Whiting o propojení DRS s F-kanálem Mercedesu

Mercedes
Mercedes, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 3. dubna 2012 06:30
Sdílej:

Charlie Whiting v oficiálním dokumentu FIA hodnotí nové technická řešení: propojení DRS s F-kanálem v případě Mercedesu, což se nelíbí Red Bullu a Lotusu, a některé koncepce výfuků, které se nelíbí Mercedesu. Zdá se, že v Číně bude kvůli technickým pravidlům ještě rušno.

"Na základě toho, co jsme zatím viděli, si myslíme, že F-kanály aktivované pomocí DRS budou legální," uvádí Whiting v oficiálním dokumentu FIA. V Číně však kvůli tomu bude ještě rušno, jak včera naznačil šéf Red Bullu Christian Horner (více zde).

Má se za to, že technický ředitel Lotusu James Allison přišel s dalším argumentem proti systému Mercedesu, který předá FIA před technickou přejímkou v Šanghaji. Red Bull není tedy sám, kdo nelibě nese technickou vychytávku Mercedesu. "Věřte mi nebo ne, není to jen o Red Bullu. Myslím, že se na to zaměřuje už polovina paddocku," řekl Horner pro televizi Sky Sport.

"Některé týmy je zpochybňují na základě toho, že považovali F-kanály za zakázané. Nejsou zakázané. Na konci roku 2010 všichni využívali pilotem ovládané F-kanály. Změnou pravidel byl zakázán specifický pohyb pilota, který ovlivňoval aerodynamickou výkonnost vozu. Tím jsme se zbavili oné generace F-kanálu," popisuje Whiting.

V rámci TWG [Technické pracovní skupiny - pozn. red.] jsme o tom na počátku minulého roku hovořili, abychom se ujistili, že to je jasné. Zdá se, že pár týmů odešlo z této schůzky s dojmem, že jsou F-kanály obecně zakázány."

Je zajímavé, že dále používá množné číslo, jakoby neměl na mysli pouze Mercedes: "To, co některé týmy nyní dělají, je, že umožňují vzduchu proniknout do kanálu při ovládání DRS. Je zcela pasivní, neobsahuje žádné pohyblivé části a nikterak neovlivňuje zavěšení či systémy ovládání. Proto nevidím žádné pravidlo, které by ho zakazovalo."

Red Bull s Lotusem si stěžoval na to, že systém Mercedesu není pasivní a využívá "pohyb jezdce" potřebný pro aktivaci - pro zmáčknutí tlačítka DRS. Whiting však oponuje: "Toto je pravidly speciálně umožněno."

Mercedes svým chytrým propojením DRS s F-kanálem spustil vlnu vášnivých technických debat(foto: Mercedes AMG F1 Team)

Podle něj jsou v pořádku i výfuky McLarenu, Sauberu či Red Bullu, na které poukazoval pro změnu šéf Mercedesu Ross Brawn. "Opětovné foukání výfukových plynů na kapotáž je to, co nechceme vidět, nic takového nebude povoleno.

Pokud hovoříte o tom, že výfukové plyny ovlivňují brzdové kanálky - či to, co může být volně popsáno jako brzdový kanálek - to není kapotáž, je to klasifikováno jako zavěšení. Jsme zatím spokojeni se vším, co jsme zatím viděli," dodává technický delegát FIA.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.