Jan Charouz se v pátek 25. listopadu 2011 stal historicky druhým Čechem, který se oficiálně zúčastnil závodního víkendu Formule 1. V prvním volném tréninku před Velkou cenou Brazílie byl sice s nekonkurenceschopným monopostem HRT F111 nejpomalejší, ovšem se ztrátou pouhé 0,6 sec na zkušenějšího týmového kolegu - hvězdného mladíka Red Bullu Daniela Ricciarda.
Úvodní volný trénink Grand Prix Brazílie se stal premiérovým vystoupením českého jezdce Jana Charouze v elitní společnosti motorsportu, když se na trati potkával s jezdci jako Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton nebo Michael Schumacher. Hlavní prioritou českého jezdce bylo neudělat ostudu, a to se čtyřiadvacetiletému mladíkovy podařilo.
„Byl jsem na trati s jezdci jako Schumacher, Alonso nebo Vettel, bylo to naprosto fantastické. Na trati byl docela velký provoz. Nedá se to vůbec srovnat s testy nováčků. Musel jsem tedy dávat pozor, abych někomu nepřekážel. Mám z toho dobrý pocit,“ uvádí šťastný Jan Charouz v oficiálním prohlášení.
Byl nejaktivnějším ze všech pilotů a po absolvování 37 okruhů na pro něj zcela neznámém brazilském okruhu zajel s monopostem týmu HRT čas o hodnotě 1:19,577 min. Daniela Ricciardo byl sice o šest desetin sekundy rychlejší, ale s vozem španělské stáje má odjeto již deset velkých cen.
Grafické znázornění časů Charouze a jeho zkušenějšího kolegy Ricciarda (bez in-/out-lapů) (pro zvětšení klikněte)
„Myslím, že mohu být spokojený. Jsem sice poslední, ale myslím, že jsme nikdo nemohl očekávat jiný výsledek. Uspokojující je ztráta na zkušenějšího týmového kolegu Daniela.
Na trať jsem vyjel s tvrdou směsí, kterou jsme zkoušeli pro Pirelli na příští rok. Asi po pěti kolech jsem dostal měkkou směs, na které jsem se pokusil zajet rychlé kolo. Interlagos ale neznám tak dobře, a měl jsem ještě rezervy. Kolo od kola to bylo lepší, když jsem nakonec svůj nejrychlejší čas zajel na použitých pneumatikách,“ vysvětluje český jezdec po prvním brazilském tréninku.
Jan Charouz s vozem HRT F111 (foto: HRT)
Na brazilském okruhu se sice ocitl na chvíli mimo trať, když nedobrzdil do první šikany, vážnější chyby se však nedopustil. „Měl jsem drobný výlet mimo trať. Pokusil jsem se brzdit o něco později, ale na hrbolu se mi zablokovala přední kola a nedobrzdil jsem. Myslím, že vyjetí přes trávu bylo lepší volbou, než abych riskoval, že se třeba roztočím. Bylo to v pohodě,“ dodává Charouz.
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.