1. TRÉNINK - MONZA; Nejrychlejší čas prvního tréninku na okruhu v italské Monze zajeli piloti McLarenu. Dobře je na tom také Red Bull, Ferrari na tyto dva týmy zatím ztrácí.
Dopolední trénink začal za krásného počasí s modrou oblohou a teplotami kolem 19 °C – ty však postupně vystoupaly až k 26 °C. Cílem byla nalézt optimální vyvážení vozu s jedinečnou aerodynamickou konfigurací pro nízký přítlak, kterou týmy nikde jinde během roku nevyužijí.
Klíčem je správný kompromis mezi maximální rychlostí na rovinkách a přítlakem, nalezení stability při brzdění a správné ovladatelnosti motoru, aniž by přicházel o výkon na rovinkách. Na plný plyn se jedou téměř tři čtvrtiny jednoho kola (podrobnější informace o Monze naleznete zde).
Po rozruchu v Belgii kolem puchýřů na pneumatikách po kvalifikaci a odklonu předních kol, který Red Bull nastavilo nad rámec doporučený Pirelli, bude FIA kvůli bezpečnosti dohlížet na to, aby týmy v tomto ohledu výrobce pneumatik respektovali.
U Force Indie nahradil Nico Hülkenberg Paula di Restu, odpočívat musel také Jarno Trulli u Lotusu, místo nějž nastoupil Karun Chandhok.
Nácvik zastávek před prvním tréninkem u McLarenu (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Jako první na trať vyrazili Kovalainen s druhým Lotusem, za ním Jérôme d’Ambrosio a Kamuj Kobajaši. Během úvodních osmi minut všichni nainstalovali své vozy a na chvíli bylo ticho. Belgičan ve Virginu byl také prvním, kdo zajel měřené kolo – 1:43,577 min.
Týmy do Itálie přivezly výrazně upravené vozy, především zadní křídla. Virgin ale nasadil zcela přepracovanou aerodynamiku (kapotáž, podlaha, difuzor), kterou (krom zadního křídla) bude používat i ve zbývajících závodech. Krom toho představili na horní části bočnic vedle kokpitu logo nového partnera - společnosti Soleco. Timo Glock ale kvůli technickým problémům dopoledne spíše prostál v garáži, než aby sbíral cenná data o nové aerodynamice.
Toro Rosso nasadilo zcela nové přední křídlo, zadní křídlo (oba také s přepracovanými bočnicemi), spodní část podlahy a upravený plochý nos, s nímž závodili v Belgii. Jaime Alguersuari v první polovině do rádia radostně hlásil: "Ve srovnání s loňským rokem máme mnohem více přítlaku. Při brzdění opravdu cítíte mnohem více přilnavosti."
Lotus přivezl do Monzy nový posilovač řízení, který si Trulli v Maďarsku tak pochvaloval, ale z technických důvodů (příliš vysoké přetížení v zatáčkách) se bez něj ve Spa musel obejít. Renault krom nových křídel zkoušel v boxech nový světelný systém.
Petrov se chystá vyrazit (foto: Lotus Renault GP)
Druhé měřené kolo předvedl až po 30 min Daniel Ricciardo – 1:34,675, což bylo o 8,9 sec rychlejší než předchozí zápis D’Ambrosia. O chvíli později se již na výsluní prodral Sebastian Vettel se svým Red Bullem - 1:25,914 min.
V polovině bylo pořadí následující:1. Vettel 1:25,914 min2. Webber + 0,8033. Alguersuari + 1,3104. Massa + 1,4655. Maldonado + 1,4876. Pérez + 1,7117. Kobajaši + 1,7288. Petrov + 1,771
Druhou polovinu začal ve velkém stylu Hamilton (1:24,512 min) a posunul se před čtvrtého Alonsa (1:26,933 min) a oba Red Bully, stále se však potýkal s přetáčivostí, proto mu mechanici museli upravit závaží umístěné v předním křídle. Po pěti minutách se za něj dostal i jeho týmový kolega Jenson Button (1:25,409 min).
Toro Rosso představilo v Monze další velký balík úprav zahrnující nejen nová křídla(foto: Scuderia Toro Rosso)
Pro Fernanda Alonsa skončilo dopoledne předčasně kvůli naříznuté pneumatice. Hamiltona, který se v závěru ještě zlepšil (1:23,865 min), již nikdo nepřekonal, a tak se McLaren mohl radovat z nejrychlejších časů v prvním tréninku. Red Bull ztrácel více než vteřinu. Slušného pokroku dosáhlo Toro Rosso.
Přehled maximálních rychlostí: 1. Petrov - 347 km/hod, 2. Alguersuari - 345, 3. Buemi - 343, 4. Kobajaši - 341, 5. Pérez - 340, 6. Kovalainen - 339.
Přehled všech časů seřazený dle pilotů: zde (PDF, zdroj: FIA).
Fotogalerie z Monzy: zde.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.