Mercedes GP zveřejnil údaje týkající se zastávek v boxech v letošních 17 odjetých velkých cenách. Na jejich vyšším počtu ve srovnání s předchozími léty má lví podíl nový dodavatel pneumatik Pirelli.
Kolik zastávek v boxech jsme již v sezóně 2011 viděli?V 17 závodech jsme v letošní sezóně byli zatím svědky celkem 1013 projetí boxy. Z tohoto počtu jich 25 mají za následek penalizace: 21 trestných průjezdů (drive-through) a 4 trestná zastavení (stop-go). To znamená, že celkový počet zastávek letos dosáhl 988.
Ve kterých závodech jsme jich viděli nejvíce a ve kterých naopak nejméně?Nejvíce zastávek během závodu bylo v Maďarsku (85), Turecku (80) a ve Španělsku (77). Nejméně jich bylo v Itálii (35), Monaku (41) a v Austrálii (44).
Kolik penalizací bylo letos uděleno?Z celkového počtu 25 penalizací jich bylo 21 v podobě průjezdu boxy (drive-through) a 4 v podobě zastavení (stop-go). Komisaři během sezóny uložili 49 trestů včetně osmi napomenutí a dvou vyloučení. Nejčastějším prohřeškem bylo způsobení kolize, kvůli kterému se v závodech trestalo dvanáctkrát.
Jak se měří zastávka v boxech?Při vyhodnocování zastávek v boxech mohou být v potaz brány dva faktory: zastavení kol, tj. čas, který zabere výměna všech čtyř kol od doby, kdy vůz zastaví v boxech, a celkový čas strávený v boxové uličce, tj. čas mezi vjezdem a opuštěním části boxové uličky s omezenou rychlostí.
Týmy si samy měří čas od zastavení kol, přičemž taková zastávka do tří sekund je během závodu považována za výbornou. Celkový čas strávený v boxové uličce je měřen centrálně, a proto tvoří nejspolehlivější základ pro srovnání.
V boxech si letos vede nejlépe Red Bull, výborně pracují také u Mercedesu(foto: Red Bull Racing)
Kdo v roce 2011 zaznamenal nejrychlejší zastávku?V 17 závodech dosáhl nejrychlejších individuálních zastávek při osmi příležitostech Red Bull. Mercedesu GP se totéž podařilo sedmkrát (třikrát během posledních čtyř závodů), McLarenu a Ferrari jedenkrát.
Pro vytvoření lepšího přehledu o rychlosti zastávek je reprezentativnější jejich průměrný čas. Tým si to počítá pomoci metody, v níž odečítá zastávky kvůli opravám, protože vyžadují odlišné procedury, nejedná se tudíž o čistou výměnu kol. Navíc jsou také ignorovány zastávky během výjezdu safety-caru, pokud provoz v boxech podstatně ovlivňuje výkonnost.
Kdo letos dosahuje nejrychlejších průměrných zastávek?Red Bull zaznamenal nejrychlejší průměrný čas během devíti víkendů (Malajsie, Turecko, Španělsko, Kanada, Evropa, Maďarsko, Belgie, Itálie a Indie). Mercedes GP totéž dosáhl pětkrát (Čína, Německo, Singapur, Japonsko, Korea), McLaren dvakrát (Austrálie, Británie) a Force India jednou (Monako).
V 17 závodech se podařilo stanovit absolutně nejrychlejší zastávku i nejrychlejší průměrný čas zastávek stejným týmem devětkrát. Pokud bychom využili výpočty průměrných časů, pak by celková tabulka odrážející konzistenci ve výkonech všech týmů vypadala následovně:
Naše přehledy zastávek z jednotlivých závodů: 1. Austrálie, 2. Malajsie, 3. Čína, 4. Turecko, 5. Barcelona, 6. Monako, 7. Kanada, 8. Valencie, 9. Silverstone, 10. Nürburgring, 12. Spa, 13. Monza, 14. Singapur, 15. Japonsko, 16. Korea, 17. Indie.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.