MONZA - 1. TRÉNINK; Jenson Button na McLarenu byl v Monze ráno nejrychlejší, jeho stájový kolega Lewis Hamilton o čtvrt vteřiny zaostal. Piloty McLarenu dokázal rozdělil pouze Sebastian Vettel na Red Bullu.
První trénink se za hezkého slunečného počasí nesl ve znamení vyhodnocování efektivity F-kanálu na superrychlé Monze. Týmy byly hodně zvědavé a ráno se hodně okukovaly, kdo má připravené jaké díly. F-kanály na svých vozech zkoušely stáje McLaren, Red Bull, Ferrari a Force India.
Indický tým se po Belgii hodně věnoval optimalizaci nových výfuků, které poprvé nasadila do závodů v Belgii. Její testovací pilot Paul di Resta ráno usedl do vozu místo Adriana Sutila. Spolu s domácím Vitantoniem Liuzzim byl také prvním jezdcem na trati, jejich vůz VJM03 prokazuje zázračnou rychlost na rovinkách. U HRT odpočíval, jak již tomu bylo i v několika posledních závodech, Karun Chandhok. Sakon Jamamoto nastoupí do všech zbývajících závodů.
První měřené kolo zajel Michael Schumacher - 1:31,396 min. V něm se na rovince prohnal rychlostí 327 km/hod. To však byl pouze začátek, 5. minuta dopolední části. V dalších kolech se zlepšil na 1:28,150 min. Michael ale očekává, že se v Monze budou spíše trápit, trať jim zřejmě nebude moc vyhovovat.
Ranní nacvičování zastávek u Ferrari, vpravo dole díly McLarenu pro Monzu
McLaren zkoušel z počátku jezdit s podstatně vyšším přítlakem, než je zde obvyklé, což mu měl na rovinkách kompenzovat F-kanál, zadní křídlo bylo dosti velké. Jenson si po prvním výjezdu ovladatelnost MP-25ky pochvaloval. Na Vettelově voze se objevovaly v úvodu zelené stopy po tzv. flow-visu, Red Bull vyhodnocoval aerodynamiku svého vozu.
Po 15 min mechanici pečlivě odstraňovali zelené stopy, ve výsledcích stále figuroval pouze Schumacherův čas. Oba piloti Toro Rosso mezitím projeli boxovou uličkou ve snaze zjistit přesně, jaká je časová ztráta návštěvy boxů, krátce na to je napodobil i Rosberg. Jediný tým, který stále zůstával v garáži, byl španělský HRT.
Další dva měřené časy zajeli Hamilton s Alguersuarim, po půl hodině bylo pořadí následující (zbytek bez času):1. Hamilton 1:25,623 min2. Alguersuari + 0,274 sec3. Schumacher + 0,415 sec
Zdálo se, že McLarenu příliš nesvědčí kombinace zadního křídla pro nízký přítlak s F-kanálem (nasazen na obou vozech). Zatímco na rovinkách jezdili jezdci přes 330 km/hod (Buemi: 338, Rosberg: 225), McLaren se ani po hodině nebyl schopen dostat přes tuto hranici. Trable zažíval Lotusu, kterému selhala hydraulika na Kovalainenově voze již během instalačního kola.
Práce u Lotusu, za povšimnutí stojí speciálního křídlo pro nízký přítlak
Na dráze zůstal stát po 45 min Barrichello, vypadalo to spíše na problém s převodovkou než s motorem.
Po hodině byl na čele Jenson Button před Sebastianem Vettelem:1. Button 1:23,693 min2. Vettel + 0,179 sec3. Hamilton + 0,2744. Kubica + 0,4665. Rosberg +1,0896 Hülkenberg + 1,1487. Alonso + 1,3328. Schumacher + 1,507
Až na posledních 30 min vyrazil na trať Bruno Senna, jeho kolega Sakon Jamamoto měl už na svém kontě pár kol - nejlepší za 1:29,870 min. Brazilec však po osmém okruhu zůstál stát v první šikaně a byl odtlačen do bezpečí mimo dráhu.
Jaime Alguersuari vyjel v Parabolice mimo, ale v pořádku se vrátil a zamířil ihned do boxů. Toro Rosso dnes jezdilo s F-kanálem na Buemiho voze, ale do kvalifikace a závodu ho tento víkend zřejmě nenasadí.
Ferrari na závěr vyrazil z boxů na tvrdší směsi k delším jízdám, Alonso byl tou dobou šestý, Massa sedmý.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosažené na hlavní rovince: 1. Buemi - 345 km/hod, 2. Rosberg - 339, 3. Schumacher - 337, 4. Trulli - 336, 5. Kovalainen - 335, 6. Di Resta - 334.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.