2. TRÉNINK - MONZA; Odpoledne byl v Itálii nejrychlejší Red Bull pilotovaný Sebastianem Vettelem. Hamiltona tentokrát překonal jen velmi těsně - o 36 tisícin sekundy. Třetím časem zaujal Michael Schumacher.
I ve druhém tréninku na piloty čekalo krásné - teplota vzduchu dosahovala 28 °C, asfalt 42 °C. Problémy pronásledovaly Virgin, jehož mechanici museli vyměnit motor D'Ambrosiovi poté, co se z něj na konci prvního tréninku zakouřilo.
O přestávce jsme se dozvěděli, že Niki Lauda, který se rád dostává do centra pozornosti (zejména kritikou Hamiltona), se stal mluvčím společnosti Aabar vlastnící závodní tým Mercedes GP. Personální změnu oznámily také týmy na postu generálního tajemníka FOTA: Simoneho Perilla nahradí Oliver Weingarten, právník britské Premier League. Ještě jedna zajímavost přišla z WRC, kde vedení soutěže vyloučilo Kimiho Räikkönena s jeho týmem Ice 1 Racing z letošní sezóny, protože se nedostavil na start víkendové Rally Austrálie.
Jenson Button na tvrdší sadě pneumatik v Monze (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Kolem odklonu kol je trochu zmatek: týmy poskytují rozdílné informace mezi tím, co doporučilo Pirelli a co by měla nově vynucovat FIA. Paul Hembery nám včera potvrdil, že doporučí pouze 3,25°, zatímco týmy hovořily o 3,5°. V prvním tréninku se závažné problémy s puchýři neobjevily. "Jen drobné potíže se objevili na voze Lewise. Buemi měl také problémy, ale myslíme si, že ty byly způsobeny určitými okamžiky na dráze, kdy hodně zablokoval kola. Zdá se však, že situace je normální," potvrdil Hembery.
Odpoledne na trať jako první vyrazil Alguersuari společně s Pérezem a Kovalainenem. Do pěti minut se hned dvanáct pilotů zapsalo svými časy do průběžné výsledkové listiny, na čele byl Pérez (1:26,760) před Petrovem (1:27,236) a Alguersuarim (1:28,076 min). Po osmi min šel před Mexičana Hamilton (1:26,507) ve stejné chvíli, kdy Buemi vylétl v Parabolice a zdemoloval své Toro Rosso STR6.
Red Bull nastaven na velmi nízký přítlak (foto: Red Bull Racing)
Po uvolnění dráhy překonal Hamiltona Webber s Red Bullem (1:26,066), Vettel (1:26,161) i Button (1:25,905 min) s druhým McLarenem. Ferrari usilovně pracovalo na změně nastavení po relativně slabé výkonnosti na tvrdší směsi pneumatik Pirelli dopoledne. Po úpravě 150° Italie Alonso (1:25,561) vylétl na druhou, Massa (1:25,688) na třetí pozici za Vettela (1:24,866).
Po půlhodině přední týmy přezouvaly na tvrdší směs a soustředili se na zkoumání trvanlivosti pneumatik a konkurenceschopnosti s větším množstvím paliva. Hamilton (1:25,284) po 40 min zrychlil a vyhoupnul se na druhé místo za Vettela.
Pořadí v polovině 2. tréninku:1. Vettel 1:24,8622. Hamilton + 0,4223. Pérez + 0,4854. Webber + 0,6835. Alonso + 0,6996. Massa + 0,8267. Senna + 0,8308. Alguersuari + 0,8969. Button + 0,920
Ve 49. min náhle o půl sekundy překonal Vettela na měkčí sadě Michael Schumacher (1:24,347), zatímco Bruno Senna se posunul před Webbera a piloty Ferrari na páté místo. Většina top týmů přezouvala zpět na měkké pneumatiky.
Smůlu měl Daniel Ricciardo, u kterého se po instalaci objevil elektrický problém, a proto musel zbytek odpoledne trávit mimo kokpit pouhým pozorováním soupeřů.
Alonso s Ferrari 150° Italia ve speciální úpravě pro Monzu (foto: Scuderia Ferrari)
Hamiltonovi se na měkké sadě v poslední třetině tréninku podařilo hned na první pokus (1:24,046, jeho nejlepší předchozí čas na tvrdší směsi: 1:25,284 min) překonat Schumachera - v prvním sektoru přitom ještě ztrácel půl sekundy, rekordy ve zbylých dvou mu však pomohly do čela. Vettel kroužil společně s ním, ale na Brita mu scházelo 0,143 sec (1:24,189 min), Buttonovi (1:24,508 min) 0,45 sekundy.
McLaren na to po ochlazení pneumatik opět šlápnul - už se zdálo, že Lewis svůj zápis překoná (o 0,3 sec rychlejší první sektor a další rekord ve druhém), jenž si to za Parabolicou namířil rovnou do boxů. Vettel toho využil a zajel o 36 tisícin rychlejší kolo (1:24,010).
Na posledních 12 min z garáží vyjelo vše, co mělo čtyři kola - krom Ricciarda, jehož mechanici stále opravovali vůz. Do akce se znovu zapojil až čtyři minuty před koncem.
Hamilton si v závěru stěžoval na problémy se spojkou, Webber ho snadno předjel, ale McLaren pokračoval v jízdě. S těžšími vozy se ale časy již nezlepšovaly, z nejrychlejšího kola se proto mohl radovat Vettel.
Ferrari, které se (už v Belgii) vrátilo ke starému systému zavěšení, se odpoledne trochu zlepšilo: Massa obsadil čtvrtou příčku a Alonso skončil hned za ním. Třetí místo obsadil Michael Schumacher, který bral hodně zeširoka zatáčky ve Variante Ascari. Velezkušený mistr Monzy zřejmě věděl proč. Jeho kolegu Nica Rosberga pronásledovaly technické problémy s KERSem.
Počet ujetých kol odpoledne (vlevo) a za oba páteční tréninky celkem (vpravo)
Přehled maximálních rychlostí (speed-trap): 1. Petrov - 347 km/hod, 2. Kobajaši - 344, 3. Alguersuari - 342, 4. Buemi - 342, 5. Trulli - 341, 6. Pérez - 341.
Přehled všech časů: zde (PDF, zdroj: FIA).
Fotografie z Monzy najdete zde.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.