Wurz a simulátory: "Zvracel jsem celou noc"

Wurz, Alex
Wurz, Alex, foto: McLaren
Petr Hlawiczka 27. ledna 2011 07:00
Sdílej:

Michael Schumacher trpí nemocí z pohybu na simulátoru, ale rozhodně není výjimkou. Alexander Wurz se o této problematice více rozvykládal pro německý web motorsport-total.com.

Neúspěšný Schumacherův návrat v loňské sezóně vyvolal mnoho otázek: je sedminásobný mistr světa už na vrcholové závodění příliš starý nebo byla příčinou nemožnost naplno využít jeden z nejdůležitějších nástrojů současné Formule 1 - simulátor?

Schumacher má problém: má-li trávit na simulátoru delší dobu, bývá mu špatně. Mercedes jeho hendikep ústy svého mluvčího oficiálně potvrdil - ovšem s tím, že to na jeho výkonnost nemá vliv, protože dokáže se svými inženýry se simulačními nástroji pracovat tak efektivně, že v tomto vůči Rosbergovi netrpí žádnou nevýhodou.

Čím Schumacher vlastně trpí? Jedná se o nemoc z pohybu na simulátoru (simulator sickness), která je zasvěceným dobře známá. Martin Brundle například tento týden uvedl: "Simulátory Formule 1 nedělají dobře mnoha lidem - včetně mě, ale zvyknete si na to. Záleží na propojení očí s vnímání pohybu vnitřního ucha."

O rozvoj simulátorů v F1 se hodně zasadil současný šéf McLarenu Martin Whitmars, který před nastoupením pracoval pro British Aerospace. Odtamtud s sebou do F1 přinesl technologii leteckých simulátorů. Alexander Wurz, který pro McLaren na simulátoru testoval, na první dny vzpomíná: "Bylo mi špatně, říká se tomu motion sickness, je to jako mořská nemoc. Většina pilotu se s ní na simulátoru potýká - také polovině z vybraných lidí, kteří mohli vidět simulátor v akci, bylo po této zkušenosti špatně. Já jsem musel zvracet celou noc."

Rakouský pilot pro to musel vyhledat pomoc specialistů: "Podstoupil jsem speciální program s jedním lékařem z Air Force, cítil jsem se pak lépe." Nyní patří Wurz mezi opravdové simulátorové experty. Na vlastním příkladu ilustruje, co je způsobuje potíže: "Když se řítím po startovní rovince v Barceloně, oči říkají tělu, že se pohybuji. Tělo si však všímá, že tomu tak není - to motá hlavu. Vede to ke zmatku."

I Pedro de la Rosa, který pro McLaren hodně testovat (a dnešních zpráv ve španělských médiích se k týmu z Wokingu opět vrátí), zažíval nepříjemné zkušenosti. "Je to těžká práce, stejně tak i pro hlavu. Jednou jsem byl z toho tak groggy, že jsem se snažil otevřít dveře opačným směrem," cituje jeho slova Auto Motor und Sport.

Schumacher si vloni stěžoval na vlastností pneumatik Bridgestone, na něž si těžce zvykal. Mohlo mu pomoci testování na simulátoru? Jeho šéf Ross Brawn souhlasil: "Pravděpodobně by mu to pomohlo lépe poznat chování pneumatik." Chybu viděl v tom, že jejich současný simulátor je zastaralý a moderní, na kterém by Schumacher mohl trénovat, je teprve ve výstavbě. Vyvíjí jej Daimler a pomáhá s ním i britský pilot Anthony Davidson, který se přes Twitter často zmiňuje o tom, že je v Brackley na simulátoru.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.