Karun Chandhok popisuje, co pilota čeká, než poprvé vyjede v pátek z boxů, co všechno může nastavit a jak probíhá práce s inženýry uvnitř týmů.
Zvenčí vypadá kokpit monopostu F1 velmi nepohodlně a nemám pochyb o tom, že kdybyste si sedli do mého vozu, velmi nepohodlně byste se i cítili. To by však bylo dáno zejména tím, že sedadlo, umístění pedálů a volantu mi - a jenom mi - byly přizpůsobeny na míru, takže ve skutečnosti to není tak špatné.
Správně usednout je pro pilota velmi, velmi důležité. Musíte se cítit, jako byste seděli v přirozené pohodlné pozici - jinak by dvouhodinový závod představoval čisté mučení.
Hodinu před prvním pátečním tréninkem začínáme podrobnější schůzkou s inženýry a procházíme si naše programy pro první a druhý trénink, diskutujeme o detailech týkajících se nastavení, například o rozložení hmotnosti, zavěšení, aerodynamickém nastavení, stejně jako o množství paliva a rozvrhu pneumatik.
Angel [Baena - výkonnostní inženýr] a já, hlavně Angel, tráví před víkendem hodně času přípravou různých voleb pro elektronické diferenciály a také pro brzdění motorem (over-run). To jsou věci, které můžu nastavovat ve voze za jízdy, takže je důležité mít dobrý základ, s nímž začneme, a také vědět, s jakými možnostmi si budu moci hrát v závislosti na vyvážení vozu na dráze. Musíme se rozhodnout, od kdy bude zabírat hydraulické rozložení brzdného účinku, což musí při brzdění spolupracovat s motorem, a také nesmíme zapomínat na teploty.
Diferenciál je řízen elektronicky a vy si můžete zvolit stupeň sevření změnou otočného knoflíku na volantu. Angel volí základ a pak mi dává 6 až 7 voleb na otevření či uzamčení diferenciálu v závislosti na vyvážení vozu, například uzavřenější pro přetáčivost, otevřenější pro nedotáčivost. Inženýři dokážou nastavit diferenciál tak, aby odlišně fungoval ve třech různých částech zatáčky - při brzdění na vjezdu, uprostřed zatáčky v jejím vrcholu a také při sešlápnutí plynu na výjezdu. Na mě pak je nastavení různých přepínačů v závislosti na tom, ve které části zatáčky chci změnu. Někdy používáme různé pozice diferenciálu pouze pro danou zatáčku, což je v kokpitu trochu náročné.
U nastavení brzdění motorem můžeme řidít rychlost motoru během zpomalování, takže i když sundám nohu z plynu, elektronika může kvůli vyšší stabilitě při brzdění udržovat určité otáčky motoru. Můžeme prostřednictvím toho volit více či méně síly motoru, dochází-li k přetáčivosti či nedotáčivosti.
Osm minut před startem jednotlivých částí závodních víkendů usedám do vozu a mechanici mi upnou pásy, zapnou rádio, nasadí volant a nastaví zpětná zrcátka.
Richard [Conell - závodní inženýr] zkontroluje rádio a pak si znovu projdeme tlačítka na volantu - diferenciál na vjezdu, uprostřed zatáčky a na výjezdu z ní, mapy motoru, brzdění motorem, pozice spojky, mapování pneumatik, mapování pedálu plynu a vyvážení brzd.
Pro správné vnímání vozu je klíčové, aby všechny tyto věci byly na správném místě. Také mi před samotným začátkem sdělí, jaká je aktuální rychlost a směr větru a teplotu tratě a okolí. V prvním tréninku mohou všichni piloti použít pouze jednu sadu tvrdší směsi pneumatik, proto je správné zacházení s ní důležité.
Hned po výjezdu z boxů jedeme instalační kolo, které začíná na konci boxové uličky. Na jeho konci míříme hned zpátky do boxů. Během něho na to musíte celkem tlačit, aby předehřáté pneumatiky příliš nevychladly a abyste zahřáli uhlíkové brzdy na provozní teplotu. Obzvlášť to poslední je velmi důležité, jinak riskujete "zasklení" brzd, když jsou příliš studené, což znamená, že se trochu vyleští a ztrácí svou sílu.
V kole, kdy vyjíždím z boxů, hovořím s Richardem rádiem po celé jeho délce, abychom si udělali představu o rádiovém pokrytí na daném okruhu. Také se Angela vyptávám na teplotu brzd, abych se ujistil, že je na přijatelné úrovni. Při tom kole si také všímám, kde se vůz dotýká vozovky, abychom mohli upravit nastavení světlé výšky, a přemýšlím také o úrovních přítlaku, abychom dokázali správně naplánovat první jízdu víkendu.
Na některých místech, jako je Monako, Valencie a Kanada, se s Richem rozhodneme na půl hodinky jen tak sedět v garáži, zatímco ostatní trochu čistí okruh. Obvykle plánujeme 3 jízdy po 5 - 6 kolech dopoledne, ale Rich obvykle nechává na mě, zda je chci o jedno či dvě kola zkrátit nebo prodloužit.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.