Po testech nováčků Formule 1 míří Jan Charouz tento pátek do závodní sedačky monopostu HRT F111 do prvního volného tréninku před Velkou cenou Brazílie.
Šampionát vozů Formule 1 se v letošním roce blíží ke svému konci. Poslední Velkou cenou bude Grand Prix Brazílie, kde po deseti letech usedne v rámci závodního víkendu do monopostu formule 1 český jezdec. Tím prvním byl v pátek 14. září 2001 Tomáš Enge. Jako historicky druhý Čech usedne 25. listopadu 2011 do monopostu královské disciplíny motorsportu Jan Charouz. Ačkoliv se jedná pouze o první volný trénink, bude to velká událost.
Český jezdec absolvoval testy nováčků šampionátu Formule 1 ve dnech 16. a 17. listopadu 2011 v týmech HRT F1 a Lotus Renault GP. Jan Charouz obkroužil přes sedm set kilometrů a splnil jeden z požadavků na vydání superlicence, která je podmínkou pro účast ve velkých cenách. Po splnění všech požadavků a závěrečného lékařského testu se 24. listopadu 2011 splnil čtyřiadvacetiletému jezdci jeden ze snů, když bylo o vydání superlicence rozhodnuto v jeho prospěch.
Jan Charouz se v týmu HRT F1 předvedl při testu nováčků v dobrém světle. Šéf týmu Colin Kolles mu proto dá šanci v prvním volném tréninku Velké ceny Brazílie, v němž nahradí Vitantonia Liuzziho. Tím splní sen nejednomu českému fanouškovi, českému jezdci, ale také jeho manažerovi a otci Antonínu Charouzovi.
Jan Charouz minulý týden testoval s HRT v Abú Zabí(foto: HRT)
„Je to skvělý pocit. Superlicence mi umožní účast v prvním volném tréninku Grand Prix Brazílie, ale třeba také možné starty v závodech nadcházející sezóny. Pojedu v barvách HRT F1 Teamu, se kterým jsem jezdil minulou středu v Abú Zabí. Jsem opravdu šťastný a za tuto příležitost děkuji především mému tátovi, který mi hodně pomáhá.
Nesmím ale také zapomenout na sponzory, bez kterých by to nešlo. V Brazílii nechci udělat ostudu, ale je mi jasné, že to nebude vůbec jednoduché. Na okruhu Interlagos jsem nikdy nezávodil. Znám jej pouze ze simulátoru, kde se mi moc líbil. Doufám, že moje ztráta na zkušenějšího týmového kolegu nebude příliš veliká,“ řekl ke svému debutu v šampionátu F1 Jan Charouz.
Honza se dnes garáži HRT při tvarování sedačky mohl opět usmívat (foto: HRT)
„Jsem samozřejmě moc rád, že Honza dostal superlicenci. Bylo to o hodně složitější, než jsme si původně mysleli, ale je to tak asi správně. Byl to opravdu velký rozdíl, než když ji dostal před 10 lety Tomáš. Ale jedná se přeci o Formuli 1. Tento pátek se mi snad splní můj jeden velký sen – Honza se aktivně zúčastní závodního víkendu Velké ceny Brazílie. Bude to pouze v prvním volném tréninku, ale i tak je to minimálně pro mě velká událost.
Po deseti letech budeme mít v rámci Velké ceny Čecha ve startovním poli šampionátu F1. Velké poděkování patří především Colinu Kollesovi, který umožní Honzovi absolvování prvního volného tréninku v jeho týmu, a také týmu Lotus Renault GP, který to Honzovi umožnil. Také bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří Honzovi za celou jeho karieru pomáhali.“ uvedl šťastný Antonín Charouz.
Otec Antonín Charouz (vlevo) se svým synem Honzou(foto: HRT)
„Jan je odhodlaný jezdec, což se potvrdilo při uplynulých testech nováčků v Abu Dhabi, kde odvedl velmi dobrou práci. Jan zde odkroužil dostatečné množství kilometrů, aby splnil podmínku pro vydání superlicence.
Český jezdec nastoupí za HRT F1 Team v prvním volném tréninku místo Vitantonia, aby se mohl ve své kariéře postoupit o další stupeň výše a učit se. Jsem si jistý, že bude od prvního okamžiku rychlý. Jsem rád, že můžeme takovou to příležitost Janovi nabídnout,“ uvedl šéf HRT Colin Kolles.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.