ČÍNA - PŘEHLED ZASTÁVEK V BOXECH A STINTŮ; Který tým pracoval během včerejšího závodu v Šanghaji v boxech nejlépe? Jaké strategie volili jednotliví piloti?
Absolutně nejrychlejší zastávky předvádělo v boxech opět Ferrari, které v boxech používá speciální zvedáky s rychlým spouštěním vozu, matice na kolech a semaforový systém. Ty nasadili i ostatní soupeři, měli by si však začít lépe všímat, co stáj z Maranella dělá jinak. Fernanda Alonsa i Felipeho Massu tým odbavil vždy do 3,4 vteřin, Španěla ve 38. kole dokonce za 3,1 sec. Klobouk dolů před mechaniky rudé stáje.
Nejblíže byl Scuderii v Číně Red Bull, který Marka Webbera odbavoval průměrně o 0,29 sec pomaleji. S průměrem zastávek pod čtyři vteřiny se vešel ještě McLaren v případě Lewise Hamiltona (3,7 sec) a Force India při práci na voze Paula Di Resty (3,85).
Naopak za rámeček si závod v Šanghaji nedají u Mercedesu, když Michaela Schumachera pustili na dráhu, aniž stačil mechanik se záložní pistoli dotáhnout pravé přední kolo, ani u McLarenu, kteří dlouhou práci u levého zadního kola připravili Jensona Buttona o možnost dotáhnout se na vítězného Nica Rosberga.
Velké zmatky předváděl rovněž Caterham v případě Kovalainena, který v boxech pobýval snad déle než doma ve Finsku. Objevil se tam nejvícekrát ze všech, při poslední zastávce při více než minutovém čekání ve voze málem vyseděl díru.
Drtivá většina - 15 z 23 klasifikovaných pilotů - včera jela na dvě zastávky, sedm jezdců na tři a Kovalainen se v boxech jako jediný objevil čtyřikrát. Loni vítězná strategie Hamiltona obsahovala tři, letos si Rosberg vystačil se dvěma. Němec dokázal udržovat pneumatiky v optimální provozní teplotě a na čerstvém vzduchu si snadno pohlídal jejich degradaci.
Z přehledu stintů je patrné, proč Vettel nebyl schopen uhájit v závěru svou pozici před McLareny a svým týmovým kolegou Webberem - jel pouze na dvě zastávky a měl z celé čtveřice nejstarší pneumatiky. Mistr světa však odjel skvělý závod, když se dokázal po zpackaném startu propracovat až za Rosberga.
Nejdelší stint na středně-tvrdé směsi předvedl Kimi Räikkönen - vydržel na nich polovinu závodu (28 kol), žel tento tah se prokázal jako krátkozraký - sice se dostal na druhou příčku za Rosberga, ke konci se však propadl mimo bodovaná místa. Špatná volba Lotusu s přihlédnutím k tomu, že mu pro tento stint ani nenasadili nové, nýbrž již použité pneumatiky.
Na měkkých pneumatikách vydržel nejdéle Felipe Massa - 18 kol (32,1 % závodu). Brazilec společně s oběma piloty Toro Rosso a Brunem Sennou patřil k jediným čtyřem jezdcům, kteří startovali na tvrdší ze dvou nabízených směsí.
Legenda:
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.