V úvodních závodech letošní sezóny jsme byli svědky záplavy předjížděcích manévrů. Ne že bychom se v jejím závěru nudili, ale rozhodně se nejedná o stejný festival předjíždění. Co k tomu přispívá?
V Abú Zabí FIA pro závod zvolila dvě nezávislé DRS zóny, z toho tu první ještě po sobotní kvalifikaci narychlo o 75 m prodloužila. K oživení to přesto nestačilo. Po poněkud "statické" předchozí Velké ceně Indie se zdá, jako bychom přehršli předjíždění naposledy sledovali před velmi drahnou dobou.
Vývoj v oblasti výfuků a využití horkých plynů
Proč počet předjížděcích manévrů klesá? Jedním z důvodů je zdokonalení mapování motorů, práce s výfukovými plyny a jejich využívání ke zvýšení přítlaku v oblasti difuzoru.
"Nyní jsou výfukové difuzory tak dobré, protože je týmy rozvinuly. Vozu poskytují fantastickou stabilitu při nájezdu do pomalých zatáček - v místech, kde se přítlaku nedostávalo, místo toho jste se potýkali s nestabilitou a velkými rozdíly v tom, jak auta vyrážela ze zatáček. Nyní vyjíždějí všechna stejně," říká Mark Gillan z Williamsu.
Výfuk Red Bullu RB7 - horké plyny se po bocích dostávají do difuzoru (foto: Renault Sport F1)
Jenson Button to po kvalifikaci na okruhu Jas Marina potvrdil: "DRSoval jsem v tréninku jako šílený na výjezdu ze zatáčky číslo sedm po celou dobu až po zatáčku číslo osm i proti vozům, které tento systém nepoužívali - a přesto jsem nikoho nemohl předjet.
Myslím si, že to je částečně dáno místem detekce pro DRS, protože máme zařazený první rychlostní stupeň, tedy s velkým zrychlení. Takže nemůžete sešlápnout plyn, dokud to neudělá kluk před vámi - a tak tam hned ztrácíte půl sekundy," vysvětloval Button.
Gillan s ním souhlasí: "Ano, DRS tohle dokázal dohnat až na konci rovinky. V tomto případě vám vlastně neposkytuje žádnou výhodu, jen vás dostane tam, kde jste byli."
Pneumatiky Pirelli
Další příčinou klesajícího počtu předjížděcích jsou pneumatiky Pirelli. Italský dodavatel nejenže upravuje směsi tak, aby vydržely o něco více, ale na poslední závody přivezl také zbytečně tvrdé pneumatiky: do Indie kombinaci měkkých a tvrdých, do Abú Zabí měkkých a středně-tvrdých - přitom v obou případech by k lepší podívané přispěla super-měkká, aniž by hrozila záplava zastávek v boxech, podobně jako tomu bylo v Koreji.
Super-měkká směs pneumatik (foto: Pirelli)
Ve Spojených arabských emirátech to přiznal sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery: "Ano, při pohledu zpět jsme v pohodě mohli přivézt super-měkké pneumatiky. Měkké zkrátka nedegradovaly, měli jsme je zde ustanovit jako primární směs. Ale to jsou ty věci, které rozpoznáváme poprvé až na těch tratích. Můžeme to využít k jemnému doladění věcí příští rok."
Pirelli proto k testu mladíků v Abú Zabí přivezlo již vývojové směsi svých měkkých, středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro rok 2012. Pirelli zkvalitňováním pneumatik závodění paradoxně zhoršuje. Po změně jejich tvaru se proto nyní bude snažit o to, aby dolaďování jednotlivých směsí přispělo k lepší podívané.
Prostor mezi relativně sterilním závodem a šílenstvím v podobě čtyř zastávek v Turecku je momentálně příliš úzký a pro Pirelli těžko předvídatelný. Čtyři zastávky na závod vysílají špatnou marketingovou zprávu. Změna tvaru jim umožní přesnější ovlivnění závodů tak, aby se počet zastávek v průběhu velkých cen pohyboval minimálně kolem dvou.
Start Velké ceny Abú Zabí 2011 (foto: Force India)
KERS sice může pilotům pomoci dostat se do potřebné pozice, aby DRS mohl fungovat, hlavním faktorem nicméně zůstávají pneumatiky.
"Ano, pokud bychom zde měli měkké a super-měkké, viděli byste, jak se kluci potýkají s bídnou trakcí na výjezdu ze zatáčky číslo 7, protože jejich super-měkké pneumatiky by degradovaly a ti, kdo by měli novější gumy či měkkou směs, by je na konci rovinky mohli dostat, protože by se tam dostali mnohem rychleji," uznal v Abú Zabí Karun Chandhok.
Pirelli letos pro předjíždění udělalo hodně. Pro vzrušující závody v příští sezóně bude nyní velmi záležet na tom, jak zvládne vývoj budoucích pneumatik.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.