Výkonný ředitel Group Lotus Dany Bahar včera pozval do RAC Clubu v Londýně menší skupinku novinářů, aby odhalil více informací působení Lotusu v F1 i na poli silničních automobilů, přičemž také tvrdě zkritizoval Tonyho Fernandese.
Bahar uvedl, že se s ním chtěl dohodnout na spolupráci, ale šéf letošního týmu Lotus Racing si za to údajně řekl o příliš mnoho peněz: "Zkoušeli jsme to, ale když vám dávají tak směšné protinávrhy, nemá cenu pokračovat v diskusi. Smlouva s Renaultem nás vyšla na třetinu."
Tony Fernandes to však popírá: "Naprostý nesmysl. O konkrétních částkách jsme se nikdy ani nebavili. Proton nám zaplatil v rámci sponzoringu 1 milion dolarů. Nabídl jsem mu joint-venture partnerství, výměnu podílů, snažili jsme se o všechno.
Pokud by nám dal 20 milionů (na kolik je odhadována sponzorská smlouva s Renaultem), mohl za to mít hodně. Byl by v Norfolku, sponzoroval by tým, který vlastní Team Lotus. Neměl by to tady daleko ke Clivovi Chapmanovi a mohli jsme společně pracovat na tom, abychom Lotus dostali během tří let mnohem výše."
Bahar, přestože se snaží zlato-černou barevnou kombinací evokovat vzpomínku na slavnou stáj Lotus a její historické úspěchy, dále tvrdí: "Netvrdíme, že jsme Team Lotus, ani jím nechceme být. Má svou slavnou historii, ale na Team Lotus by se nemělo sahat, jeho jméno by se mělo nechat na pokoji."
K tomu, proč nechtěli pokračovat ve spolupráci s Lotus Racing, dále uvedl: "Neměli jsme dost odvahy na vybudování nového týmu. Proto jsme zvolili konzervativnější přístup. Chceme bojovat na špici startovního roštu." Proto se rozhodli spíše pro sponzorování závodního týmu Renaultu na dva roky s opcí na třetí rok v hodnotě 20 mil dolarů ročně a odkoupit větší balík (25 - 50 %) od Genii.
Jejich podpora ze strany státního Protonu je však obrovská - Bahar se včera zmínil o celkové částce 800 milionů liber (24 miliard Kč v přepočtu), kterou má použít financování pěti plánovaných sportovních vozů (vývoj jednoho z nich má vycházet na 4.5 miliardy Kč). Proton je již delší dobu ztrátový, proto se akcionáři rozhodovali, zda automobilku prodat, nebo zkusit do ní nalít mnoho peněz. Bahar v tu dobu přišel s ambiciózním a super-agresivním plánem, kdy chce z Lotusu udělat britské Porsche či Ferrari.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.