1. TRÉNINK - MONZA; Nejrychlejší čas prvního tréninku na okruhu v italské Monze zajeli piloti McLarenu. Dobře je na tom také Red Bull, Ferrari na tyto dva týmy zatím ztrácí.
Dopolední trénink začal za krásného počasí s modrou oblohou a teplotami kolem 19 °C – ty však postupně vystoupaly až k 26 °C. Cílem byla nalézt optimální vyvážení vozu s jedinečnou aerodynamickou konfigurací pro nízký přítlak, kterou týmy nikde jinde během roku nevyužijí.
Klíčem je správný kompromis mezi maximální rychlostí na rovinkách a přítlakem, nalezení stability při brzdění a správné ovladatelnosti motoru, aniž by přicházel o výkon na rovinkách. Na plný plyn se jedou téměř tři čtvrtiny jednoho kola (podrobnější informace o Monze naleznete zde).
Po rozruchu v Belgii kolem puchýřů na pneumatikách po kvalifikaci a odklonu předních kol, který Red Bull nastavilo nad rámec doporučený Pirelli, bude FIA kvůli bezpečnosti dohlížet na to, aby týmy v tomto ohledu výrobce pneumatik respektovali.
U Force Indie nahradil Nico Hülkenberg Paula di Restu, odpočívat musel také Jarno Trulli u Lotusu, místo nějž nastoupil Karun Chandhok.
Nácvik zastávek před prvním tréninkem u McLarenu (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Jako první na trať vyrazili Kovalainen s druhým Lotusem, za ním Jérôme d’Ambrosio a Kamuj Kobajaši. Během úvodních osmi minut všichni nainstalovali své vozy a na chvíli bylo ticho. Belgičan ve Virginu byl také prvním, kdo zajel měřené kolo – 1:43,577 min.
Týmy do Itálie přivezly výrazně upravené vozy, především zadní křídla. Virgin ale nasadil zcela přepracovanou aerodynamiku (kapotáž, podlaha, difuzor), kterou (krom zadního křídla) bude používat i ve zbývajících závodech. Krom toho představili na horní části bočnic vedle kokpitu logo nového partnera - společnosti Soleco. Timo Glock ale kvůli technickým problémům dopoledne spíše prostál v garáži, než aby sbíral cenná data o nové aerodynamice.
Toro Rosso nasadilo zcela nové přední křídlo, zadní křídlo (oba také s přepracovanými bočnicemi), spodní část podlahy a upravený plochý nos, s nímž závodili v Belgii. Jaime Alguersuari v první polovině do rádia radostně hlásil: "Ve srovnání s loňským rokem máme mnohem více přítlaku. Při brzdění opravdu cítíte mnohem více přilnavosti."
Lotus přivezl do Monzy nový posilovač řízení, který si Trulli v Maďarsku tak pochvaloval, ale z technických důvodů (příliš vysoké přetížení v zatáčkách) se bez něj ve Spa musel obejít. Renault krom nových křídel zkoušel v boxech nový světelný systém.
Petrov se chystá vyrazit (foto: Lotus Renault GP)
Druhé měřené kolo předvedl až po 30 min Daniel Ricciardo – 1:34,675, což bylo o 8,9 sec rychlejší než předchozí zápis D’Ambrosia. O chvíli později se již na výsluní prodral Sebastian Vettel se svým Red Bullem - 1:25,914 min.
V polovině bylo pořadí následující:1. Vettel 1:25,914 min2. Webber + 0,8033. Alguersuari + 1,3104. Massa + 1,4655. Maldonado + 1,4876. Pérez + 1,7117. Kobajaši + 1,7288. Petrov + 1,771
Druhou polovinu začal ve velkém stylu Hamilton (1:24,512 min) a posunul se před čtvrtého Alonsa (1:26,933 min) a oba Red Bully, stále se však potýkal s přetáčivostí, proto mu mechanici museli upravit závaží umístěné v předním křídle. Po pěti minutách se za něj dostal i jeho týmový kolega Jenson Button (1:25,409 min).
Toro Rosso představilo v Monze další velký balík úprav zahrnující nejen nová křídla(foto: Scuderia Toro Rosso)
Pro Fernanda Alonsa skončilo dopoledne předčasně kvůli naříznuté pneumatice. Hamiltona, který se v závěru ještě zlepšil (1:23,865 min), již nikdo nepřekonal, a tak se McLaren mohl radovat z nejrychlejších časů v prvním tréninku. Red Bull ztrácel více než vteřinu. Slušného pokroku dosáhlo Toro Rosso.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Petrov - 347 km/hod, 2. Alguersuari - 345, 3. Buemi - 343, 4. Kobajaši - 341, 5. Pérez - 340, 6. Kovalainen - 339.
Přehled všech časů seřazený dle pilotů: zde (PDF, zdroj: FIA).
Fotogalerie z Monzy: zde.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.