MONZA - 3. TRÉNINK; Dopolední trénink před kvalifikací vyhrál Lewis Hamilton před Sebastianem Vettelem na Red Bullu. Pořadí na špici se však měnilo po celý trénink a nedá se říct, že by jedna ze stájí soupeře zesměšnila jednoznačnou nadvládou.
Monza přivítala týmy do sobotního dopoledne krásným prosluněným počasím. Vzduch má příjemných 23°C, povrch trati je o sedm stupnů teplejší. V garážích se čile dolaďují poslední úpravy před třetím tréninkem. Týmy budou zkoušet různá nastavení. McLaren pokračuje v testování obou variant přítlaku. Lewis Hamilton znovu vyrazí na trať se specifikací pro nižší přítlak a bez F-kanálu, Jenson Button si F-kanál ponechá. Dnes tento technický koncept zkouší také Renault a Sauber, Force India ho naopak na svých vozech nepoveze. Odbíjí jedenáctá a z boxů okamžitě vyráží vláček jezdců, který vede Timo Glock. Kromě Marka Webbera, Rubense Barrichella a Pedra de la Rosy sáhli všichni piloti po čerstvých motorech. Není divu, na Monze se jede 75% kola na plný plyn. Pro oba jezdce Ferrari jsou to už osmé motory v této sezóně. Žádný čerstvý jim už tedy nezbyl a za nasazení nového agregátu by byli penalizováni posunem na roštu. Ferrari vyvrací, že by se mohlo dostat do úzkých. „Je to jen strategické rozhodnutí! Pokud někde máme sáhnout po čerstvém motoru, je to Monza,“ reagují na svém twitteru.Osm minut po začátku tréninku trať ztichla. v garážích se pilně stahují a vyhodnocují data. Sebastian Vettel má i dnes na svém voze zelený flow-vis. Red Bull zřejmě stále pracuje na aerodynamice.Ticho nad závodní dráhou přerušují monoposty Virginu následované Michaelem Schumacherem. První čas si na své konto připisuje Timo Glock : 1:29,334 min. V následujících kolech všichni zrychlují, zatímco jim na trať vyráží dělat společnost soupeři. Robert Kubica, vezoucí na svém voze F-kanál, jde prvním měřeným časem do čela tabulky 1:24,966. Do pořadí však vzápětí začínají promlouvat vozy McLarenu. Vyjíždějí oba naráz , jezdci sbírají důležitá data v totožných podmínkách. Tým se bude po třetím tréninku muset rozhodnout, s jakou aerodynamikou pojedou stříbrné vozy v kvalifikaci.Vozy Force India dnes jezdí bez F-kanálu a na výsledku je to okamžitě vidět. Adrian Sutil se v prvních měřených kolech pohybuje na konci tabulky časů, jeho kolega Liuzzi je ještě o něco pomalejší. Sauber se naopak dnes rozhodl F-kanál vyzkoušet. Nico Hülkenberg zatím jezdí časy jen o sedm desetin pomalejší než nejrychlejší Lewis Hamilton. V tabulce časů je třetí za oběma McLareny, před čtvrtým Kubicou a pátým Buemim. Švýcar pokračuje v pěkných časech ze včerejška.Mark Webber se vydává na trať pozorně sledován režií. Jeho první čas stačí jen na sedmé místo, pořád je však lepší, než mladý Němec Vettel. Ten po divočejším průjezdu Lesmem zajíždí desátý čas. Webber se mezitím zlepšuje a stoupá tabulkou neustále vzhůru. Vettel a Webber dále zrychlují a v polovině tréninku rozdělují časy jezdců McLarenu. Jediný, kdo zatím nezajel žádný čas, je Jarno Trulli.Jezdci Ferrari vyráží na trať na tvrdých pneumatikách, největšími soupeři jsou sami sobě. Zajíždí prakticky identický čas, pak ovšem Massa dělá chybu a vyjíždí z trati v druhém Lesmu! Rádiem se ptá týmu, jestli je nutné vrátit se do boxů. „Pokud je všechno v pořádku, pokračuj,“ odpovídají Rudí.Jenson Button se vydává k druhému stintu a okamžitě jde do čela tabulky časů. Bude jeho nastavení vyhodnoceno jako lepší? Druhý nejlepší čas drží dvacet minut před koncem tréninku Massa před třetím Hamiltonem, čtvrtým Vettelem a pátým Alonsem. Ale pozor! Mark Webber zastavuje na konci první šikany a maršálci pomáhají odtlačit jeho monopost do bezpečí mimo trať. Australan před chvílí vyjel z boxů na svůj druhý stint. Na měkkých pneumatikách tak toho moc nenajezdil. Na krátkou chvíli jsou vyvěšeny žluté vlajky. Druhé Lesmo, které dostalo Felipeho Massu, dělá problémy také Jaimemu Alguersuarimu. Mladý Španěl však z pasti vyvázl lépe než pilot Ferrari a pokračuje v jízdě. Vzápětí vylepšuje svůj čas díky rychlosti na rovince: 347 km/h. Toro Rosso jezdí s extrémně nízkým přítlakem. Piloti tak budou mít potíže vejít se do některých zatáček.Deset minut před koncem týmy hromadně přezouvají na měkké pneumatiky. Měkkou směs zkouší Petrov, v prvním kole stintu mu to však stačí na 17. místo. Na trať vyrážejí na měkkém obutí také oba Lotusy. Trulli v tréninku kraluje nováčkům před kolegou Kovalainenem. Vettel se zlepšuje na druhé místo za Buttona s odstupem 19 setin, odsouvá časy Massy i Hamiltona a vrací se do garáže. V posledních minutách tréninku na trati vládne tradiční horečka. Piloti zuřivě vylepšují své časy, na první místo se posouvá Alonso na Ferrari. Piloti se potýkají s pomalejšími vozy. Na čele zuří bitva, Španělovi bere prvenství Hamilton, do čelních časů začíná promlouvat také Rosberg na Mercedesu, který odsouvá čas šestého Webbera. V samotném závěru tréninku ještě upravuje výsledky Vettel, který z druhého místa odsouvá Alonsa.
Počty ujetých kol
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.