Statistika předjíždění v sezóně 2011: Kde se předjíždělo nejčastěji, jaký vliv má DRS a kdo je nejlepší?

Red Bull
Red Bull, foto: Red Bull Racing
Petr Hlawiczka 22. listopadu 2011 12:00
Sdílej:

Předjíždění je kořením závodů. Letos jsme byli svědky rekordního počtu téměř 1500 předjížděcích manévrů. Následující údaje, které nám poskytl Mercedes, byly sestaveny pomocí videozáznamů, záznamů časomíry v kombinaci s GPS technologií.

Předjížděcí manévry jsou pro účely tohoto článku jsou rozděleny do těchto kategorií: normální, DRS, pomalejší auta (týká se předjíždění vozů týmů HRT, Lotusu a Virginu, protože strategický přínos těchto manévrů je nižší), týmoví kolegové, porucha, první kolo (které je v závěru rozděleno na první sektor, druhý a třetí sektor a všechny tři sektory prvního kola dohromady).

Kolik předjížděcích manévrů celkově jsme mohli vidět v dosavadních 18 závodech této sezóny?Zatím došlo k počtu 1 436 předjížděcím manévrům ve všech kategoriích. Pokud bychom odečetli kategorie předjíždění v prvním kola a kvůli poruchám, došli bychom k 1 180 manévrům.

Součet normálních předjetí a předjetí s pomocí DRS - tedy to, co většina pozorovatelů považuje za "čisté" předjetí - činí 804 (tj. bez zohlednění předjíždění vozů tří nejpomalejších týmů (300) a manévrů mezi týmovými kolegy (76) - viz níže). To představuje průměr 45 normálních a DRS předjetí na závod.

Jak je to se statistikou v rámci těchto čistých předjetí?V letošní sezóně došlo celkem k 441 normálním a 363 DRS předjetím. Z celkových 804 čistých předjetí bylo 55 % normálních a 45 % s využitím DRS. Třistakrát se podařilo předjet tři nejpomalejší týmy, k 76 předjetím došlo mezi týmovými kolegy.

Ve kterých závodech jsme viděli nejvíce a naopak nejméně předjíždění?Nejvyšší počet čistých předjetí byl zaznamenán v Turecku (85), v Kanadě (79) a v Číně (67). Závody s nejmenším počtem byly v Monaku (16), Austrálii (17) a v Indii (18). Devět velkých cen obsahovalo méně než 50 čistých předjetí, osm závodů jich mělo více než 50. Z průměrného počtu 45 čistých předjetí na závod jich bylo 25 normálních a 20 s DRS.

Jaký je poměr DRS vs. normální předjetí za tuto sezóny?Nejvyšší poměr DRS vs. normální předjetí, tedy s největším vlivem DRS, byl zaznamenán v Abú Zabí (89 %), ve Valencii (81 %), v Indii (78 %), v Turecku (59 %) a v Barceloně (57 %).

Nejnižší poměr byl naopak v Monaku (13 %), v Maďarsku (20 %), v Kanadě (22 %) v Japonsku (26 %) a ve Velké Británii (27 %) - za zmínku stojí, že se tři z těchto pěti závodů odjely za mokrých či proměnlivých podmínek, následkem čehož bylo využívání DRS omezeno pouze na části závodů v Kanadě a ve Velké Británii. DRS předjíždění převažovalo nad normálním v osmi z dosavadních 18 závodů.

Jak se měnil poměr DRS předjetí během sezóny?V prvních devíti závodech sezóny činil průměr DRS předjetí 21 manévrů na závod, průměrně 45 % čistých předjetí. Vliv DRS zůstal stabilní i v dalších devíti závodech roku, kde jsme se setkávali s průměrně 20 DRS předjížděcími manévry na závod, což představuje průměr 46 % čistých předjetí.

Michael Schumacher (vpravo) získal letos v prvních kolech nejvíce pozic(foto: Scuderia Ferrari)

Piloti

Který pilot zaznamenal v roce 2011 nejvíce předjetí?Následující čísla byla upravena o odstoupení lépe umístěných vozů, v potaz jsou brány pouze získané pozice. Buemi v roce 2011 předjel celkem 112krát, těsně následován Schumacherem (111), Kobajašim (95), Alguersuarim (90) a Pérezem (89).

Tato čísla můžeme rozdělit na zlepšení pozice mezi startem a koncem prvního sektoru (nejlepší startér) zlepšení pozice během celého prvního kola a během závodu bez započítání prvního kola.

Kdo je tedy nejlépe startujícím pilotem roku 2011?Nejlépe startujícím (první sektor úvodního kola) pilotem je Schumacher, který získal celkem 34 pozic, druhý je Buemi (29), Kovalainen (28), Liuzzi (20) a Kobajaši (19). Na druhou stranu pilotem, který v prvním sektoru získal nejméně pozic, je Vettel: za celou sezónu si polepšil jen o jedno místo, což odráží fakt, že jen jednou z 18 závodů nestál na startu závodu v první řadě, kvalifikaci vyhrál 14krát.

Kdo získal nejvíce pozic v prvním kole?V tomto přehledu vedou opět Schumacher, Buemi a Kovalainen, kteří v prvním kole získali celkem 40, 30, resp. 26. Pokud bychom odečetli zisky v prvním sektoru, nejlepším by byl D'Ambrosio, jenž získal ve druhém a třetím sektoru prvního kola 8 míst.

A konečně: kdo předvedl nejvíce předjížděcích manévrů v závodech po prvním kole?Této statistice vévodí Pérez a Buemi, oba mají shodně 82 předjetí. Za nimi následují Button (77), Webber (76), Alguersuari (74) a Schumacher (71).

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.