Po testech nováčků Formule 1 míří Jan Charouz tento pátek do závodní sedačky monopostu HRT F111 do prvního volného tréninku před Velkou cenou Brazílie.
Šampionát vozů Formule 1 se v letošním roce blíží ke svému konci. Poslední Velkou cenou bude Grand Prix Brazílie, kde po deseti letech usedne v rámci závodního víkendu do monopostu formule 1 český jezdec. Tím prvním byl v pátek 14. září 2001 Tomáš Enge. Jako historicky druhý Čech usedne 25. listopadu 2011 do monopostu královské disciplíny motorsportu Jan Charouz. Ačkoliv se jedná pouze o první volný trénink, bude to velká událost.
Český jezdec absolvoval testy nováčků šampionátu Formule 1 ve dnech 16. a 17. listopadu 2011 v týmech HRT F1 a Lotus Renault GP. Jan Charouz obkroužil přes sedm set kilometrů a splnil jeden z požadavků na vydání superlicence, která je podmínkou pro účast ve velkých cenách. Po splnění všech požadavků a závěrečného lékařského testu se 24. listopadu 2011 splnil čtyřiadvacetiletému jezdci jeden ze snů, když bylo o vydání superlicence rozhodnuto v jeho prospěch.
Jan Charouz se v týmu HRT F1 předvedl při testu nováčků v dobrém světle. Šéf týmu Colin Kolles mu proto dá šanci v prvním volném tréninku Velké ceny Brazílie, v němž nahradí Vitantonia Liuzziho. Tím splní sen nejednomu českému fanouškovi, českému jezdci, ale také jeho manažerovi a otci Antonínu Charouzovi.
Jan Charouz minulý týden testoval s HRT v Abú Zabí(foto: HRT)
„Je to skvělý pocit. Superlicence mi umožní účast v prvním volném tréninku Grand Prix Brazílie, ale třeba také možné starty v závodech nadcházející sezóny. Pojedu v barvách HRT F1 Teamu, se kterým jsem jezdil minulou středu v Abú Zabí. Jsem opravdu šťastný a za tuto příležitost děkuji především mému tátovi, který mi hodně pomáhá.
Nesmím ale také zapomenout na sponzory, bez kterých by to nešlo. V Brazílii nechci udělat ostudu, ale je mi jasné, že to nebude vůbec jednoduché. Na okruhu Interlagos jsem nikdy nezávodil. Znám jej pouze ze simulátoru, kde se mi moc líbil. Doufám, že moje ztráta na zkušenějšího týmového kolegu nebude příliš veliká,“ řekl ke svému debutu v šampionátu F1 Jan Charouz.
Honza se dnes garáži HRT při tvarování sedačky mohl opět usmívat (foto: HRT)
„Jsem samozřejmě moc rád, že Honza dostal superlicenci. Bylo to o hodně složitější, než jsme si původně mysleli, ale je to tak asi správně. Byl to opravdu velký rozdíl, než když ji dostal před 10 lety Tomáš. Ale jedná se přeci o Formuli 1. Tento pátek se mi snad splní můj jeden velký sen – Honza se aktivně zúčastní závodního víkendu Velké ceny Brazílie. Bude to pouze v prvním volném tréninku, ale i tak je to minimálně pro mě velká událost.
Po deseti letech budeme mít v rámci Velké ceny Čecha ve startovním poli šampionátu F1. Velké poděkování patří především Colinu Kollesovi, který umožní Honzovi absolvování prvního volného tréninku v jeho týmu, a také týmu Lotus Renault GP, který to Honzovi umožnil. Také bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří Honzovi za celou jeho karieru pomáhali.“ uvedl šťastný Antonín Charouz.
Otec Antonín Charouz (vlevo) se svým synem Honzou(foto: HRT)
„Jan je odhodlaný jezdec, což se potvrdilo při uplynulých testech nováčků v Abu Dhabi, kde odvedl velmi dobrou práci. Jan zde odkroužil dostatečné množství kilometrů, aby splnil podmínku pro vydání superlicence.
Český jezdec nastoupí za HRT F1 Team v prvním volném tréninku místo Vitantonia, aby se mohl ve své kariéře postoupit o další stupeň výše a učit se. Jsem si jistý, že bude od prvního okamžiku rychlý. Jsem rád, že můžeme takovou to příležitost Janovi nabídnout,“ uvedl šéf HRT Colin Kolles.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.