Skupina Lotus nedávno odhalila hospodářské výsledky za období 2009 - 2010. Jak se jí daří v prodeji aut? Je už v zisku? Stojí ambiciózní plán na vstup do Formule 1 a dalších odvětví motosportu na pevných základech?
Pojďme tedy k číslům: obrat díky prodejům nového modelu Evora stoupl o 26 % na 225 mil. dolarů (v přepočtu přes 4 miliardy Kč). Skupina přesto vykázala ztrátu ve výši 18,2 mil. dolarů (330 mil. Kč), která však byla nižší než loňských 28 mil. dolarů (přes půl miliardy Kč).
V následujících pěti letech chce zvýšit výrobu ze současných 2 700 na 8 000 vozů ročně. Doufá, že za tímto účelem obdrží státní půjčku od britské vlády ve výši 64 mil. dolarů (přibližně 1,2 miliardy Kč), přičemž argumentuje tím, že zvýšená výroba vytvoří dalších tisíc pracovních míst. Pokud ji vláda nevyhoví, hrozí přesunutím výroby mimo Británii.
Šéf Group Lotus - Dany Bahar
Šéf Protonu - mateřské společnosti skupiny Lotus - Datuk Syed Zainal Abidin tento týden potvrdil, že produkci hodlají financovat z bankovních úvěrů a že vedou jednání s několika bankami včetně CIMB (Commerce International Merchant Bankers Berhad), kterou žádají o úvěr ve výši 700 mil. dolarů (přes 12,6 miliardy Kč), které budou potřebovat zajištění projektů Lotusu.
"Group Lotus samotná nemá tolik peněz, proto zasahuje Proton, aby z tohoto pětiletého plánu na obrat mohla těžit celá skupina. Doufáme, že podepíšeme úvěrovou smlouvu během několika následujících měsíců s několika bankami včetně našeho bankéře CIMB. Věříme, v obrat u Group Lotus, jelikož máme pět nových modelů Lotusu, jejichž výroba se rozjede v roce 2012," uvedl Zainal.
Podle něj bude třeba, aby Group Lotus prodala minimálně osm tisíc vozů z každého nového modelu, aby byla zisková. V automobilovém světě je na tyto plány nahlíženo skepticky - a ještě více ve motosportu, v němž se Group Lotus snaží udělat obrovský dojem. Letos se zviditelní také ve Formuli 1, kde bude figurovat jako hlavní sponzor týmu Renault (mj. tento týden společnost Genii Capital znovu potvrdila to, o čemž již dříve psali zde - totiž že Group Lotus doposud nevlastní žádné akcie závodního týmu).
"Je to dosažitelný plán," hodnotí jej však Zainal. "Přemýšleli jsme o tomto plánu stokrát. Je to výzva, ale dosažitelná."
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.