MONZA - 2. TRÉNINK; Odpolednímu tréninku v italské Monze vládl Sebastian Vettel na Red Bullu. Zlepšilo se Ferrari: Alonso zajel druhé a Massa třetí nejrychlejší kolo.
Odpolední měřený trénink v italské Monze začal stejně jako ráno za krásného počasí s o něco vyššími teplotami. Devět ze 12 týmů dopoledne testovalo na svých vozech systémy F-kanálu, aby mohli vyhodnotit efektivitu aerodynamiky s nimi a bez nich a zjistit, v jaké konfiguraci dosáhnou lepších časů. Renault potvrdil, že F-kanál splňuje to, co zde od něj očekávají, proto si jej na voze ponechají také odpoledne.
HRT nevykročilo do tréninku zrovna nejšťastněji. Oba vozy trápily mechanické problémy. Moc toho nenajezdil ani Rubens Barrichello se svým Williamsem, jenž po osmi kolech zůstal stát kvůli problémům s hřídelí převodovky. Závady postihovaly i Lotus: jak Kovalainena, tak i Trulliho zlobila hydraulika.
Odpolední paddock v Monze
Zajímavé je, že nejrychlejší čas z dopoledních tréninků GP2 (Van der Garde: 1:30,654 min) byl jen o 8 desetin za časem monopostu HRT Sakona Jamamota.
Z boxů ve 14 hodin jako první vyjel Jaime Alguersuari, následovaný Vitalijem Petrovem a zmíněným Jamamotem a Brunem Sennou. Brazilec však měl ihned problémy - zastavil kousek za boxovou uličkou a naštvaně vylezl z vozu. Alguersuari mezitím zajíždí 1:26,394, Kubica 1:26,379 a na první místo jde Petrov: 1:24,989 min. Buemi se hned ve druhém kole řítí hlavní rovinkou rychlostí přes 342 km/hod! Ráno byl ještě o 3 km/hod rychlejší.
Po 12 min na čele vystřídal Jenson Button Kubicu. Michael Schumacher v Parabolice napodobil Alguersuariho dopolední výlet mimo trať. Netrefil brzdný bod, o pár metrů minul vrchol zatáčky a s nedotáčivým vozem se odporoučel mimo. Podařilo se mu udržet ve štěrku rychlost a zamířil do boxů.
Mechanici McLarenu po čtvrt hodině dokončili přestavbu Hamiltonova vozu: nasadili mu aerodynamický balík generující nižší přítlak, který neobsahoval F-kanál. MP4-25 bez něj vypadá hodně neobvykle - není divu, takto jsme ho ještě nikdy neviděli.
Button dále jezdil s tímto systémem a podstatně větším zadním křídlem. Tým z Wokingu se snažil o porovnání dat mezi různými úrovněmi přítlaku obou aerodynamických balíků, aby se mohl správně rozhodnout, zda pokračovat s F-kanálem nebo bez něj. Bylo nezbytné rovněž zjistit, nakolik se změní opotřebení zadních pneumatik.
První Hamiltonova kola nebyla nic moc: 1:25,638 min - průběžně 17. Maximální rychlost na rovince také nic moc: 333 km/hod. Po krátké zastávce už to bylo ale lepší: Lewis šel za svého kolegu na druhé místo s půlvteřinovým odstupem (1:23,869 min, 334 km/hod na rovince). Zdálo se, že obě konfigurace jsou si ve výkonnosti velmi podobné. Tým čeká těžké rozhodování.
Po 30 minutách bylo pořadí následující:1. Button 1:23,296 min2. Hamilton + 0,573 sec3. Alonso + 0,6294. Vettel + 0,6595. Kubica + 0,5376. Rosberg + 0,8587. Massa + 0,9628. Hülkenberg + 1,070
Hamilton po půlhodině svého kolegu však překonal a pokračoval ve výborných časech: 1:23,154 min (339 km/hod na rovince). Oba piloti ve stříbrných vozech překonali dopolední rekord a začínají zlobit. Ferrari Alonsovi vyměnilo zadní křídlo a vyrazil v honbě za svými britskými soupeři. Lotus se mezitím připravoval s vozem plným paliva na tvrdší sadě pneumatik, přesto se držel před zbývajícími vozy nováčků.
Lotus odpoledne - zadní křídlo typické pro Monzu: nižší přítlak, nižší odpor vzduchu, vysoké rychlosti
Zlepšit se na rozdíl od Alonsa dokázal Felipe Massa ve druhém Ferrari. Časem 1:23,891 se posunul za duo McLarenu, ale před svého kolegu, na průběžnou třetí příčku.
Na rovince po 50 min tréninku překvapil rychlostí svého Virginu VR-01 Timo Glock: 345 km/hod - ale se ztrátou 4,6 sec (21. čas) za Hamiltonem. Ten na chvíli vyjel na dráhu, ale s poškozenou bočnicí (zřejmě o jeden z obrubníků) svého předního křídla musel hned zpátky k mechanikům. Do první šikany nedobrzdil Nico Rosberg, jenž jezdil o vteřinu pomaleji než Brit.
Pořadí po 60 minutách:1. Hamilton 1:23,1542. Button +0,0563. Massa +0,1354. Alonso + 0,7715. Vettel + 0,8016. Kubica + 0,3797. Rosberg + 1,0008. Sutil + 1,0279. Webber + 1,138
Felipe Massa se po hodince dále zlepšil, kolo zvládl za 1:23,061 min, rychleji než McLarenu. Sennu potkali další problémy, jeho HRT mechanici opět tlačili boxovou uličkou zpět.
McLaren letos poprvé bez F-kanálu
Vettel šel 20 min před koncem do čela, jako první zvládl kolo za méně než 83 vteřin: 1:22,839 min. Red Bully zde zas tak zle, nevypadají, jak vykládal před cestou do Itálie Christian Horner. Massa si prožil svou horkou chvilku, když vylétl v Parabolice a jen tak tak, že minul bariéry a svůj vůz nerozbil. Byl však poškozen a odpoledne pro něj předčasně skončilo.
Webber způsobil vyvěšení žlutých vlajek, když jel mu náhle zpomalil kvůli poklesu tlaku vodního čerpadla na výjezdu z Lesmo 1. Škoda, protože zrovna dosáhl svého nejlepšího času v prvním sektoru.
S blížícím se závěrem piloti nasazovali měkčí sadu pneumatik ve snaze vyždímat maximum ze svých vozů. Nakonec první příčku obsadil sebastian Vettel před dvojicí Ferrari a McLarenu.
Počty kol ujetých druhém tréninku (vlevo) a celkem za dnešek (vpravo)
Maximální dosažené rychlosti na konci hlavní rovinky ve 2. tréninku: 1. Glock - 345 km/hod, 2. Di Grassi - 345, 3. Buemi - 342, 4. Hamilton - 341, 5. Liuzzi - 340, 6. Sutil - 340.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.