V úvodních závodech letošní sezóny jsme byli svědky záplavy předjížděcích manévrů. Ne že bychom se v jejím závěru nudili, ale rozhodně se nejedná o stejný festival předjíždění. Co k tomu přispívá?
V Abú Zabí FIA pro závod zvolila dvě nezávislé DRS zóny, z toho tu první ještě po sobotní kvalifikaci narychlo o 75 m prodloužila. K oživení to přesto nestačilo. Po poněkud "statické" předchozí Velké ceně Indie se zdá, jako bychom přehršli předjíždění naposledy sledovali před velmi drahnou dobou.
Vývoj v oblasti výfuků a využití horkých plynů
Proč počet předjížděcích manévrů klesá? Jedním z důvodů je zdokonalení mapování motorů, práce s výfukovými plyny a jejich využívání ke zvýšení přítlaku v oblasti difuzoru.
"Nyní jsou výfukové difuzory tak dobré, protože je týmy rozvinuly. Vozu poskytují fantastickou stabilitu při nájezdu do pomalých zatáček - v místech, kde se přítlaku nedostávalo, místo toho jste se potýkali s nestabilitou a velkými rozdíly v tom, jak auta vyrážela ze zatáček. Nyní vyjíždějí všechna stejně," říká Mark Gillan z Williamsu.
Výfuk Red Bullu RB7 - horké plyny se po bocích dostávají do difuzoru (foto: Renault Sport F1)
Jenson Button to po kvalifikaci na okruhu Jas Marina potvrdil: "DRSoval jsem v tréninku jako šílený na výjezdu ze zatáčky číslo sedm po celou dobu až po zatáčku číslo osm i proti vozům, které tento systém nepoužívali - a přesto jsem nikoho nemohl předjet.
Myslím si, že to je částečně dáno místem detekce pro DRS, protože máme zařazený první rychlostní stupeň, tedy s velkým zrychlení. Takže nemůžete sešlápnout plyn, dokud to neudělá kluk před vámi - a tak tam hned ztrácíte půl sekundy," vysvětloval Button.
Gillan s ním souhlasí: "Ano, DRS tohle dokázal dohnat až na konci rovinky. V tomto případě vám vlastně neposkytuje žádnou výhodu, jen vás dostane tam, kde jste byli."
Pneumatiky Pirelli
Další příčinou klesajícího počtu předjížděcích jsou pneumatiky Pirelli. Italský dodavatel nejenže upravuje směsi tak, aby vydržely o něco více, ale na poslední závody přivezl také zbytečně tvrdé pneumatiky: do Indie kombinaci měkkých a tvrdých, do Abú Zabí měkkých a středně-tvrdých - přitom v obou případech by k lepší podívané přispěla super-měkká, aniž by hrozila záplava zastávek v boxech, podobně jako tomu bylo v Koreji.
Super-měkká směs pneumatik (foto: Pirelli)
Ve Spojených arabských emirátech to přiznal sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery: "Ano, při pohledu zpět jsme v pohodě mohli přivézt super-měkké pneumatiky. Měkké zkrátka nedegradovaly, měli jsme je zde ustanovit jako primární směs. Ale to jsou ty věci, které rozpoznáváme poprvé až na těch tratích. Můžeme to využít k jemnému doladění věcí příští rok."
Pirelli proto k testu mladíků v Abú Zabí přivezlo již vývojové směsi svých měkkých, středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro rok 2012. Pirelli zkvalitňováním pneumatik závodění paradoxně zhoršuje. Po změně jejich tvaru se proto nyní bude snažit o to, aby dolaďování jednotlivých směsí přispělo k lepší podívané.
Prostor mezi relativně sterilním závodem a šílenstvím v podobě čtyř zastávek v Turecku je momentálně příliš úzký a pro Pirelli těžko předvídatelný. Čtyři zastávky na závod vysílají špatnou marketingovou zprávu. Změna tvaru jim umožní přesnější ovlivnění závodů tak, aby se počet zastávek v průběhu velkých cen pohyboval minimálně kolem dvou.
Start Velké ceny Abú Zabí 2011 (foto: Force India)
KERS sice může pilotům pomoci dostat se do potřebné pozice, aby DRS mohl fungovat, hlavním faktorem nicméně zůstávají pneumatiky.
"Ano, pokud bychom zde měli měkké a super-měkké, viděli byste, jak se kluci potýkají s bídnou trakcí na výjezdu ze zatáčky číslo 7, protože jejich super-měkké pneumatiky by degradovaly a ti, kdo by měli novější gumy či měkkou směs, by je na konci rovinky mohli dostat, protože by se tam dostali mnohem rychleji," uznal v Abú Zabí Karun Chandhok.
Pirelli letos pro předjíždění udělalo hodně. Pro vzrušující závody v příští sezóně bude nyní velmi záležet na tom, jak zvládne vývoj budoucích pneumatik.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.