Využití simulátorů ve Formuli 1

Red Bull
Red Bull, foto: GEPA pictures GmbH
Jiří Žemlička 14. října 2010 22:36
Sdílej:

Absence testování v průběhu sezóny, pomohlo technikům s vývojem simulátorů, které jsou čím dál realističtější a jejich analýzy a výpočty nejsou příliš vzdálené realitě.

Moderní formule 1 je významně ovlivněna érou simulátorů. Inženýři začali využívat počítačové techniky nejen jako administrativního pomocníka, nebo k zadávaní složitých dat používaných ke složitým výpočtům. Dnes je role počítačů v týmu naprosto nepostradatelná, používají se k analýzám různých aerodynamických a mechanických řešení, které se následně aplikují na voze. Vývoj došel až tak daleko, že jezdci mají možnost testovat na různých okruzích, studovat telemetrii a vyzkoušet si tak bezprostřední reakce, které mají svou váhu při vývoji vozu.

Tím týmem, který s předstihem pochopil obrovské možnosti, byl McLaren, investoval 40 milionu dolarů, aby ve Wokingu vytvořil systém, který používá stejnou technologii jako British Aerospace. Simulátor McLarenu je složený z monokoku v měřítku 1:1 před kterým je instalována obrovská zakřivená plasmová obrazovka. Celé je to namontované na hexapod široký patnáct metrů a dlouhý téměř dvacet metrů: to z toho důvodu, aby bylo možno simulovat opravdu reálné pohyby vozu.

Dalším známým simulátorem je ten stáje Williams. I když stál jen desetinu toho z McLarenu, tým Franka Williamse investoval s úspěchem do technologie, která pomáhá jezdcům seznámit se s tratí. V následujícím videu nás Mark Blundel vysvětlí, jak simulátor Williamsu funguje.

Nejznámějším simulátorem je ten, který vlastní tým Red Bull. Tým z Milton Keynes ve skuečnosti vydal celou sérii videí, aby propagoval své piloty a svou značku. V následujícím videu si prostřednictvím Marka Webbera představíme jak dynamický simulátor Red Bullu funguje.

A malé týmy? Je asi nemyslitelné, aby se malé týmy pouštěli do budování vlastních simulátorů. A tak se tyto týmy svěřují do rukou Wirth Research, společnosti Nicka Whirteho, která poskytuje standardní systémy dynamické simulace. V dalším videu, realizovaném Jamesem Allenem, navštívíme Virgin Racing, abychom zjistil více informací o simulátoru With Research.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.