Charlie Whiting v oficiálním dokumentu FIA hodnotí nové technická řešení: propojení DRS s F-kanálem v případě Mercedesu, což se nelíbí Red Bullu a Lotusu, a některé koncepce výfuků, které se nelíbí Mercedesu. Zdá se, že v Číně bude kvůli technickým pravidlům ještě rušno.
"Na základě toho, co jsme zatím viděli, si myslíme, že F-kanály aktivované pomocí DRS budou legální," uvádí Whiting v oficiálním dokumentu FIA. V Číně však kvůli tomu bude ještě rušno, jak včera naznačil šéf Red Bullu Christian Horner (více zde).
Má se za to, že technický ředitel Lotusu James Allison přišel s dalším argumentem proti systému Mercedesu, který předá FIA před technickou přejímkou v Šanghaji. Red Bull není tedy sám, kdo nelibě nese technickou vychytávku Mercedesu. "Věřte mi nebo ne, není to jen o Red Bullu. Myslím, že se na to zaměřuje už polovina paddocku," řekl Horner pro televizi Sky Sport.
"Některé týmy je zpochybňují na základě toho, že považovali F-kanály za zakázané. Nejsou zakázané. Na konci roku 2010 všichni využívali pilotem ovládané F-kanály. Změnou pravidel byl zakázán specifický pohyb pilota, který ovlivňoval aerodynamickou výkonnost vozu. Tím jsme se zbavili oné generace F-kanálu," popisuje Whiting.
V rámci TWG [Technické pracovní skupiny - pozn. red.] jsme o tom na počátku minulého roku hovořili, abychom se ujistili, že to je jasné. Zdá se, že pár týmů odešlo z této schůzky s dojmem, že jsou F-kanály obecně zakázány."
Je zajímavé, že dále používá množné číslo, jakoby neměl na mysli pouze Mercedes: "To, co některé týmy nyní dělají, je, že umožňují vzduchu proniknout do kanálu při ovládání DRS. Je zcela pasivní, neobsahuje žádné pohyblivé části a nikterak neovlivňuje zavěšení či systémy ovládání. Proto nevidím žádné pravidlo, které by ho zakazovalo."
Red Bull s Lotusem si stěžoval na to, že systém Mercedesu není pasivní a využívá "pohyb jezdce" potřebný pro aktivaci - pro zmáčknutí tlačítka DRS. Whiting však oponuje: "Toto je pravidly speciálně umožněno."
Mercedes svým chytrým propojením DRS s F-kanálem spustil vlnu vášnivých technických debat(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle něj jsou v pořádku i výfuky McLarenu, Sauberu či Red Bullu, na které poukazoval pro změnu šéf Mercedesu Ross Brawn. "Opětovné foukání výfukových plynů na kapotáž je to, co nechceme vidět, nic takového nebude povoleno.
Pokud hovoříte o tom, že výfukové plyny ovlivňují brzdové kanálky - či to, co může být volně popsáno jako brzdový kanálek - to není kapotáž, je to klasifikováno jako zavěšení. Jsme zatím spokojeni se vším, co jsme zatím viděli," dodává technický delegát FIA.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.