MONZA – 3. TRENINK;Sebastian Vettel s vozem Red Bull udávla tempo i v sobotním tréniku na Velkou cenu Itálie a naznačil tak rozložení sil do dnešní kvalifikace.
Teplé a slunečné počasí přivítalo účastníky třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, která se již tradičně odehraje v královském parku v Monze na předměstí Milána. Teplota vzduchu je 27°C a ta na povrchu tratě se pohybuje jen lehce pod hranicí třicítky.
První se do výsledkové tabule zapsal Fin Kovalainen časem 1:29,327 min, kterého však vzápětí překonává stájový kolega Jarno Trulli (1:28,776). Pořadí se mění téměř s každým projetím dalších vozů, nejrychlejší čas si na svou stranu přetahuje Michael Schumacher (1:26,943), který tak překonává Péreze (1:27,106). Nico Rosberg, je hned v první zatáčce dlouhý a je nucen ji projet mimo označenou část. Ve stejném místě chybuje i druhý Mercedes, jen Michael průjezd nezvládl podobným způsobem jako jeho mladý kolega, a udělal hodiny.
Poučen z předchozí chyby zajíždí Rosberg další kolo bez chyb a ujímá se dočasně vedení (1:24,688), Webber je druhý, třetí místo patří Hamiltonovi, čtvrtý je Button a pátý Maldonádo - pořadí první dvacetiminutovky sobotního tréninku.
Na trať se vydávají vozy Red Bull a pořadi se mněni v jejich prospěch, do čela jde australský pilot Mark Webber s časem 1:24,468 min. Jen těsně ho atakuje Button, který však ztrácí pouhé dvě setiny na Webbera. Hamilton ztratil další setinu na Buttona a je zatím třetí, čtvrtý je Rosberg.
Před polovinou tréninku jsou jedinými piloty, kteří ještě nezajeli měřené kolo jezdci domácí stáje Ferrari. Ze záběrů je patrné, že Alonso se na svůj první pokus právě chystá. Mezitím se do čela posouvá Vettel s čistým časem 1:24,000, zatímco Alonsův první čas je hluboko za očekáváním (1:26,027) a stačí na jedenácté místo. V dalším kole se Alonso posouvá na sedmou pozici (1:25,767).
V průběhu velice rušného třetího tréninku se zlepšuje i Button a postupuje na třetí příčku. Schází 27 minut do konce tréninku a zdá se, že oba vozy Red Bull se všem vzdálily. Překvapivě Alguersuari s vozem Toro Rosso již v této časti tréninku, krouží na měkké směsi. Felipe Massa zaznamenal šestý čas a zdá se, že Ferrari je pozadu v porovnání s vozy McLaren a Red Bull. Což následně potvrzuje Alonsův čas, který stačí pouze na stájového kolegu Felipeho Massu.
Lehké vyjetí mimo trať potkalo Kobajašiho ve druhé zatáčce Lesmo, pro japonského pilota vše dopadlo dobře i když jeho nejlepší čas v dnešním dni stačí zatím jen na sedmnácté místo. Na trati je znovu Bruno Senna, ale také on se nedokázal zlepšit a nadále okupuje příčku těsně za Kobajašim. Určitou spojitost s Japoncem prokazuje ve druhé zatáčce Lesmo, kde kopíruje jeho počínání.
V paddocku je vidět Flavio Briattore, a hlasy o jeho nástupu k Ferrari v roce 2013 jsou čím dál intenzivnější. Zdá se, že Michael Schumacher se v Belgii namlsal a je v nevídané formě, tady zajíždí třetí čas 1:24,114. Zatímco Michael je na trati aktivní, obě Ferrari jsou v garážích.
Nico Rosberg pokořil hranici 1:24 a dostal se do vedení (1:23,875) před Vettela a Schumachera. Mark Webber je čtvrtý před oběma vozy McLaren.
Počet kol ujetých ve třetím tréninku
Na trať se vydal Fernando Alonso na měkké sadě pneumatik a vyhoupl se na čtvrtou příčku. Zlepšuje se i Massa na šestou příčku. Button si vzal příklad z počínání Ferrari a vyrazil na dráhu se žlutě označenými pneumatikami a vyneslo mu to druhou příčku.
Na trati je znovu rušno a řada favoritu je rozjeta k dalším rychlým kolům, do čela jde Mark Webber (1:23,569), Massa je jen těsně druhý s časem 1:23,668. S dalším průjezdem se Mark dokázal zlepšit na 1:23,534. Zatímco jeho týmový kolega vytváří chybu ve Variante della Roggia a projíždí jí napřímo. Chyba je pro německého pilota vzpruhou a následně zajíždí nejrychlejší kolo za 1:23,170, které již nikdo ze soupeřů nedokázal překonat.
Maximální rychlosti: 1. Senna - 347 km/hod, 2. Petrov - 346, 3. Buemi - 341, 4. Alguersuari - 341, 5. Kobajaši - 341, 6. Massa - 340.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.