Nedělní kvalifikace byla už od počátku v režii rakouského týmu Red Bull. Jen v prvním sektoru nám předvedli oba piloti, že jejich monopost má křídla a nadělili ostatním necelou půl vteřinu. Webber se dnes musel sklonit před svým mladším kolegou, ale druhé místo se počítá.
Přeložená kvalifikace na VC Japonska ve tři hodiny ranní našeho času může konečně bez problému začít. Ano, po propršené sobotní, nám Japonsko připravilo krásné počasí a suchou trať. Tak pojďme na to.První část kvalifikace: nám započal prvním měřeným pokusem Vitalij Petrov na Renaultu, následovaný převážnou většinou zbytku startovního pole. Po šesti minutách na čele oba Williamsy v pořadí Barrichello a Hulkenberg. V polovině první dvacetiminutovky na trať ještě nevyjeli oba piloti Red Bullu, stejně tak i McLarenu a Kubica s Renaultem. Právě Kubica vykazoval v prvních dvou trénincích dobrou výkonnost jeho samotného i jeho Renaultu, a tak jej můžeme považovat za černého koně této kvalifikace. Na nepostupových pozicích, které nás v této části kvalifikace nejvíce zajímají, jsou opět nováčkovské stáje. O tom kdo je doplní lze polemizovat, leč zatím drží tohoto pomyslného černého Petra Buemi v monopostu Toro Rossa. Pět minut do konce kvalifikace a na trati jsou již všichni dnešní protagonisté. Vettel při svém prvním pokusu jde do čela, jeho kolega Webber na místě čtvrtém. Mezi nimi překvapivě oba piloti Williamsu. Ferrari na šestém respektive sedmém místě v pořadí Massa, Alonso. Buemi v jednom ze svých posledních pokusů se sice zlepšuje, ale na postup to stále nevypadá. Drží poslední osmnáctou nepostupovou příčku. Q1 právě končí a minisouboj nováčku vyhrál Trulli před svým týmovým kolegou Kovalainenem na Lotusu.
Nepostupující: 24. S. Jamamoto (+3,894 sec), 23. B. Senna (+3,799), 22. T. Glock (+2,861), 21. L. di Grassi (+2,861), 20. H. Kovalainen (+1,993), 19. J. Trulli (+1,875), 18. S. Buemi (+0,097).
Druhá část kvalifikace: Na výjezdu z boxu jsou nachystaná obě Ferrari čekajíc na zelenou, aby mohli vyjet do druhé části kvalifikace. Zřejmě chtějí využít volné tratě a zajet hned ze začátku rychlé časy. To se zdá se povedlo jen Alonsovi, který je tak v prozatímním vedení, leč po krátké chvíli přebírá toto vedení další z kandidátů a možná i ten nejžhavější, na mysli mám Webbera na Red Bullu. Red Bull tu v obou trénincích výrazně dominoval, a tak se dá očekávat souboj právě mezi oběma piloty rakouské stáje. Pět minut před koncem následující pořadí v sestupových vodách: 11. Massa, 12. Kobajaši, 13. Petrov, 14. Sutil, 15. Heidfeld, 16. Alguersuari, 17. Liuzzi. Na řadu přichází poslední pokusy a největším překvapením je stále jedenácta příčka Felipeho Massy, která znamená uvíznutí v sítích druhé části a nepostup mezi top 10. Massa na to tlačí, ale nestačí to, nestačí to, a tak tu máme první překvapení v podobě nepostupu jednoho z Ferrari. Na čele skončili podle očekávání oba Red Bully, následovány McLareny a Alonsem na páté pozici.
Nepostupující: 17. V. Liuzzi (+1,081 sec), 16. J. Alguersuari (+0,998), 15. A. Sutil (+0,586), 14. K. Kobajaši (+0,354), 13. V. Petrov (+0,349), 12. F. Massa (+0,248), 11. N. Heidfeld (+0,114).
Třetí část kvalifikace: Na nedělním menu zvaném kvalifikace Formule 1 máme třetí chod a tím je závěrečná a rozhodující část kvalifikace, která rozhodne o pořadí nejlepších deseti pro dnešní závod. Jak již je zvykem, jezdci mají k zajetí svých ideálních kol pouze dva pokusy, mezi nimiž si zajedou do boxu pro nové obutí. Po prvních pokusech máme pořadí prvních pěti následující: 1. Vettel, 2. Webber, 3. Hamilton, 4. Alonso, 5. Barrichello. Důležité připomenout penalizaci pěti míst po kvalifikaci pro Lewise Hamiltona za výměnu převodovky během závodního víkendu. Zajímavou taktiku zvolili u McLarenu, a to u Buttona který jede na tvrdých pneu tři kola za sebou. Buttonovi tato strategie přinesla čtvrté místo. Brit posouvá za sebe Ferrari Fernanda Alonsa. Poslední pokusy jsou tu a zlepšil se Alonso, který poskočil před Buttona, aby ho v zápětí překonal výše zmíněný černý kůň dnešní kvalifikace Robert Kubica.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.