Jan Charouz se v pátek 25. listopadu 2011 stal historicky druhým Čechem, který se oficiálně zúčastnil závodního víkendu Formule 1. V prvním volném tréninku před Velkou cenou Brazílie byl sice s nekonkurenceschopným monopostem HRT F111 nejpomalejší, ovšem se ztrátou pouhé 0,6 sec na zkušenějšího týmového kolegu - hvězdného mladíka Red Bullu Daniela Ricciarda.
Úvodní volný trénink Grand Prix Brazílie se stal premiérovým vystoupením českého jezdce Jana Charouze v elitní společnosti motorsportu, když se na trati potkával s jezdci jako Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton nebo Michael Schumacher. Hlavní prioritou českého jezdce bylo neudělat ostudu, a to se čtyřiadvacetiletému mladíkovy podařilo.
„Byl jsem na trati s jezdci jako Schumacher, Alonso nebo Vettel, bylo to naprosto fantastické. Na trati byl docela velký provoz. Nedá se to vůbec srovnat s testy nováčků. Musel jsem tedy dávat pozor, abych někomu nepřekážel. Mám z toho dobrý pocit,“ uvádí šťastný Jan Charouz v oficiálním prohlášení.
Byl nejaktivnějším ze všech pilotů a po absolvování 37 okruhů na pro něj zcela neznámém brazilském okruhu zajel s monopostem týmu HRT čas o hodnotě 1:19,577 min. Daniela Ricciardo byl sice o šest desetin sekundy rychlejší, ale s vozem španělské stáje má odjeto již deset velkých cen.
Grafické znázornění časů Charouze a jeho zkušenějšího kolegy Ricciarda (bez in-/out-lapů) (pro zvětšení klikněte)
„Myslím, že mohu být spokojený. Jsem sice poslední, ale myslím, že jsme nikdo nemohl očekávat jiný výsledek. Uspokojující je ztráta na zkušenějšího týmového kolegu Daniela.
Na trať jsem vyjel s tvrdou směsí, kterou jsme zkoušeli pro Pirelli na příští rok. Asi po pěti kolech jsem dostal měkkou směs, na které jsem se pokusil zajet rychlé kolo. Interlagos ale neznám tak dobře, a měl jsem ještě rezervy. Kolo od kola to bylo lepší, když jsem nakonec svůj nejrychlejší čas zajel na použitých pneumatikách,“ vysvětluje český jezdec po prvním brazilském tréninku.
Jan Charouz s vozem HRT F111 (foto: HRT)
Na brazilském okruhu se sice ocitl na chvíli mimo trať, když nedobrzdil do první šikany, vážnější chyby se však nedopustil. „Měl jsem drobný výlet mimo trať. Pokusil jsem se brzdit o něco později, ale na hrbolu se mi zablokovala přední kola a nedobrzdil jsem. Myslím, že vyjetí přes trávu bylo lepší volbou, než abych riskoval, že se třeba roztočím. Bylo to v pohodě,“ dodává Charouz.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.