Předjíždění je kořením závodů. Letos jsme byli svědky rekordního počtu téměř 1500 předjížděcích manévrů. Následující údaje, které nám poskytl Mercedes, byly sestaveny pomocí videozáznamů, záznamů časomíry v kombinaci s GPS technologií.
Předjížděcí manévry jsou pro účely tohoto článku jsou rozděleny do těchto kategorií: normální, DRS, pomalejší auta (týká se předjíždění vozů týmů HRT, Lotusu a Virginu, protože strategický přínos těchto manévrů je nižší), týmoví kolegové, porucha, první kolo (které je v závěru rozděleno na první sektor, druhý a třetí sektor a všechny tři sektory prvního kola dohromady).
Kolik předjížděcích manévrů celkově jsme mohli vidět v dosavadních 18 závodech této sezóny?Zatím došlo k počtu 1 436 předjížděcím manévrům ve všech kategoriích. Pokud bychom odečetli kategorie předjíždění v prvním kola a kvůli poruchám, došli bychom k 1 180 manévrům.
Součet normálních předjetí a předjetí s pomocí DRS - tedy to, co většina pozorovatelů považuje za "čisté" předjetí - činí 804 (tj. bez zohlednění předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů (300) a manévrů mezi týmovými kolegy (76) - viz níže). To představuje průměr 45 normálních a DRS předjetí na závod.
Jak je to se statistikou v rámci těchto čistých předjetí?V letošní sezóně došlo celkem k 441 normálním a 363 DRS předjetím. Z celkových 804 čistých předjetí bylo 55 % normálních a 45 % s využitím DRS. Třistakrát se podařilo předjet tři nejpomalejší týmy, k 76 předjetím došlo mezi týmovými kolegy.
Ve kterých závodech jsme viděli nejvíce a naopak nejméně předjíždění?Nejvyšší počet čistých předjetí byl zaznamenán v Turecku (85), v Kanadě (79) a v Číně (67). Závody s nejmenším počtem byly v Monaku (16), Austrálii (17) a v Indii (18). Devět velkých cen obsahovalo méně než 50 čistých předjetí, osm závodů jich mělo více než 50. Z průměrného počtu 45 čistých předjetí na závod jich bylo 25 normálních a 20 s DRS.
Jaký je poměr DRS vs. normální předjetí za tuto sezóny?Nejvyšší poměr DRS vs. normální předjetí, tedy s největším vlivem DRS, byl zaznamenán v Abú Zabí (89 %), ve Valencii (81 %), v Indii (78 %), v Turecku (59 %) a v Barceloně (57 %).
Nejnižší poměr byl naopak v Monaku (13 %), v Maďarsku (20 %), v Kanadě (22 %) v Japonsku (26 %) a ve Velké Británii (27 %) - za zmínku stojí, že se tři z těchto pěti závodů odjely za mokrých či proměnlivých podmínek, následkem čehož bylo využívání DRS omezeno pouze na části závodů v Kanadě a ve Velké Británii. DRS předjíždění převažovalo nad normálním v osmi z dosavadních 18 závodů.
Jak se měnil poměr DRS předjetí během sezóny?V prvních devíti závodech sezóny činil průměr DRS předjetí 21 manévrů na závod, průměrně 45 % čistých předjetí. Vliv DRS zůstal stabilní i v dalších devíti závodech roku, kde jsme se setkávali s průměrně 20 DRS předjížděcími manévry na závod, což představuje průměr 46 % čistých předjetí.
Michael Schumacher (vpravo) získal letos v prvních kolech nejvíce pozic(foto: Scuderia Ferrari)
Piloti
Který pilot zaznamenal v roce 2011 nejvíce předjetí?Následující čísla byla upravena o odstoupení lépe umístěných vozů, v potaz jsou brány pouze získané pozice. Buemi v roce 2011 předjel celkem 112krát, těsně následován Schumacherem (111), Kobajašim (95), Alguersuarim (90) a Pérezem (89).
Tato čísla můžeme rozdělit na zlepšení pozice mezi startem a koncem prvního sektoru (nejlepší startér) zlepšení pozice během celého prvního kola a během závodu bez započítání prvního kola.
Kdo je tedy nejlépe startujícím pilotem roku 2011?Nejlépe startujícím (první sektor úvodního kola) pilotem je Schumacher, který získal celkem 34 pozic, druhý je Buemi (29), Kovalainen (28), Liuzzi (20) a Kobajaši (19). Na druhou stranu pilotem, který v prvním sektoru získal nejméně pozic, je Vettel: za celou sezónu si polepšil jen o jedno místo, což odráží fakt, že jen jednou z 18 závodů nestál na startu závodu v první řadě, kvalifikaci vyhrál 14krát.
Kdo získal nejvíce pozic v prvním kole?V tomto přehledu vedou opět Schumacher, Buemi a Kovalainen, kteří v prvním kole získali celkem 40, 30, resp. 26. Pokud bychom odečetli zisky v prvním sektoru, nejlepším by byl D'Ambrosio, jenž získal ve druhém a třetím sektoru prvního kola 8 míst.
A konečně: kdo předvedl nejvíce předjížděcích manévrů v závodech po prvním kole?Této statistice vévodí Pérez a Buemi, oba mají shodně 82 předjetí. Za nimi následují Button (77), Webber (76), Alguersuari (74) a Schumacher (71).
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.