Zachovat zákaz týmové režie, nebo ho zrušit? Mezinárodní automobilová federace (FIA) si chce na tohle pravidlo posvítit. Názory na jeho zachování se však různí. Kolik lidí, tolik pohledů. Platí to i mezi piloty.
Federace se ve středu rozhodla na nejednoznačné pravidlo detailněji podívat. Včera totiž za prohřešek proti této reguli stálo před Světovou radou motorsportu italské Ferrari. Tým z Maranella žádný další trest nedostal. Rada mu pouze potvrdila stotisícovou pokutu, kterou za teatrální výměnu pozic mezi Felipem Massou a Fernandem Alonsem na Velké ceně Německa dostal už na okruhu.Soupeři a fanoušci se bouří. Kritizují Federaci za to, že vlk se nažral, ale koza opět zůstala celá. A tak se funkcionáři FIA rozhodli pravidlo o zákazu týmové režie podrobit přezkoumání. Mezi ty, jež toto rozhodnutí vítají, patří i Jenson Button. Podle něj piloti potřebují jasně vědět, na čem jsou. "Důležité je, abychom všichni dostali jasné vysvětlení pravidel, abychom mohli pracovat podle stejných regulí. To je základ,“ nechal se dnes slyšet Button v Monze. Sám se však k týmové režii vyjadřovat nechtěl. „Evidentně názor nás (pilotů) nehraje v téhle záležitosti roli, rozhodnutí bylo na FIA, která je vládnoucím orgánem,“ řekl Brit.K tématu zrušení týmové režie se nechtěl vracet ani Fernando Alonso. Podle pilota Ferrari se toho na toto konto namluvilo už spousta. Teď záleží na Federaci, jak se k záležitosti postaví. „O rozhodnutí FIA jsme srozuměni a musíme ho přijmout. Je to pro nás minulost, soustředíme se na tenhle víkend. Myslím, že jsme o německé kontroverzi o srpnové pauze mluvili až příliš. Jak řekli mí kolegové, jsem rád, že si FIA posvítí na pravidla a pokud najde cokoli nejasného, pokusí se to vysvětlit. Pak to bude mezi námi všemi jasnější,“ prohlásil Alonso.
"Řečeno toho bylo až příliš," nechtěl se k Hockenheimu vracet Alonso.Jednoznačný názor na týmovou režii naopak zastává jezdec Lotusu Jarno Trulli. Myslí si, že by mělo být na rozhodnutí týmu, který z jeho jezdců bude upřednostněn. „Podle mě v tomhle sportu tým znamená tolik, co ve fotbale. Je pravda, že máme na trati dva jezdce, ne jedenáct hráčů, ale koneckonců používáme strategii a obrovské množství dat, které nasbíráme. A strategie hraje velkou roli. Používat týmovou strategii je součást tohoto sportu. Podle mě by Federace neměla stíhat stáje za týmovou režii,“ řekl Trulli v Monze. Podle něj je upozorňování na to, že týmová režie potírá sportovního ducha, holý nesmysl. Formule jedna už je totiž dávno především byznys.„Ano, je to sport, ale změnil se v byznys. Jsou týmy, které utrácejí velké peníze za vývoj auta, za vítězství svých pilotů a za propagaci svých sponzorů. Pro fanoušky je smutné, co se na Hockenheimu stalo. Ale je to součást byznysu a můžete to vidět v každém sportu – možná v trochu jiné formě a ne tak okatě jako na Hockenheimu, ale pořád se to děje. Spousta týmů to dělala i dřív, dokonce i za těchto pravidel. Měli by piloty nechat bojovat a týmy nechat rozhodovat, koho budou podporovat,“ prohlásil nekompromisně Ital.Ryze pragmatický pohled na věc má Polák Robert Kubica. Jezdec Renaultu se domnívá, že zrušení zákazu týmové režie přinese formuli jedna zjednodušení. „Podle mě by to bez zákazu bylo prostě jednodušší, nemuseli byste toho tolik skrývat. Je spousta způsobů, jak prohodit pořadí jezdců, i když bude pravidlo zachováno,“ řekla otevřeně jednička francouzské stáje.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.