Skupina Lotus nedávno odhalila hospodářské výsledky za období 2009 - 2010. Jak se jí daří v prodeji aut? Je už v zisku? Stojí ambiciózní plán na vstup do Formule 1 a dalších odvětví motosportu na pevných základech?
Pojďme tedy k číslům: obrat díky prodejům nového modelu Evora stoupl o 26 % na 225 mil. dolarů (v přepočtu přes 4 miliardy Kč). Skupina přesto vykázala ztrátu ve výši 18,2 mil. dolarů (330 mil. Kč), která však byla nižší než loňských 28 mil. dolarů (přes půl miliardy Kč).
V následujících pěti letech chce zvýšit výrobu ze současných 2 700 na 8 000 vozů ročně. Doufá, že za tímto účelem obdrží státní půjčku od britské vlády ve výši 64 mil. dolarů (přibližně 1,2 miliardy Kč), přičemž argumentuje tím, že zvýšená výroba vytvoří dalších tisíc pracovních míst. Pokud ji vláda nevyhoví, hrozí přesunutím výroby mimo Británii.
Šéf Group Lotus - Dany Bahar
Šéf Protonu - mateřské společnosti skupiny Lotus - Datuk Syed Zainal Abidin tento týden potvrdil, že produkci hodlají financovat z bankovních úvěrů a že vedou jednání s několika bankami včetně CIMB (Commerce International Merchant Bankers Berhad), kterou žádají o úvěr ve výši 700 mil. dolarů (přes 12,6 miliardy Kč), které budou potřebovat zajištění projektů Lotusu.
"Group Lotus samotná nemá tolik peněz, proto zasahuje Proton, aby z tohoto pětiletého plánu na obrat mohla těžit celá skupina. Doufáme, že podepíšeme úvěrovou smlouvu během několika následujících měsíců s několika bankami včetně našeho bankéře CIMB. Věříme, v obrat u Group Lotus, jelikož máme pět nových modelů Lotusu, jejichž výroba se rozjede v roce 2012," uvedl Zainal.
Podle něj bude třeba, aby Group Lotus prodala minimálně osm tisíc vozů z každého nového modelu, aby byla zisková. V automobilovém světě je na tyto plány nahlíženo skepticky - a ještě více ve motosportu, v němž se Group Lotus snaží udělat obrovský dojem. Letos se zviditelní také ve Formuli 1, kde bude figurovat jako hlavní sponzor týmu Renault (mj. tento týden společnost Genii Capital znovu potvrdila to, o čemž již dříve psali zde - totiž že Group Lotus doposud nevlastní žádné akcie závodního týmu).
"Je to dosažitelný plán," hodnotí jej však Zainal. "Přemýšleli jsme o tomto plánu stokrát. Je to výzva, ale dosažitelná."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.