V úvodních závodech letošní sezóny jsme byli svědky záplavy předjížděcích manévrů. Ne že bychom se v jejím závěru nudili, ale rozhodně se nejedná o stejný festival předjíždění. Co k tomu přispívá?
V Abú Zabí FIA pro závod zvolila dvě nezávislé DRS zóny, z toho tu první ještě po sobotní kvalifikaci narychlo o 75 m prodloužila. K oživení to přesto nestačilo. Po poněkud "statické" předchozí Velké ceně Indie se zdá, jako bychom přehršli předjíždění naposledy sledovali před velmi drahnou dobou.
Vývoj v oblasti výfuků a využití horkých plynů
Proč počet předjížděcích manévrů klesá? Jedním z důvodů je zdokonalení mapování motorů, práce s výfukovými plyny a jejich využívání ke zvýšení přítlaku v oblasti difuzoru.
"Nyní jsou výfukové difuzory tak dobré, protože je týmy rozvinuly. Vozu poskytují fantastickou stabilitu při nájezdu do pomalých zatáček - v místech, kde se přítlaku nedostávalo, místo toho jste se potýkali s nestabilitou a velkými rozdíly v tom, jak auta vyrážela ze zatáček. Nyní vyjíždějí všechna stejně," říká Mark Gillan z Williamsu.
Výfuk Red Bullu RB7 - horké plyny se po bocích dostávají do difuzoru (foto: Renault Sport F1)
Jenson Button to po kvalifikaci na okruhu Jas Marina potvrdil: "DRSoval jsem v tréninku jako šílený na výjezdu ze zatáčky číslo sedm po celou dobu až po zatáčku číslo osm i proti vozům, které tento systém nepoužívali - a přesto jsem nikoho nemohl předjet.
Myslím si, že to je částečně dáno místem detekce pro DRS, protože máme zařazený první rychlostní stupeň, tedy s velkým zrychlení. Takže nemůžete sešlápnout plyn, dokud to neudělá kluk před vámi - a tak tam hned ztrácíte půl sekundy," vysvětloval Button.
Gillan s ním souhlasí: "Ano, DRS tohle dokázal dohnat až na konci rovinky. V tomto případě vám vlastně neposkytuje žádnou výhodu, jen vás dostane tam, kde jste byli."
Pneumatiky Pirelli
Další příčinou klesajícího počtu předjížděcích jsou pneumatiky Pirelli. Italský dodavatel nejenže upravuje směsi tak, aby vydržely o něco více, ale na poslední závody přivezl také zbytečně tvrdé pneumatiky: do Indie kombinaci měkkých a tvrdých, do Abú Zabí měkkých a středně-tvrdých - přitom v obou případech by k lepší podívané přispěla super-měkká, aniž by hrozila záplava zastávek v boxech, podobně jako tomu bylo v Koreji.
Super-měkká směs pneumatik (foto: Pirelli)
Ve Spojených arabských emirátech to přiznal sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery: "Ano, při pohledu zpět jsme v pohodě mohli přivézt super-měkké pneumatiky. Měkké zkrátka nedegradovaly, měli jsme je zde ustanovit jako primární směs. Ale to jsou ty věci, které rozpoznáváme poprvé až na těch tratích. Můžeme to využít k jemnému doladění věcí příští rok."
Pirelli proto k testu mladíků v Abú Zabí přivezlo již vývojové směsi svých měkkých, středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro rok 2012. Pirelli zkvalitňováním pneumatik závodění paradoxně zhoršuje. Po změně jejich tvaru se proto nyní bude snažit o to, aby dolaďování jednotlivých směsí přispělo k lepší podívané.
Prostor mezi relativně sterilním závodem a šílenstvím v podobě čtyř zastávek v Turecku je momentálně příliš úzký a pro Pirelli těžko předvídatelný. Čtyři zastávky na závod vysílají špatnou marketingovou zprávu. Změna tvaru jim umožní přesnější ovlivnění závodů tak, aby se počet zastávek v průběhu velkých cen pohyboval minimálně kolem dvou.
Start Velké ceny Abú Zabí 2011 (foto: Force India)
KERS sice může pilotům pomoci dostat se do potřebné pozice, aby DRS mohl fungovat, hlavním faktorem nicméně zůstávají pneumatiky.
"Ano, pokud bychom zde měli měkké a super-měkké, viděli byste, jak se kluci potýkají s bídnou trakcí na výjezdu ze zatáčky číslo 7, protože jejich super-měkké pneumatiky by degradovaly a ti, kdo by měli novější gumy či měkkou směs, by je na konci rovinky mohli dostat, protože by se tam dostali mnohem rychleji," uznal v Abú Zabí Karun Chandhok.
Pirelli letos pro předjíždění udělalo hodně. Pro vzrušující závody v příští sezóně bude nyní velmi záležet na tom, jak zvládne vývoj budoucích pneumatik.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.