, bude se prostě muset zvyknout. Kimi ovšem říká, že nedokáže zajet dobrý výsledek do doby, než bude perfektně cítit auto. A tím se ocitáme ve slepé uličce.
Nyní je to pouze na něm. Buď tedy ještě přesněji vysvětlí, co vlastně chce, nebo se naučí řídit s tím, co má. Krčit rameny a říkat: "Ne, to není dobré," poté, co tým strávil spoustu hodin pokusy vyhovět mu, není nejlepší cesta, jak dosáhnout úspěchu.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.