Ferrari vyhrálo všechny tři části kvalifikace v italské Monze a zaslouženě před domácími fanoušky získalo svou první pole position v sezoně díky mistrovskému výkonu Fernanda Alonsa. V první řadě jej doplní Button na McLarenu. Kvalifikace se nepovedla Hamiltonovi a Vettelovi, kterým se dařilo v trénincích, leč nakonec obsadí společně až třetí řadu.
Poslední evropský závod v sezoně na italské Monze je tu. Již po minulé velké ceně se dalo předpokládat, že McLareny se svou rychlostí na rovinkách budou i na italské půdě hrát prim. Třetí trénink ale poukázal na vyrovnanost třech týmů, a těmi jsou McLaren, Red Bull a Ferrari. Už jen z tohoto pohledu může být kvalifikace samotná velmi zajímavou záležitosti, a tak tedy pojďme na ni.První část kvalifikace: v Monze máme krásné počasí a na trať nám postupně vyjíždí všichni piloti v čele s Timem Glockem. Jak už je zvykem, pokud se nestane něco neočekávaného bude boj o nepostupové příčky probíhat mezi piloty nových stáji a jednoho pilota ze zbytku startovního pole. Šest minut před koncem první části mají všichni jezdci na svém kontě měřený čas a pořadí na prvních pěti pozicích je následující: 1. Massa, 2. Alonso, 3. Hamilton, 4. Button, 5. Vettel. Ferrari zatím trochu překvapivě nejrychlejším týmem. Naopak na sestupových pozicích podle očekávání nové týmy a černého Petra má zatím Liuzzi. Ten je momentálně v boxech i dvě minuty před koncem. Vypadá to, že má blíže nespecifikovaný technický problém a již si svoji pozici nedokáže vylepšit. Dokonce ho na osmnáctém místě přeskočili Jarno Trulli a Kovalainen na Lotusu v tomto pořadí a tudíž Ital vyhrává mini souboj mezi piloty nováčkovských týmů. Nepostupující: 24. S. Yamamoto, 23. B. Senna, 22. L. Di Grassi, 21. T. Glock, 20. V. Liuzzi, 19. H. Kovalainen, 18. J. TrulliDruhá část kvalifikace: by měla být částí zajímavější. Střed pole už je přece jen vyrovnanější, a tak můžeme čekat pěkné boje o postup mezi nejlepších deset. S tímto postupem bude mít podle časů zajížděných v trénincích velký problém Michael Schumacher. Hned v úvodu se na prvním místě vystřídali Hamilton s Alonsem. Za nimi jejich týmoví kolegové Button a Massa. Po polovině druhé části na sestupových pozicích tito piloti: 11. Sutil, 12. Schumacher, 13. Buemi, 14. Kobajaši, 15. Petrov, 16. Alguersuari, 17. De La Rosa. Pořadí je stále stejné i čtyři minuty před koncem druhé části a piloti se chystají na poslední pokusy. Výborné výkony v Itálii podává Hulkenberg ve Williamsu a drží se těsně za třemi předními týmy a Kubicou na Renaultu. Pořadí se ani po posledních pokusech nijak výrazně nezměnilo, a tak nepostupující jsou následovní.Nepostupující: 17. P. De La Rosa, 16. J. Alguersuari, 15. V. Petrov, 14. S. Buemi, 13. K. Kobajaši, 12. M. Schumacher, 11. A. SutilTřetí část kvalifikace: Závěrečná rozhodující část kvalifikace započala svůj desetiminutový časový rámec a piloti houfně vyjíždí na trať. V této části mají jezdci z pravidla pouze dva pokusy na svá ostrá kola, jelikož pneumatiky podají nejlepší výkon právě a jenom v tom jednom měřeném pokusu. Po prvních pokusech v čele Alonso ve Ferrari s velkým náskokem necelých tří desetin před Buttonem, Massou a Hamiltonem. Poprvé se dostáváme časem pod jednu minutu a dva a dvacet vteřin. Tento čas se bude rivalům Fernanda Alonsa jen těžce překonávat. Poslední pokusy jsou tu a jak se dalo předpokládat nikdo nebyl schopný tento čas pokořit. Alonso si tak připisuje před domácím publikem první pole position ve Ferrari. Poslední část se nepovedla Hamiltonovi a Vettelovi, kteří do zítřejšího závodu odstartují ze třetí řady. Webber překvapivě nakonec obsadil čtvrtou pozici za druhým pilotem Ferrari Felipem Massou.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.