Vitaly Petrov se nevídaně kriticky vyjádřil proti jeho zaměstnavateli, stáji Lotus Renault GP. Řekl, že během sezony nemohl dát veřejně najevo svůj názor, ale teď nadešel čas, aby se podělil o své opravdové pocity. Komentáře jezdce z Vyborgu se objevily v televizi Russia 2.
Petrov, který byl v F1 vloni nováčkem, zahájil letošní sezonu fantasticky, když v Austrálii získal podium. Nicméně od doby, kdy v Melbourne získal těchto 15 bodů, byl ruský jezdec schopen přidat jen dalších 21, což je za 17 závodů opravdu málo.
"Nemám dovoleno říkat nic negativního o týmu, žel to mám ve své smlouvě," začal Petrov trochu podobně jako Nick Heidfeld po svém německém odchodu od týmu z Enstone. "Lidé říkali, že tým kritizoval své jezdce. Ale promiňte, přečtěte si mé rozhovory, nikdy jsem tým nekritizoval... To i přesto, že jsme mnohokrát ztratili. O kolik jsme přišli během zastávek? A kvůli strategiím?
Pozice jsme ztratili v možná deseti závodech nebo ještě více. I bez rychlého auta jsme mohli získat slušný příděl bodů, mohli jsme končit na bodech, pokud bychom měli dobrou strategii. Ale nemohl jsem o tom ve svých rozhovorech mluvit a nesmím to udělat ani teď. Ale už nemůžu být dále zticha - to je pryč. Už prostě nemůžu všechno držet v sobě."
Petrov šel ještě dále, když začal vysvětlovat "lehkých" prvních šest závodů. Tým Lotus Renault GP nebyl schopen udržet dobrou závodní rychlost, protože se mu nepodařilo dostat nové díky do závodního tempa. "Hlavně máme stejné auto, s jakým jsme začínali na začátku sezony," říká Rus.
Petrov má svůj kontrakt platný ještě na jeden rok, ale je si vědom, že mu to negarantuje další rok spolupráce s týmem okolo Erica Boulliera. "Vše je jasné. Mám kontrakt. Ale jak už jsem řekl dříve, i mistr světa Kimi Räikkönen byl požádán o to, aby opustil F1 [Ferrari] za určitou sumu peněz... Takže v tomto sportu je těžké cokoliv udělat, když se vás chce někdo zbavit."
Vitalij v Abú Zabí (foto: Lotus Renault GP)
Vitalij se za své výroky dnes Renaultu i všem jeho zaměstnancům omlouval: "Na Internetu jste si mohli přečíst nějaké negativní komentáře z mé strany. V rozhovoru, který jsem poskytl ruské televizi ihned po skončení závodu v Abú Zabí, jsem se vyjadřoval nevhodným způsobem: kritizoval jsem tým, vaši práci a nedostatek výkonnosti. Bylo to zbytečné a rád bych se za to omluvil.
Nesnažím se hledat výmluvy, ale tehdy ve mně stále pumpoval adrenalin ze závodu, byl jsem vyčerpaný a - stejně jako vy - velmi zklamaný z toho, že se mi nepodařilo skončit v nejlepší desítce. Uvědomuji si, že tato sezóna je pro vás všechny stejně náročná jako pro mě a že jsem neměl říkat to, co jsem řekl.
Znovu bych se rád upřímně omluvil a slibuji, že se to již znovu nestane. Všichni jsme se v této sezóně maximálně snažili a mě zbývá poslední příležitost, abych se pokusil učinit vás příští víkend v Brazílii hrdými. Udělám vše, co bude v mých silách, abych se tam prezentoval v lepším světle než dnes," dodává kajícně ruský pilot.
Vitalij Petrov se za své výroky omluvil, podle Boulliera je záležitost uzavřena(foto: Lotus Renault GP)
Tým jeho omluvu přijal: "Rozhovor poskytl pár minut poté, co v neděli vyskočil z vozu. Závod byl náročný a byl naštvaný, protože nedosáhl na body, byl i vyčerpaný. Piloti nejsou roboti, jsou to lidské bytosti," shovívavě hodnotí Boullier.
"A stejně jako každý jiný pilot, Vitalij je závodníkem. Pokud by byl v Abú Zabí na pódiu, nestěžoval by si na to, že nevyhrál závod. Bereme tento incident za přesně takový, jakým je - jako incident. Vitalij se omluvil týmu a poslal email všem zaměstnancům v Enstone. Co se mě týče, záležitost je vyřešena," dodává šéf týmu Lotus Renault GP.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.