Nedělní kvalifikace byla už od počátku v režii rakouského týmu Red Bull. Jen v prvním sektoru nám předvedli oba piloti, že jejich monopost má křídla a nadělili ostatním necelou půl vteřinu. Webber se dnes musel sklonit před svým mladším kolegou, ale druhé místo se počítá.
Přeložená kvalifikace na VC Japonska ve tři hodiny ranní našeho času může konečně bez problému začít. Ano, po propršené sobotní, nám Japonsko připravilo krásné počasí a suchou trať. Tak pojďme na to.První část kvalifikace: nám započal prvním měřeným pokusem Vitalij Petrov na Renaultu, následovaný převážnou většinou zbytku startovního pole. Po šesti minutách na čele oba Williamsy v pořadí Barrichello a Hulkenberg. V polovině první dvacetiminutovky na trať ještě nevyjeli oba piloti Red Bullu, stejně tak i McLarenu a Kubica s Renaultem. Právě Kubica vykazoval v prvních dvou trénincích dobrou výkonnost jeho samotného i jeho Renaultu, a tak jej můžeme považovat za černého koně této kvalifikace. Na nepostupových pozicích, které nás v této části kvalifikace nejvíce zajímají, jsou opět nováčkovské stáje. O tom kdo je doplní lze polemizovat, leč zatím drží tohoto pomyslného černého Petra Buemi v monopostu Toro Rossa. Pět minut do konce kvalifikace a na trati jsou již všichni dnešní protagonisté. Vettel při svém prvním pokusu jde do čela, jeho kolega Webber na místě čtvrtém. Mezi nimi překvapivě oba piloti Williamsu. Ferrari na šestém respektive sedmém místě v pořadí Massa, Alonso. Buemi v jednom ze svých posledních pokusů se sice zlepšuje, ale na postup to stále nevypadá. Drží poslední osmnáctou nepostupovou příčku. Q1 právě končí a minisouboj nováčku vyhrál Trulli před svým týmovým kolegou Kovalainenem na Lotusu.
Nepostupující: 24. S. Jamamoto (+3,894 sec), 23. B. Senna (+3,799), 22. T. Glock (+2,861), 21. L. di Grassi (+2,861), 20. H. Kovalainen (+1,993), 19. J. Trulli (+1,875), 18. S. Buemi (+0,097).
Druhá část kvalifikace: Na výjezdu z boxu jsou nachystaná obě Ferrari čekajíc na zelenou, aby mohli vyjet do druhé části kvalifikace. Zřejmě chtějí využít volné tratě a zajet hned ze začátku rychlé časy. To se zdá se povedlo jen Alonsovi, který je tak v prozatímním vedení, leč po krátké chvíli přebírá toto vedení další z kandidátů a možná i ten nejžhavější, na mysli mám Webbera na Red Bullu. Red Bull tu v obou trénincích výrazně dominoval, a tak se dá očekávat souboj právě mezi oběma piloty rakouské stáje. Pět minut před koncem následující pořadí v sestupových vodách: 11. Massa, 12. Kobajaši, 13. Petrov, 14. Sutil, 15. Heidfeld, 16. Alguersuari, 17. Liuzzi. Na řadu přichází poslední pokusy a největším překvapením je stále jedenácta příčka Felipeho Massy, která znamená uvíznutí v sítích druhé části a nepostup mezi top 10. Massa na to tlačí, ale nestačí to, nestačí to, a tak tu máme první překvapení v podobě nepostupu jednoho z Ferrari. Na čele skončili podle očekávání oba Red Bully, následovány McLareny a Alonsem na páté pozici.
Nepostupující: 17. V. Liuzzi (+1,081 sec), 16. J. Alguersuari (+0,998), 15. A. Sutil (+0,586), 14. K. Kobajaši (+0,354), 13. V. Petrov (+0,349), 12. F. Massa (+0,248), 11. N. Heidfeld (+0,114).
Třetí část kvalifikace: Na nedělním menu zvaném kvalifikace Formule 1 máme třetí chod a tím je závěrečná a rozhodující část kvalifikace, která rozhodne o pořadí nejlepších deseti pro dnešní závod. Jak již je zvykem, jezdci mají k zajetí svých ideálních kol pouze dva pokusy, mezi nimiž si zajedou do boxu pro nové obutí. Po prvních pokusech máme pořadí prvních pěti následující: 1. Vettel, 2. Webber, 3. Hamilton, 4. Alonso, 5. Barrichello. Důležité připomenout penalizaci pěti míst po kvalifikaci pro Lewise Hamiltona za výměnu převodovky během závodního víkendu. Zajímavou taktiku zvolili u McLarenu, a to u Buttona který jede na tvrdých pneu tři kola za sebou. Buttonovi tato strategie přinesla čtvrté místo. Brit posouvá za sebe Ferrari Fernanda Alonsa. Poslední pokusy jsou tu a zlepšil se Alonso, který poskočil před Buttona, aby ho v zápětí překonal výše zmíněný černý kůň dnešní kvalifikace Robert Kubica.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.