MONZA - 1. TRÉNINK; Jenson Button na McLarenu byl v Monze ráno nejrychlejší, jeho stájový kolega Lewis Hamilton o čtvrt vteřiny zaostal. Piloty McLarenu dokázal rozdělil pouze Sebastian Vettel na Red Bullu.
První trénink se za hezkého slunečného počasí nesl ve znamení vyhodnocování efektivity F-kanálu na superrychlé Monze. Týmy byly hodně zvědavé a ráno se hodně okukovaly, kdo má připravené jaké díly. F-kanály na svých vozech zkoušely stáje McLaren, Red Bull, Ferrari a Force India.
Indický tým se po Belgii hodně věnoval optimalizaci nových výfuků, které poprvé nasadila do závodů v Belgii. Její testovací pilot Paul di Resta ráno usedl do vozu místo Adriana Sutila. Spolu s domácím Vitantoniem Liuzzim byl také prvním jezdcem na trati, jejich vůz VJM03 prokazuje zázračnou rychlost na rovinkách. U HRT odpočíval, jak již tomu bylo i v několika posledních závodech, Karun Chandhok. Sakon Jamamoto nastoupí do všech zbývajících závodů.
První měřené kolo zajel Michael Schumacher - 1:31,396 min. V něm se na rovince prohnal rychlostí 327 km/hod. To však byl pouze začátek, 5. minuta dopolední části. V dalších kolech se zlepšil na 1:28,150 min. Michael ale očekává, že se v Monze budou spíše trápit, trať jim zřejmě nebude moc vyhovovat.
Ranní nacvičování zastávek u Ferrari, vpravo dole díly McLarenu pro Monzu
McLaren zkoušel z počátku jezdit s podstatně vyšším přítlakem, než je zde obvyklé, což mu měl na rovinkách kompenzovat F-kanál, zadní křídlo bylo dosti velké. Jenson si po prvním výjezdu ovladatelnost MP-25ky pochvaloval. Na Vettelově voze se objevovaly v úvodu zelené stopy po tzv. flow-visu, Red Bull vyhodnocoval aerodynamiku svého vozu.
Po 15 min mechanici pečlivě odstraňovali zelené stopy, ve výsledcích stále figuroval pouze Schumacherův čas. Oba piloti Toro Rosso mezitím projeli boxovou uličkou ve snaze zjistit přesně, jaká je časová ztráta návštěvy boxů, krátce na to je napodobil i Rosberg. Jediný tým, který stále zůstával v garáži, byl španělský HRT.
Další dva měřené časy zajeli Hamilton s Alguersuarim, po půl hodině bylo pořadí následující (zbytek bez času):1. Hamilton 1:25,623 min2. Alguersuari + 0,274 sec3. Schumacher + 0,415 sec
Zdálo se, že McLarenu příliš nesvědčí kombinace zadního křídla pro nízký přítlak s F-kanálem (nasazen na obou vozech). Zatímco na rovinkách jezdili jezdci přes 330 km/hod (Buemi: 338, Rosberg: 225), McLaren se ani po hodině nebyl schopen dostat přes tuto hranici. Trable zažíval Lotusu, kterému selhala hydraulika na Kovalainenově voze již během instalačního kola.
Práce u Lotusu, za povšimnutí stojí speciálního křídlo pro nízký přítlak
Na dráze zůstal stát po 45 min Barrichello, vypadalo to spíše na problém s převodovkou než s motorem.
Po hodině byl na čele Jenson Button před Sebastianem Vettelem:1. Button 1:23,693 min2. Vettel + 0,179 sec3. Hamilton + 0,2744. Kubica + 0,4665. Rosberg +1,0896 Hülkenberg + 1,1487. Alonso + 1,3328. Schumacher + 1,507
Až na posledních 30 min vyrazil na trať Bruno Senna, jeho kolega Sakon Jamamoto měl už na svém kontě pár kol - nejlepší za 1:29,870 min. Brazilec však po osmém okruhu zůstál stát v první šikaně a byl odtlačen do bezpečí mimo dráhu.
Jaime Alguersuari vyjel v Parabolice mimo, ale v pořádku se vrátil a zamířil ihned do boxů. Toro Rosso dnes jezdilo s F-kanálem na Buemiho voze, ale do kvalifikace a závodu ho tento víkend zřejmě nenasadí.
Ferrari na závěr vyrazil z boxů na tvrdší směsi k delším jízdám, Alonso byl tou dobou šestý, Massa sedmý.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosažené na hlavní rovince: 1. Buemi - 345 km/hod, 2. Rosberg - 339, 3. Schumacher - 337, 4. Trulli - 336, 5. Kovalainen - 335, 6. Di Resta - 334.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.