V úvodních závodech letošní sezóny jsme byli svědky záplavy předjížděcích manévrů. Ne že bychom se v jejím závěru nudili, ale rozhodně se nejedná o stejný festival předjíždění. Co k tomu přispívá?
V Abú Zabí FIA pro závod zvolila dvě nezávislé DRS zóny, z toho tu první ještě po sobotní kvalifikaci narychlo o 75 m prodloužila. K oživení to přesto nestačilo. Po poněkud "statické" předchozí Velké ceně Indie se zdá, jako bychom přehršli předjíždění naposledy sledovali před velmi drahnou dobou.
Vývoj v oblasti výfuků a využití horkých plynů
Proč počet předjížděcích manévrů klesá? Jedním z důvodů je zdokonalení mapování motorů, práce s výfukovými plyny a jejich využívání ke zvýšení přítlaku v oblasti difuzoru.
"Nyní jsou výfukové difuzory tak dobré, protože je týmy rozvinuly. Vozu poskytují fantastickou stabilitu při nájezdu do pomalých zatáček - v místech, kde se přítlaku nedostávalo, místo toho jste se potýkali s nestabilitou a velkými rozdíly v tom, jak auta vyrážela ze zatáček. Nyní vyjíždějí všechna stejně," říká Mark Gillan z Williamsu.
Výfuk Red Bullu RB7 - horké plyny se po bocích dostávají do difuzoru (foto: Renault Sport F1)
Jenson Button to po kvalifikaci na okruhu Jas Marina potvrdil: "DRSoval jsem v tréninku jako šílený na výjezdu ze zatáčky číslo sedm po celou dobu až po zatáčku číslo osm i proti vozům, které tento systém nepoužívali - a přesto jsem nikoho nemohl předjet.
Myslím si, že to je částečně dáno místem detekce pro DRS, protože máme zařazený první rychlostní stupeň, tedy s velkým zrychlení. Takže nemůžete sešlápnout plyn, dokud to neudělá kluk před vámi - a tak tam hned ztrácíte půl sekundy," vysvětloval Button.
Gillan s ním souhlasí: "Ano, DRS tohle dokázal dohnat až na konci rovinky. V tomto případě vám vlastně neposkytuje žádnou výhodu, jen vás dostane tam, kde jste byli."
Pneumatiky Pirelli
Další příčinou klesajícího počtu předjížděcích jsou pneumatiky Pirelli. Italský dodavatel nejenže upravuje směsi tak, aby vydržely o něco více, ale na poslední závody přivezl také zbytečně tvrdé pneumatiky: do Indie kombinaci měkkých a tvrdých, do Abú Zabí měkkých a středně-tvrdých - přitom v obou případech by k lepší podívané přispěla super-měkká, aniž by hrozila záplava zastávek v boxech, podobně jako tomu bylo v Koreji.
Super-měkká směs pneumatik (foto: Pirelli)
Ve Spojených arabských emirátech to přiznal sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery: "Ano, při pohledu zpět jsme v pohodě mohli přivézt super-měkké pneumatiky. Měkké zkrátka nedegradovaly, měli jsme je zde ustanovit jako primární směs. Ale to jsou ty věci, které rozpoznáváme poprvé až na těch tratích. Můžeme to využít k jemnému doladění věcí příští rok."
Pirelli proto k testu mladíků v Abú Zabí přivezlo již vývojové směsi svých měkkých, středně-tvrdých a tvrdých pneumatik pro rok 2012. Pirelli zkvalitňováním pneumatik závodění paradoxně zhoršuje. Po změně jejich tvaru se proto nyní bude snažit o to, aby dolaďování jednotlivých směsí přispělo k lepší podívané.
Prostor mezi relativně sterilním závodem a šílenstvím v podobě čtyř zastávek v Turecku je momentálně příliš úzký a pro Pirelli těžko předvídatelný. Čtyři zastávky na závod vysílají špatnou marketingovou zprávu. Změna tvaru jim umožní přesnější ovlivnění závodů tak, aby se počet zastávek v průběhu velkých cen pohyboval minimálně kolem dvou.
Start Velké ceny Abú Zabí 2011 (foto: Force India)
KERS sice může pilotům pomoci dostat se do potřebné pozice, aby DRS mohl fungovat, hlavním faktorem nicméně zůstávají pneumatiky.
"Ano, pokud bychom zde měli měkké a super-měkké, viděli byste, jak se kluci potýkají s bídnou trakcí na výjezdu ze zatáčky číslo 7, protože jejich super-měkké pneumatiky by degradovaly a ti, kdo by měli novější gumy či měkkou směs, by je na konci rovinky mohli dostat, protože by se tam dostali mnohem rychleji," uznal v Abú Zabí Karun Chandhok.
Pirelli letos pro předjíždění udělalo hodně. Pro vzrušující závody v příští sezóně bude nyní velmi záležet na tom, jak zvládne vývoj budoucích pneumatik.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.