MONZA - 1. TRÉNINK; Jenson Button na McLarenu byl v Monze ráno nejrychlejší, jeho stájový kolega Lewis Hamilton o čtvrt vteřiny zaostal. Piloty McLarenu dokázal rozdělil pouze Sebastian Vettel na Red Bullu.
První trénink se za hezkého slunečného počasí nesl ve znamení vyhodnocování efektivity F-kanálu na superrychlé Monze. Týmy byly hodně zvědavé a ráno se hodně okukovaly, kdo má připravené jaké díly. F-kanály na svých vozech zkoušely stáje McLaren, Red Bull, Ferrari a Force India.
Indický tým se po Belgii hodně věnoval optimalizaci nových výfuků, které poprvé nasadila do závodů v Belgii. Její testovací pilot Paul di Resta ráno usedl do vozu místo Adriana Sutila. Spolu s domácím Vitantoniem Liuzzim byl také prvním jezdcem na trati, jejich vůz VJM03 prokazuje zázračnou rychlost na rovinkách. U HRT odpočíval, jak již tomu bylo i v několika posledních závodech, Karun Chandhok. Sakon Jamamoto nastoupí do všech zbývajících závodů.
První měřené kolo zajel Michael Schumacher - 1:31,396 min. V něm se na rovince prohnal rychlostí 327 km/hod. To však byl pouze začátek, 5. minuta dopolední části. V dalších kolech se zlepšil na 1:28,150 min. Michael ale očekává, že se v Monze budou spíše trápit, trať jim zřejmě nebude moc vyhovovat.
Ranní nacvičování zastávek u Ferrari, vpravo dole díly McLarenu pro Monzu
McLaren zkoušel z počátku jezdit s podstatně vyšším přítlakem, než je zde obvyklé, což mu měl na rovinkách kompenzovat F-kanál, zadní křídlo bylo dosti velké. Jenson si po prvním výjezdu ovladatelnost MP-25ky pochvaloval. Na Vettelově voze se objevovaly v úvodu zelené stopy po tzv. flow-visu, Red Bull vyhodnocoval aerodynamiku svého vozu.
Po 15 min mechanici pečlivě odstraňovali zelené stopy, ve výsledcích stále figuroval pouze Schumacherův čas. Oba piloti Toro Rosso mezitím projeli boxovou uličkou ve snaze zjistit přesně, jaká je časová ztráta návštěvy boxů, krátce na to je napodobil i Rosberg. Jediný tým, který stále zůstával v garáži, byl španělský HRT.
Další dva měřené časy zajeli Hamilton s Alguersuarim, po půl hodině bylo pořadí následující (zbytek bez času):1. Hamilton 1:25,623 min2. Alguersuari + 0,274 sec3. Schumacher + 0,415 sec
Zdálo se, že McLarenu příliš nesvědčí kombinace zadního křídla pro nízký přítlak s F-kanálem (nasazen na obou vozech). Zatímco na rovinkách jezdili jezdci přes 330 km/hod (Buemi: 338, Rosberg: 225), McLaren se ani po hodině nebyl schopen dostat přes tuto hranici. Trable zažíval Lotusu, kterému selhala hydraulika na Kovalainenově voze již během instalačního kola.
Práce u Lotusu, za povšimnutí stojí speciálního křídlo pro nízký přítlak
Na dráze zůstal stát po 45 min Barrichello, vypadalo to spíše na problém s převodovkou než s motorem.
Po hodině byl na čele Jenson Button před Sebastianem Vettelem:1. Button 1:23,693 min2. Vettel + 0,179 sec3. Hamilton + 0,2744. Kubica + 0,4665. Rosberg +1,0896 Hülkenberg + 1,1487. Alonso + 1,3328. Schumacher + 1,507
Až na posledních 30 min vyrazil na trať Bruno Senna, jeho kolega Sakon Jamamoto měl už na svém kontě pár kol - nejlepší za 1:29,870 min. Brazilec však po osmém okruhu zůstál stát v první šikaně a byl odtlačen do bezpečí mimo dráhu.
Jaime Alguersuari vyjel v Parabolice mimo, ale v pořádku se vrátil a zamířil ihned do boxů. Toro Rosso dnes jezdilo s F-kanálem na Buemiho voze, ale do kvalifikace a závodu ho tento víkend zřejmě nenasadí.
Ferrari na závěr vyrazil z boxů na tvrdší směsi k delším jízdám, Alonso byl tou dobou šestý, Massa sedmý.
Počty ujetých kol
Nejvyšší rychlosti dosažené na hlavní rovince: 1. Buemi - 345 km/hod, 2. Rosberg - 339, 3. Schumacher - 337, 4. Trulli - 336, 5. Kovalainen - 335, 6. Di Resta - 334.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.