Frank Williams se ve svém sloupku pro F1 Racing svým typicky laskavým způsobem vytříbeným věkem a zkušenostmi věnuje posledním událostem ve světě Formule 1. Prozrazuje něco o Kataru, svých lidech a pilotech. Pochvaluje si výkony Jensona Buttona, věří Lewisovi Hamiltonovi a smeká před Sebastianem Vettelem.
Na východě je slunečnoSlyšel jsem, že se v Anglii ochladilo. V Kataru, kde jsem strávil poslední tři týdny, tomu tak není. Náš byznys je v tomto regionu na vzestupu a tvrdě pracujeme na zvýšení zájmu o F1. Jedná se o můj nejdelší stint na Středním východě a byl příjemný - a horký. Teploty po většinu dní podstatně převyšovali třicítku.
Představení v KataruV Technologickém centru Williamsu v Kataru mámě několik praktikantů, kteří úzce spolupracují se společností Silatech na prohloubení vztahů se státním vzděláváním. Nedávno jsme tam uspořádali akci, během níž Valtteri Bottas předvedl simulátor. Místní média byla Valtterim nadšena, ale my jsme už věděli, že je velmi dobrý!
Jezdecké složení pro rok 2012Hodně se o našem jezdeckém složení pro rok 2012 v tisku spekuluje. Nyní to nebudu rozebírat, ale řeknu toto: nebudeme s rozhodnutím spěchat. Po zklamání v sezóně 2011 doufáme, že jsme položili technické základy pro mnohem konkurenceschopnější sezónu 2012 a chceme mít dva nejlepší piloty, kteří budou dostupní.
Frank Williams (foto: AT&T Williams)
Markův první závodVelká cena Japonska byla prvním závodem Marka Gillana v roli našeho hlavního provozního inženýra. Jednalo se o křest ohněm, protože FW33 nebyl v Suzuce konkurenceschopný, ukázal nám však dobrý směr. Máme v Marka důvěru, stejně tak v nové posily technického týmu. Všichni doufáme, že ty nejhorší dny už máme za sebou.
Hodně štěstí, SameSama Michaela jsem si vždy velmi vážil. Je pilným pracovníkem a závodníkem. Zde mu to nevyšlo a nebyla to všechno jeho vina - někteří naši partneři omezovali možnosti technického týmu. V odlišném prostředí by mohl excelovat a opravdu věřím, že se mu u McLarenu bude dařit.
Život po WilliamsuRon Dennis musí považovat Williams za velmi užitečnou školku, protože jsme kvůli McLarenu přišli o spoustu lidí. Neil Oatley, Adrian Newey, Paddy Lowe, David Coulthard, Juan Pablo Montoya a nyní o Sama Michaela, mám-li jich jen několik vyjmenovat! Přesto si Rona stále velmi vážím: je to muž hodný obdivu.
"Button a McLaren si jeden druhého zaslouží" (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
O ButtonoviJensonovo vítězství v Suzuce bylo prvotřídní, viďte? Letos jezdí parádně. Věděli jsme, že je velmi dobrým pilotem, když pro nás jezdil v roce 2000, ale vyspěl ve výborného jezdce. On i McLaren si jeden druhého zaslouží.
Co s Lewisem?V Suzuce jsem nebyl, těžko tedy můžu o Lewisově závodě vyvozovat nějaké důsledky. Zdálo se, že se trápil s opotřebením zadních pneumatik a skončil pátý. Není to konec světa a jsem si jistý, že z toho dostane zpět. Patří k nejlepším pilotům na světě: je opravdu třída a kdyby někdy chtěl za nás jezdit, zvony na kostele v Grove by bily na oslavu!
Klobouk dolů před rekordy pokořujícím VettelemMoc ho neznám, ale chovám vůči Sebastianovi Vettelovi velký obdiv. Být nejmladším šampionem Formule 1, to už něco znamená. Letos měl nejlepší auto, ale neudělal s ním žádnou chybu. Zdá se, že se ještě zlepšil, protože měl nad Markem Webberem navrch a my z dvouletého působení Marka u nás víme, jak je rychlý. Myslím si však, že by nebylo dobré srovnávat Seba s Michaelem Schumacherem - jsou stejné národnosti, ale nenechte se zmýlit: Vettel je sám sebou.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.