Jan Charouz se v pátek 25. listopadu 2011 stal historicky druhým Čechem, který se oficiálně zúčastnil závodního víkendu Formule 1. V prvním volném tréninku před Velkou cenou Brazílie byl sice s nekonkurenceschopným monopostem HRT F111 nejpomalejší, ovšem se ztrátou pouhé 0,6 sec na zkušenějšího týmového kolegu - hvězdného mladíka Red Bullu Daniela Ricciarda.
Úvodní volný trénink Grand Prix Brazílie se stal premiérovým vystoupením českého jezdce Jana Charouze v elitní společnosti motorsportu, když se na trati potkával s jezdci jako Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton nebo Michael Schumacher. Hlavní prioritou českého jezdce bylo neudělat ostudu, a to se čtyřiadvacetiletému mladíkovy podařilo.
„Byl jsem na trati s jezdci jako Schumacher, Alonso nebo Vettel, bylo to naprosto fantastické. Na trati byl docela velký provoz. Nedá se to vůbec srovnat s testy nováčků. Musel jsem tedy dávat pozor, abych někomu nepřekážel. Mám z toho dobrý pocit,“ uvádí šťastný Jan Charouz v oficiálním prohlášení.
Byl nejaktivnějším ze všech pilotů a po absolvování 37 okruhů na pro něj zcela neznámém brazilském okruhu zajel s monopostem týmu HRT čas o hodnotě 1:19,577 min. Daniela Ricciardo byl sice o šest desetin sekundy rychlejší, ale s vozem španělské stáje má odjeto již deset velkých cen.
Grafické znázornění časů Charouze a jeho zkušenějšího kolegy Ricciarda (bez in-/out-lapů) (pro zvětšení klikněte)
„Myslím, že mohu být spokojený. Jsem sice poslední, ale myslím, že jsme nikdo nemohl očekávat jiný výsledek. Uspokojující je ztráta na zkušenějšího týmového kolegu Daniela.
Na trať jsem vyjel s tvrdou směsí, kterou jsme zkoušeli pro Pirelli na příští rok. Asi po pěti kolech jsem dostal měkkou směs, na které jsem se pokusil zajet rychlé kolo. Interlagos ale neznám tak dobře, a měl jsem ještě rezervy. Kolo od kola to bylo lepší, když jsem nakonec svůj nejrychlejší čas zajel na použitých pneumatikách,“ vysvětluje český jezdec po prvním brazilském tréninku.
Jan Charouz s vozem HRT F111 (foto: HRT)
Na brazilském okruhu se sice ocitl na chvíli mimo trať, když nedobrzdil do první šikany, vážnější chyby se však nedopustil. „Měl jsem drobný výlet mimo trať. Pokusil jsem se brzdit o něco později, ale na hrbolu se mi zablokovala přední kola a nedobrzdil jsem. Myslím, že vyjetí přes trávu bylo lepší volbou, než abych riskoval, že se třeba roztočím. Bylo to v pohodě,“ dodává Charouz.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.