Ve středu pokračovaly na okruhu Jas Marina Circuit druhým dnem testy nováčků šampionátu Formule 1. Do monopostu HRT F1 Teamu usedl Jan Charouz, který v průběhu šestapadesáti kol zajel jedenáctý nejrychlejší čas v hodnotě 1:46,644 min.
Hlavním úkolem dne bylo pro Jana Charouze získávání jistoty za volantem monopostu Formule 1 a to na různých směsích pneumatik Pirelli. Celodenní program narušila preventivní výměna motoru, která proběhla v rekordním čase, i tak český jezdec začal svůj odpolední program o něco později.
Čtyřiadvacetiletý jezdec absolvoval za celou středu šestapadesát kol, tedy tři sta jedenáct kilometrů, což je délka jedné velké ceny, což je dostatek na získání superlicence, díky níž může nastoupit během závodních víkendů F1, popř. i závodit. Nejrychlejší čas v hodnotě 1:46,644 min mu zajistil jedenácté místo.
Český pilot absolvoval v dopoledním tréninku čtyři středně dlouhé stinty s měkkými pneumatikami a jeden stint se super měkkou směsí. Po poledni dostal český jezdec na svůj monopost opět super měkké pneumatiky. V předposledním stintu si Charouz vyzkoušel střední směs, aby den uzavřel opět na nejměkčí sadě pneu Pirelli.
Jan Charouz v oficiálním prohlášení uvádí: „Dnešní test s monopostem týmu HRT byl velmi příjemný. K testu jsme měli hodně nových pneumatik, což bylo velmi dobře, protože mým hlavním problémem je maximální využití nových pneu. Velice se mi líbila spolupráce s týmem, který je velmi profesionální. V odpoledních hodinách jsme měli problém s motorem, ale nikdy jsem neviděl nikoho takhle rychle vyměnit motor!
V poslední mé jízdě na super měkkých pneumatikách jsem měl trochu štěstí na provoz, ale i tak jsem se v jednom kole dokázal o něco zlepšit oproti dopolednímu času. Byla to velmi dobrá zkušenost a bylo by určitě skvělé si to někdy v budoucnu zopakovat. S přibývajícími koly jsem se cítil v monopostu lépe.
Po seznámení s vozem jsem začal využívat různé doplňky jako třeba DRS, které jsem neměl šanci v minulosti si vyzkoušet. Je mnoho věcí, které musíte ve formuli 1 dělat najednou. Je dobré, že jsem si na to dnes mohl začít zvykat.“
Arnau Niubó, závodní inženýr stáje HRT F1 Team, dodává: „Jan si musel ráno postupně zvykat na vůz a pneumatiky. Jak ale čas ubíhal, tak jeho časy začaly zrychlovat. Je jen škoda, že svůj čas nemohl zlepšit o něco více, protože na nové sadě super měkkých pneumatik se dostal několikrát do provozu. Odpoledne jsme museli z preventivních důvod měnit motor. Ale i tak můžeme být s našim a Janovým výkonem spokojeni.“
Na Jana Charouze nyní čeká zítřejší celodenní test v týmu Lotus Renault GP, kde již druhým rokem působí jako testovací a rezervní jezdec britské stáje.
Fotografie z prvního testu Jana Charouze najdete zde, reportáž z testů společně z výsledky zde.
© Foto: HRT F1 Team.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.