Michael Schumacher trpí nemocí z pohybu na simulátoru, ale rozhodně není výjimkou. Alexander Wurz se o této problematice více rozvykládal pro německý web motorsport-total.com.
Neúspěšný Schumacherův návrat v loňské sezóně vyvolal mnoho otázek: je sedminásobný mistr světa už na vrcholové závodění příliš starý nebo byla příčinou nemožnost naplno využít jeden z nejdůležitějších nástrojů současné Formule 1 - simulátor?
Schumacher má problém: má-li trávit na simulátoru delší dobu, bývá mu špatně. Mercedes jeho hendikep ústy svého mluvčího oficiálně potvrdil - ovšem s tím, že to na jeho výkonnost nemá vliv, protože dokáže se svými inženýry se simulačními nástroji pracovat tak efektivně, že v tomto vůči Rosbergovi netrpí žádnou nevýhodou.
Čím Schumacher vlastně trpí? Jedná se o nemoc z pohybu na simulátoru (simulator sickness), která je zasvěceným dobře známá. Martin Brundle například tento týden uvedl: "Simulátory Formule 1 nedělají dobře mnoha lidem - včetně mě, ale zvyknete si na to. Záleží na propojení očí s vnímání pohybu vnitřního ucha."
O rozvoj simulátorů v F1 se hodně zasadil současný šéf McLarenu Martin Whitmars, který před nastoupením pracoval pro British Aerospace. Odtamtud s sebou do F1 přinesl technologii leteckých simulátorů. Alexander Wurz, který pro McLaren na simulátoru testoval, na první dny vzpomíná: "Bylo mi špatně, říká se tomu motion sickness, je to jako mořská nemoc. Většina pilotu se s ní na simulátoru potýká - také polovině z vybraných lidí, kteří mohli vidět simulátor v akci, bylo po této zkušenosti špatně. Já jsem musel zvracet celou noc."
Rakouský pilot pro to musel vyhledat pomoc specialistů: "Podstoupil jsem speciální program s jedním lékařem z Air Force, cítil jsem se pak lépe." Nyní patří Wurz mezi opravdové simulátorové experty. Na vlastním příkladu ilustruje, co je způsobuje potíže: "Když se řítím po startovní rovince v Barceloně, oči říkají tělu, že se pohybuji. Tělo si však všímá, že tomu tak není - to motá hlavu. Vede to ke zmatku."
I Pedro de la Rosa, který pro McLaren hodně testovat (a dnešních zpráv ve španělských médiích se k týmu z Wokingu opět vrátí), zažíval nepříjemné zkušenosti. "Je to těžká práce, stejně tak i pro hlavu. Jednou jsem byl z toho tak groggy, že jsem se snažil otevřít dveře opačným směrem," cituje jeho slova Auto Motor und Sport.
Schumacher si vloni stěžoval na vlastností pneumatik Bridgestone, na něž si těžce zvykal. Mohlo mu pomoci testování na simulátoru? Jeho šéf Ross Brawn souhlasil: "Pravděpodobně by mu to pomohlo lépe poznat chování pneumatik." Chybu viděl v tom, že jejich současný simulátor je zastaralý a moderní, na kterém by Schumacher mohl trénovat, je teprve ve výstavbě. Vyvíjí jej Daimler a pomáhá s ním i britský pilot Anthony Davidson, který se přes Twitter často zmiňuje o tom, že je v Brackley na simulátoru.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.