Karun Chandhok popisuje, co pilota čeká, než poprvé vyjede v pátek z boxů, co všechno může nastavit a jak probíhá práce s inženýry uvnitř týmů.
Zvenčí vypadá kokpit monopostu F1 velmi nepohodlně a nemám pochyb o tom, že kdybyste si sedli do mého vozu, velmi nepohodlně byste se i cítili. To by však bylo dáno zejména tím, že sedadlo, umístění pedálů a volantu mi - a jenom mi - byly přizpůsobeny na míru, takže ve skutečnosti to není tak špatné.
Správně usednout je pro pilota velmi, velmi důležité. Musíte se cítit, jako byste seděli v přirozené pohodlné pozici - jinak by dvouhodinový závod představoval čisté mučení.
Hodinu před prvním pátečním tréninkem začínáme podrobnější schůzkou s inženýry a procházíme si naše programy pro první a druhý trénink, diskutujeme o detailech týkajících se nastavení, například o rozložení hmotnosti, zavěšení, aerodynamickém nastavení, stejně jako o množství paliva a rozvrhu pneumatik.
Angel [Baena - výkonnostní inženýr] a já, hlavně Angel, tráví před víkendem hodně času přípravou různých voleb pro elektronické diferenciály a také pro brzdění motorem (over-run). To jsou věci, které můžu nastavovat ve voze za jízdy, takže je důležité mít dobrý základ, s nímž začneme, a také vědět, s jakými možnostmi si budu moci hrát v závislosti na vyvážení vozu na dráze. Musíme se rozhodnout, od kdy bude zabírat hydraulické rozložení brzdného účinku, což musí při brzdění spolupracovat s motorem, a také nesmíme zapomínat na teploty.
Diferenciál je řízen elektronicky a vy si můžete zvolit stupeň sevření změnou otočného knoflíku na volantu. Angel volí základ a pak mi dává 6 až 7 voleb na otevření či uzamčení diferenciálu v závislosti na vyvážení vozu, například uzavřenější pro přetáčivost, otevřenější pro nedotáčivost. Inženýři dokážou nastavit diferenciál tak, aby odlišně fungoval ve třech různých částech zatáčky - při brzdění na vjezdu, uprostřed zatáčky v jejím vrcholu a také při sešlápnutí plynu na výjezdu. Na mě pak je nastavení různých přepínačů v závislosti na tom, ve které části zatáčky chci změnu. Někdy používáme různé pozice diferenciálu pouze pro danou zatáčku, což je v kokpitu trochu náročné.
U nastavení brzdění motorem můžeme řidít rychlost motoru během zpomalování, takže i když sundám nohu z plynu, elektronika může kvůli vyšší stabilitě při brzdění udržovat určité otáčky motoru. Můžeme prostřednictvím toho volit více či méně síly motoru, dochází-li k přetáčivosti či nedotáčivosti.
Osm minut před startem jednotlivých částí závodních víkendů usedám do vozu a mechanici mi upnou pásy, zapnou rádio, nasadí volant a nastaví zpětná zrcátka.
Richard [Conell - závodní inženýr] zkontroluje rádio a pak si znovu projdeme tlačítka na volantu - diferenciál na vjezdu, uprostřed zatáčky a na výjezdu z ní, mapy motoru, brzdění motorem, pozice spojky, mapování pneumatik, mapování pedálu plynu a vyvážení brzd.
Pro správné vnímání vozu je klíčové, aby všechny tyto věci byly na správném místě. Také mi před samotným začátkem sdělí, jaká je aktuální rychlost a směr větru a teplotu tratě a okolí. V prvním tréninku mohou všichni piloti použít pouze jednu sadu tvrdší směsi pneumatik, proto je správné zacházení s ní důležité.
Hned po výjezdu z boxů jedeme instalační kolo, které začíná na konci boxové uličky. Na jeho konci míříme hned zpátky do boxů. Během něho na to musíte celkem tlačit, aby předehřáté pneumatiky příliš nevychladly a abyste zahřáli uhlíkové brzdy na provozní teplotu. Obzvlášť to poslední je velmi důležité, jinak riskujete "zasklení" brzd, když jsou příliš studené, což znamená, že se trochu vyleští a ztrácí svou sílu.
V kole, kdy vyjíždím z boxů, hovořím s Richardem rádiem po celé jeho délce, abychom si udělali představu o rádiovém pokrytí na daném okruhu. Také se Angela vyptávám na teplotu brzd, abych se ujistil, že je na přijatelné úrovni. Při tom kole si také všímám, kde se vůz dotýká vozovky, abychom mohli upravit nastavení světlé výšky, a přemýšlím také o úrovních přítlaku, abychom dokázali správně naplánovat první jízdu víkendu.
Na některých místech, jako je Monako, Valencie a Kanada, se s Richem rozhodneme na půl hodinky jen tak sedět v garáži, zatímco ostatní trochu čistí okruh. Obvykle plánujeme 3 jízdy po 5 - 6 kolech dopoledne, ale Rich obvykle nechává na mě, zda je chci o jedno či dvě kola zkrátit nebo prodloužit.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.