Michael Schumacher trpí nemocí z pohybu na simulátoru, ale rozhodně není výjimkou. Alexander Wurz se o této problematice více rozvykládal pro německý web motorsport-total.com.
Neúspěšný Schumacherův návrat v loňské sezóně vyvolal mnoho otázek: je sedminásobný mistr světa už na vrcholové závodění příliš starý nebo byla příčinou nemožnost naplno využít jeden z nejdůležitějších nástrojů současné Formule 1 - simulátor?
Schumacher má problém: má-li trávit na simulátoru delší dobu, bývá mu špatně. Mercedes jeho hendikep ústy svého mluvčího oficiálně potvrdil - ovšem s tím, že to na jeho výkonnost nemá vliv, protože dokáže se svými inženýry se simulačními nástroji pracovat tak efektivně, že v tomto vůči Rosbergovi netrpí žádnou nevýhodou.
Čím Schumacher vlastně trpí? Jedná se o nemoc z pohybu na simulátoru (simulator sickness), která je zasvěceným dobře známá. Martin Brundle například tento týden uvedl: "Simulátory Formule 1 nedělají dobře mnoha lidem - včetně mě, ale zvyknete si na to. Záleží na propojení očí s vnímání pohybu vnitřního ucha."
O rozvoj simulátorů v F1 se hodně zasadil současný šéf McLarenu Martin Whitmars, který před nastoupením pracoval pro British Aerospace. Odtamtud s sebou do F1 přinesl technologii leteckých simulátorů. Alexander Wurz, který pro McLaren na simulátoru testoval, na první dny vzpomíná: "Bylo mi špatně, říká se tomu motion sickness, je to jako mořská nemoc. Většina pilotu se s ní na simulátoru potýká - také polovině z vybraných lidí, kteří mohli vidět simulátor v akci, bylo po této zkušenosti špatně. Já jsem musel zvracet celou noc."
Rakouský pilot pro to musel vyhledat pomoc specialistů: "Podstoupil jsem speciální program s jedním lékařem z Air Force, cítil jsem se pak lépe." Nyní patří Wurz mezi opravdové simulátorové experty. Na vlastním příkladu ilustruje, co je způsobuje potíže: "Když se řítím po startovní rovince v Barceloně, oči říkají tělu, že se pohybuji. Tělo si však všímá, že tomu tak není - to motá hlavu. Vede to ke zmatku."
I Pedro de la Rosa, který pro McLaren hodně testovat (a dnešních zpráv ve španělských médiích se k týmu z Wokingu opět vrátí), zažíval nepříjemné zkušenosti. "Je to těžká práce, stejně tak i pro hlavu. Jednou jsem byl z toho tak groggy, že jsem se snažil otevřít dveře opačným směrem," cituje jeho slova Auto Motor und Sport.
Schumacher si vloni stěžoval na vlastností pneumatik Bridgestone, na něž si těžce zvykal. Mohlo mu pomoci testování na simulátoru? Jeho šéf Ross Brawn souhlasil: "Pravděpodobně by mu to pomohlo lépe poznat chování pneumatik." Chybu viděl v tom, že jejich současný simulátor je zastaralý a moderní, na kterém by Schumacher mohl trénovat, je teprve ve výstavbě. Vyvíjí jej Daimler a pomáhá s ním i britský pilot Anthony Davidson, který se přes Twitter často zmiňuje o tom, že je v Brackley na simulátoru.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.