Předjíždění je kořením závodů. Letos jsme byli svědky rekordního počtu téměř 1500 předjížděcích manévrů. Následující údaje, které nám poskytl Mercedes, byly sestaveny pomocí videozáznamů, záznamů časomíry v kombinaci s GPS technologií.
Předjížděcí manévry jsou pro účely tohoto článku jsou rozděleny do těchto kategorií: normální, DRS, pomalejší auta (týká se předjíždění vozů týmů HRT, Lotusu a Virginu, protože strategický přínos těchto manévrů je nižší), týmoví kolegové, porucha, první kolo (které je v závěru rozděleno na první sektor, druhý a třetí sektor a všechny tři sektory prvního kola dohromady).
Kolik předjížděcích manévrů celkově jsme mohli vidět v dosavadních 18 závodech této sezóny?Zatím došlo k počtu 1 436 předjížděcím manévrům ve všech kategoriích. Pokud bychom odečetli kategorie předjíždění v prvním kola a kvůli poruchám, došli bychom k 1 180 manévrům.
Součet normálních předjetí a předjetí s pomocí DRS - tedy to, co většina pozorovatelů považuje za "čisté" předjetí - činí 804 (tj. bez zohlednění předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů (300) a manévrů mezi týmovými kolegy (76) - viz níže). To představuje průměr 45 normálních a DRS předjetí na závod.
Jak je to se statistikou v rámci těchto čistých předjetí?V letošní sezóně došlo celkem k 441 normálním a 363 DRS předjetím. Z celkových 804 čistých předjetí bylo 55 % normálních a 45 % s využitím DRS. Třistakrát se podařilo předjet tři nejpomalejší týmy, k 76 předjetím došlo mezi týmovými kolegy.
Ve kterých závodech jsme viděli nejvíce a naopak nejméně předjíždění?Nejvyšší počet čistých předjetí byl zaznamenán v Turecku (85), v Kanadě (79) a v Číně (67). Závody s nejmenším počtem byly v Monaku (16), Austrálii (17) a v Indii (18). Devět velkých cen obsahovalo méně než 50 čistých předjetí, osm závodů jich mělo více než 50. Z průměrného počtu 45 čistých předjetí na závod jich bylo 25 normálních a 20 s DRS.
Jaký je poměr DRS vs. normální předjetí za tuto sezóny?Nejvyšší poměr DRS vs. normální předjetí, tedy s největším vlivem DRS, byl zaznamenán v Abú Zabí (89 %), ve Valencii (81 %), v Indii (78 %), v Turecku (59 %) a v Barceloně (57 %).
Nejnižší poměr byl naopak v Monaku (13 %), v Maďarsku (20 %), v Kanadě (22 %) v Japonsku (26 %) a ve Velké Británii (27 %) - za zmínku stojí, že se tři z těchto pěti závodů odjely za mokrých či proměnlivých podmínek, následkem čehož bylo využívání DRS omezeno pouze na části závodů v Kanadě a ve Velké Británii. DRS předjíždění převažovalo nad normálním v osmi z dosavadních 18 závodů.
Jak se měnil poměr DRS předjetí během sezóny?V prvních devíti závodech sezóny činil průměr DRS předjetí 21 manévrů na závod, průměrně 45 % čistých předjetí. Vliv DRS zůstal stabilní i v dalších devíti závodech roku, kde jsme se setkávali s průměrně 20 DRS předjížděcími manévry na závod, což představuje průměr 46 % čistých předjetí.
Michael Schumacher (vpravo) získal letos v prvních kolech nejvíce pozic(foto: Scuderia Ferrari)
Piloti
Který pilot zaznamenal v roce 2011 nejvíce předjetí?Následující čísla byla upravena o odstoupení lépe umístěných vozů, v potaz jsou brány pouze získané pozice. Buemi v roce 2011 předjel celkem 112krát, těsně následován Schumacherem (111), Kobajašim (95), Alguersuarim (90) a Pérezem (89).
Tato čísla můžeme rozdělit na zlepšení pozice mezi startem a koncem prvního sektoru (nejlepší startér) zlepšení pozice během celého prvního kola a během závodu bez započítání prvního kola.
Kdo je tedy nejlépe startujícím pilotem roku 2011?Nejlépe startujícím (první sektor úvodního kola) pilotem je Schumacher, který získal celkem 34 pozic, druhý je Buemi (29), Kovalainen (28), Liuzzi (20) a Kobajaši (19). Na druhou stranu pilotem, který v prvním sektoru získal nejméně pozic, je Vettel: za celou sezónu si polepšil jen o jedno místo, což odráží fakt, že jen jednou z 18 závodů nestál na startu závodu v první řadě, kvalifikaci vyhrál 14krát.
Kdo získal nejvíce pozic v prvním kole?V tomto přehledu vedou opět Schumacher, Buemi a Kovalainen, kteří v prvním kole získali celkem 40, 30, resp. 26. Pokud bychom odečetli zisky v prvním sektoru, nejlepším by byl D'Ambrosio, jenž získal ve druhém a třetím sektoru prvního kola 8 míst.
A konečně: kdo předvedl nejvíce předjížděcích manévrů v závodech po prvním kole?Této statistice vévodí Pérez a Buemi, oba mají shodně 82 předjetí. Za nimi následují Button (77), Webber (76), Alguersuari (74) a Schumacher (71).
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.