Mark Webber ovládl první trénink na zrekonstruovaném Silverstonu. Druhý nejrychlejší čas zajel Michael Schumacher s Mercedesem.
Závodní víkend v Silverstone začal za deštivého a chladného počasí. Teplota vzduchu i asfaltu se pohybovala kolem 15 °C. Týmy se budou poprvé muset vyrovnat se zákazem foukání horkých plynů při brzdění: o skutečném dopadu však budeme mít přehled až po zítřejší kvalifikaci, kdy budou muset všichni odkrýt své karty.
Na trať v 10 hod jako první vyrazili jezdci Toro Rosso s D’Ambrosiem. Následoval je Ricciardo, ovšem nikoliv ve voze Toro Rosso, ale v Hispánii, s nímž by měl v neděli také závodit (pokud postoupí z kvalifikace). Většina pilotů pro začátek volila mokré pneumatiky, s ubývajícím množstvím vody později volila přechodné. V polovině tréninku opět začalo pršet a podmínky na dráze se zhoršily.
Do prvního tréninku zasáhli také dva testovací piloti: u Lotusu Karun Chandhok a u Force Indie Nico Hülkenberg.
Loga nového hlavního sponzora Lotusu - společnosti GE - na zadním křídle(foto: Team Lotus)
Fernando Alonso se vozem Ferrari po pěti minutách objevil na dráze s novým zadním křídlem, podlahou, výfuky a upravenou kapotáží, zatímco Lewis Hamilton vyjel poprvé až po 10 min na přechodných pneumatikách.
Pirelli týmům poskytlo pro každý páteční trénink jednu sadu středně tvrdých pneumatik (bílá barva) navíc. Pro kvalifikaci a závod ale budou k dispozici pouze tvrdé a měkké směsi hladkých pneumatik.
Hamilton před tréninkem pro BBC uvedl, že změna pravidel se projeví zejména v nájezdech do pomalých zatáček. Jeho McLaren kroužil s novým zadním křídlem (konečně), které se vyznačuje menší horní klapkou, což umožňuje dosáhnout vyšší maximální rychlosti při aktivaci DRS. Zdálo se však, že měl s tímto novým prvkem problémy.
Na voze jsme postřehli také nové brzdové kanálky a změny v zavěšení v honbě za vyšším přítlakem a omezení vlivu nových regulí. Hamilton na adresu nových dílů dodal: „Kluci odvedli úžasnou práci, když sem dostali novinky, které byly původně plánovány až pro příští závod. Doufám, že budeme konkurenceschopní a rozhodně před oběma Ferrari. Musíme si však počkat, uvidíme.“
Na piloty čekalo během prvního tréninku deštivé počasí(foto: P. Windsor)
Zajímavý postřeh ohledně Renaultu měl Mike Gascoyne z Lotusu: „Renault se svými výfuky vpředu nyní zní v boxové uličce mnohem normálněji.“ Subjektivně se mi zdálo, že ne pouze Renault, ale všechna auta při zpomalování do zatáček zněla čistěji. Nick Heidfeldovi se změny v konfigurace dráhy nezamlouvají. „Nechápu, proč ho měnili,“ řekl otevřeně.
První měřený čas stanovil po čtvrt hodině D’Ambrosio – 2:03,001. Druhé letmé kolo na osychající dráze předvedl po dalších 10 min Nico Rosberg – 1:51,590 min. Krátce nato jej překonali Alonso (1:50,571), Button (1:49,651) i Webber (1:50,032).
Problémy má Webber při nájezdu na cílovou rovinku, krajinu kolem dráhy prozkoumali i oba jezdci Sauberu, Pérez projel štěrkovou zónou ve Woodcote.
Pořadí v polovině tréninku bylo následující:1. Schumacher 1:48,388 min2. Vettel +,0406 sec3. Massa +0,7864. Button +0,8155. Hamilton +1,0416. Rosberg +1,5947. Webber +1,644Po hodině tréninků se do čela posunul Alonso – 1:48,161 min. Začínalo pršet stále hustěji, a proto se časy nelepšily. Vettel přesto dokázal stanovit rekord v prvním sektoru, ve velmi rychlém druhém ovšem ztratil a Španěla nepřekonal.
Nové výfuky Mercedesu směřují k vnějšímu okraji difuzoru(foto: C. Malbranque)
Koabajaši 15 min před koncem tvrdě havaroval v poslední zatáčce, když na kluzkém obrubníku ztratil kontrolu nad svým vozem a pravým bokem narazil do bariéry naproti boxů.
Zajímavá informace přišla od FIA kvůli krátké boxové uličce, jejímž průjezdem se pilot navíc vyhnou dvěma pomalým zatáčkám. Charlie Whiting informoval týmy o tom, že pokud pilot dostane trest v podobě průjezdu boxy (drive-through penalty), bude muset také zastavit (stop-go), aby nezískal výhodu.
Kobajašiho havárie
Ke konci déšť opět ustával, čehož využil Webber. Kolo zvládl za 1:46,603 min a posunul se do čela. V závěrečné přetlačované jej již nikdo nepřekonal, ale Australan zůstal na dráze a do boxů nedojel. Christian Horner vysvětlil, že jeho zastavení bylo preventivním opatřením. Že by Red Bull opět zlobil KERS?
Maximální rychlosti: 1. Webber - 300 km/hod; 2. Heidfeld - 292; 3. Schumacher - 291; 4. Barrichello - 290; 5. Petrov - 289; 6. Rosberg - 288.
Soupis všech časů prvního tréninku: zde.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.