Mercedes GP zveřejnil údaje týkající se zastávek v boxech v letošních 17 odjetých velkých cenách. Na jejich vyšším počtu ve srovnání s předchozími léty má lví podíl nový dodavatel pneumatik Pirelli.
Kolik zastávek v boxech jsme již v sezóně 2011 viděli?V 17 závodech jsme v letošní sezóně byli zatím svědky celkem 1013 projetí boxy. Z tohoto počtu jich 25 mají za následek penalizace: 21 trestných průjezdů (drive-through) a 4 trestná zastavení (stop-go). To znamená, že celkový počet zastávek letos dosáhl 988.
Ve kterých závodech jsme jich viděli nejvíce a ve kterých naopak nejméně?Nejvíce zastávek během závodu bylo v Maďarsku (85), Turecku (80) a ve Španělsku (77). Nejméně jich bylo v Itálii (35), Monaku (41) a v Austrálii (44).
Kolik penalizací bylo letos uděleno?Z celkového počtu 25 penalizací jich bylo 21 v podobě průjezdu boxy (drive-through) a 4 v podobě zastavení (stop-go). Komisaři během sezóny uložili 49 trestů včetně osmi napomenutí a dvou vyloučení. Nejčastějším prohřeškem bylo způsobení kolize, kvůli kterému se v závodech trestalo dvanáctkrát.
Jak se měří zastávka v boxech?Při vyhodnocování zastávek v boxech mohou být v potaz brány dva faktory: zastavení kol, tj. čas, který zabere výměna všech čtyř kol od doby, kdy vůz zastaví v boxech, a celkový čas strávený v boxové uličce, tj. čas mezi vjezdem a opuštěním části boxové uličky s omezenou rychlostí.
Týmy si samy měří čas od zastavení kol, přičemž taková zastávka do tří sekund je během závodu považována za výbornou. Celkový čas strávený v boxové uličce je měřen centrálně, a proto tvoří nejspolehlivější základ pro srovnání.
V boxech si letos vede nejlépe Red Bull, výborně pracují také u Mercedesu(foto: Red Bull Racing)
Kdo v roce 2011 zaznamenal nejrychlejší zastávku?V 17 závodech dosáhl nejrychlejších individuálních zastávek při osmi příležitostech Red Bull. Mercedesu GP se totéž podařilo sedmkrát (třikrát během posledních čtyř závodů), McLarenu a Ferrari jedenkrát.
Pro vytvoření lepšího přehledu o rychlosti zastávek je reprezentativnější jejich průměrný čas. Tým si to počítá pomoci metody, v níž odečítá zastávky kvůli opravám, protože vyžadují odlišné procedury, nejedná se tudíž o čistou výměnu kol. Navíc jsou také ignorovány zastávky během výjezdu safety-caru, pokud provoz v boxech podstatně ovlivňuje výkonnost.
Kdo letos dosahuje nejrychlejších průměrných zastávek?Red Bull zaznamenal nejrychlejší průměrný čas během devíti víkendů (Malajsie, Turecko, Španělsko, Kanada, Evropa, Maďarsko, Belgie, Itálie a Indie). Mercedes GP totéž dosáhl pětkrát (Čína, Německo, Singapur, Japonsko, Korea), McLaren dvakrát (Austrálie, Británie) a Force India jednou (Monako).
V 17 závodech se podařilo stanovit absolutně nejrychlejší zastávku i nejrychlejší průměrný čas zastávek stejným týmem devětkrát. Pokud bychom využili výpočty průměrných časů, pak by celková tabulka odrážející konzistenci ve výkonech všech týmů vypadala následovně:
Naše přehledy zastávek z jednotlivých závodů: 1. Austrálie, 2. Malajsie, 3. Čína, 4. Turecko, 5. Barcelona, 6. Monako, 7. Kanada, 8. Valencie, 9. Silverstone, 10. Nürburgring, 12. Spa, 13. Monza, 14. Singapur, 15. Japonsko, 16. Korea, 17. Indie.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.