V Belgii se v úvodním tréninku blýsknul nejrychlejším kolem Schumacher

Mercedes
Mercedes, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 26. srpna 2011 11:30
Sdílej:

Po měsíční přestávce se opět rozezvučely motory monopostů Formule 1 v Belgii na okruhu ve Spa, kde byly v pátečním dopoledním tréninku nejrychlejší oba Mercedesy, které jako jediné díky včasnému výjezdu stihly odjet měřená kola na suché trati.

Okruh nás ráno ve Spa přivítal dle svého zvyku několika dešťovými přeháňkami a sluncem, teploty vzduchu i asfaltu dosahovaly 22 °C. Během prvního tréninku byla zamračeno a pršelo, přeháňky jsou očekávány také odpoledne.

U Lotusu v Kovalainenově voze nastoupil testovací pilot Karun Chandhok. Renault nahradil Nicka Heidfelda Brunem Sennou, krom nich ostatní týmy využívaly pouze své závodní jezdce – příležitost tentokrát nedostal ani Nico Hülkenberg u Force Indie, tým mu však dá šanci odpoledne.

Z boxů vyrazil jako první ihned po rozsvícení zelených světel Kamuj Kobajaši následován tuctem dalších pilotů, posledním byl po 5 min Lewis Hamilton.

Schumacherova nová přilba (foto: Mercedes GP)

Michael Schumacher se představil s novou přilbou, jejíž zlatý design připomínal 20 let jeho působení ve Formuli 1, bude se ale plést se žlutou Nica Rosberga. Jako první zajel měřené kolo, které mělo hodnotu 1:55,007 min, druhé 1:54,355 min. Když se po 10 min vracel do boxů, začalo hustě pršet a provoz na dráze se na 25 min zcela zastavil.

Felipe Massa si ještě před tím stěžoval na “příliš těžkou helmu,“ zřejmě jak si znovu zvykal na vysoká přetížení. Na zadním křídle jeho Ferrari byly jasně patrné stopy po flow-visu.

Každý pilot má během víkendu k dispozici tři sady mokrých (wet) a čtyři sady přechodných (intermediate) pneumatik, všichni si je proto během prvního mokrého tréninku snažili šetřit na důležitější fáze – kvalifikaci a především závod.

Až po 33 min od začátku vyjel na průzkum na přechodných pneumatikách Vettel, po 5 min totéž vyzkoušel Hamilton, pak i Sutil. Piloti ale vždy po jednom kole zmizeli zpět v teple garáže.

První trénink narušil déšť (foto: AT&T Williams F1)

Renault provedl po explozi bomby se stlačeným vzduchem v Maďarsku drobné úpravy uvnitř svého vozu. Byla vyrobena z uhlíkových vláken a neměla žádné tepelné stínění, protože se nacházela v místech, kde s teplotami nebývají problémy. Nyní je vyrobena z titanu a je stíněná proti teplu.

Vůz Red Bullu se zdál být v konfiguraci velmi podobné té, s níž nastoupil ve Valencii, podle Marka Webbera jsou s ním spokojeni. McLaren se chystal nasadit své nové křídlo s menší horní klapkou a mnohem silnějším DRS efektem, které přivezl do Belgie. Williams zde má s sebou zvláštní zadní křídlo (a la pampers - obrázek), které otestoval během tréninků v Kanadě.

V polovině tréninku déšť ustál a na chvíli vykouklo i slunce. Piloti toho hned začali využívat, k Sutilovi se přidali oba vozy Toro Rosso, Alonso, Kobajaši, Rosberg i Senna.

Smutný hrdina pátečního dopoledne - Bruno Senna (foto: Lotus Renault GP)

Půl hodiny před koncem se zle představil Senna, když při mu při jízdě z kopce za Rivage ustřelila záď, kterou rozbil o bariéru z pneumatik, a v uších mi zazněl Heidfeldův smích. Mechanici Renaultu mají místo oběda o zábavu postaráno. Zlaté pravidlo pro nováčky zní: nerozbít v prvním tréninku auto! Senna přitom v dešti nebyl špatný, během testů v GP2 na okruhu Paul Ricard byl o dvě vteřiny rychlejší než kdokoliv jiný.

Po dalších 15 min ho napodobil Di Resta, kterému ujela záď ve stejném místě, výsledkem byl další rozbitý vůz. Tentokrát nechali komisaři vyvěsit červené vlajky a provoz byl zastaven, naplno se začalo znovu jezdit až posledních 7 min.

Nejrychlejší čas si tak připsal Michael Schumacher před Nicem Rosbergem, kteří jako jediní zvládli zajet svá letmá kola na samotném začátku, než se spustil déšť.

Počty kol ujetých v prvním tréninku ve Spa

Maximálních rychlosti: 1. Schumacher - 291 km/hod, 2. Rosberg - 287, 3. Sutil - 282, 4. Pérez - 277, 5. Massa - 276, 6. Vettel - 274.

Přehled všech časů řazený dle pilotů: zde (pdf).

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.