MONZA - 3. TRÉNINK; Dopolední trénink před kvalifikací vyhrál Lewis Hamilton před Sebastianem Vettelem na Red Bullu. Pořadí na špici se však měnilo po celý trénink a nedá se říct, že by jedna ze stájí soupeře zesměšnila jednoznačnou nadvládou.
Monza přivítala týmy do sobotního dopoledne krásným prosluněným počasím. Vzduch má příjemných 23°C, povrch trati je o sedm stupnů teplejší. V garážích se čile dolaďují poslední úpravy před třetím tréninkem. Týmy budou zkoušet různá nastavení. McLaren pokračuje v testování obou variant přítlaku. Lewis Hamilton znovu vyrazí na trať se specifikací pro nižší přítlak a bez F-kanálu, Jenson Button si F-kanál ponechá. Dnes tento technický koncept zkouší také Renault a Sauber, Force India ho naopak na svých vozech nepoveze. Odbíjí jedenáctá a z boxů okamžitě vyráží vláček jezdců, který vede Timo Glock. Kromě Marka Webbera, Rubense Barrichella a Pedra de la Rosy sáhli všichni piloti po čerstvých motorech. Není divu, na Monze se jede 75% kola na plný plyn. Pro oba jezdce Ferrari jsou to už osmé motory v této sezóně. Žádný čerstvý jim už tedy nezbyl a za nasazení nového agregátu by byli penalizováni posunem na roštu. Ferrari vyvrací, že by se mohlo dostat do úzkých. „Je to jen strategické rozhodnutí! Pokud někde máme sáhnout po čerstvém motoru, je to Monza,“ reagují na svém twitteru.Osm minut po začátku tréninku trať ztichla. v garážích se pilně stahují a vyhodnocují data. Sebastian Vettel má i dnes na svém voze zelený flow-vis. Red Bull zřejmě stále pracuje na aerodynamice.Ticho nad závodní dráhou přerušují monoposty Virginu následované Michaelem Schumacherem. První čas si na své konto připisuje Timo Glock : 1:29,334 min. V následujících kolech všichni zrychlují, zatímco jim na trať vyráží dělat společnost soupeři. Robert Kubica, vezoucí na svém voze F-kanál, jde prvním měřeným časem do čela tabulky 1:24,966. Do pořadí však vzápětí začínají promlouvat vozy McLarenu. Vyjíždějí oba naráz , jezdci sbírají důležitá data v totožných podmínkách. Tým se bude po třetím tréninku muset rozhodnout, s jakou aerodynamikou pojedou stříbrné vozy v kvalifikaci.Vozy Force India dnes jezdí bez F-kanálu a na výsledku je to okamžitě vidět. Adrian Sutil se v prvních měřených kolech pohybuje na konci tabulky časů, jeho kolega Liuzzi je ještě o něco pomalejší. Sauber se naopak dnes rozhodl F-kanál vyzkoušet. Nico Hülkenberg zatím jezdí časy jen o sedm desetin pomalejší než nejrychlejší Lewis Hamilton. V tabulce časů je třetí za oběma McLareny, před čtvrtým Kubicou a pátým Buemim. Švýcar pokračuje v pěkných časech ze včerejška.Mark Webber se vydává na trať pozorně sledován režií. Jeho první čas stačí jen na sedmé místo, pořád je však lepší, než mladý Němec Vettel. Ten po divočejším průjezdu Lesmem zajíždí desátý čas. Webber se mezitím zlepšuje a stoupá tabulkou neustále vzhůru. Vettel a Webber dále zrychlují a v polovině tréninku rozdělují časy jezdců McLarenu. Jediný, kdo zatím nezajel žádný čas, je Jarno Trulli.Jezdci Ferrari vyráží na trať na tvrdých pneumatikách, největšími soupeři jsou sami sobě. Zajíždí prakticky identický čas, pak ovšem Massa dělá chybu a vyjíždí z trati v druhém Lesmu! Rádiem se ptá týmu, jestli je nutné vrátit se do boxů. „Pokud je všechno v pořádku, pokračuj,“ odpovídají Rudí.Jenson Button se vydává k druhému stintu a okamžitě jde do čela tabulky časů. Bude jeho nastavení vyhodnoceno jako lepší? Druhý nejlepší čas drží dvacet minut před koncem tréninku Massa před třetím Hamiltonem, čtvrtým Vettelem a pátým Alonsem. Ale pozor! Mark Webber zastavuje na konci první šikany a maršálci pomáhají odtlačit jeho monopost do bezpečí mimo trať. Australan před chvílí vyjel z boxů na svůj druhý stint. Na měkkých pneumatikách tak toho moc nenajezdil. Na krátkou chvíli jsou vyvěšeny žluté vlajky. Druhé Lesmo, které dostalo Felipeho Massu, dělá problémy také Jaimemu Alguersuarimu. Mladý Španěl však z pasti vyvázl lépe než pilot Ferrari a pokračuje v jízdě. Vzápětí vylepšuje svůj čas díky rychlosti na rovince: 347 km/h. Toro Rosso jezdí s extrémně nízkým přítlakem. Piloti tak budou mít potíže vejít se do některých zatáček.Deset minut před koncem týmy hromadně přezouvají na měkké pneumatiky. Měkkou směs zkouší Petrov, v prvním kole stintu mu to však stačí na 17. místo. Na trať vyrážejí na měkkém obutí také oba Lotusy. Trulli v tréninku kraluje nováčkům před kolegou Kovalainenem. Vettel se zlepšuje na druhé místo za Buttona s odstupem 19 setin, odsouvá časy Massy i Hamiltona a vrací se do garáže. V posledních minutách tréninku na trati vládne tradiční horečka. Piloti zuřivě vylepšují své časy, na první místo se posouvá Alonso na Ferrari. Piloti se potýkají s pomalejšími vozy. Na čele zuří bitva, Španělovi bere prvenství Hamilton, do čelních časů začíná promlouvat také Rosberg na Mercedesu, který odsouvá čas šestého Webbera. V samotném závěru tréninku ještě upravuje výsledky Vettel, který z druhého místa odsouvá Alonsa.
Počty ujetých kol
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.