Zachovat zákaz týmové režie, nebo ho zrušit? Mezinárodní automobilová federace (FIA) si chce na tohle pravidlo posvítit. Názory na jeho zachování se však různí. Kolik lidí, tolik pohledů. Platí to i mezi piloty.
Federace se ve středu rozhodla na nejednoznačné pravidlo detailněji podívat. Včera totiž za prohřešek proti této reguli stálo před Světovou radou motorsportu italské Ferrari. Tým z Maranella žádný další trest nedostal. Rada mu pouze potvrdila stotisícovou pokutu, kterou za teatrální výměnu pozic mezi Felipem Massou a Fernandem Alonsem na Velké ceně Německa dostal už na okruhu.Soupeři a fanoušci se bouří. Kritizují Federaci za to, že vlk se nažral, ale koza opět zůstala celá. A tak se funkcionáři FIA rozhodli pravidlo o zákazu týmové režie podrobit přezkoumání. Mezi ty, jež toto rozhodnutí vítají, patří i Jenson Button. Podle něj piloti potřebují jasně vědět, na čem jsou. "Důležité je, abychom všichni dostali jasné vysvětlení pravidel, abychom mohli pracovat podle stejných regulí. To je základ,“ nechal se dnes slyšet Button v Monze. Sám se však k týmové režii vyjadřovat nechtěl. „Evidentně názor nás (pilotů) nehraje v téhle záležitosti roli, rozhodnutí bylo na FIA, která je vládnoucím orgánem,“ řekl Brit.K tématu zrušení týmové režie se nechtěl vracet ani Fernando Alonso. Podle pilota Ferrari se toho na toto konto namluvilo už spousta. Teď záleží na Federaci, jak se k záležitosti postaví. „O rozhodnutí FIA jsme srozuměni a musíme ho přijmout. Je to pro nás minulost, soustředíme se na tenhle víkend. Myslím, že jsme o německé kontroverzi o srpnové pauze mluvili až příliš. Jak řekli mí kolegové, jsem rád, že si FIA posvítí na pravidla a pokud najde cokoli nejasného, pokusí se to vysvětlit. Pak to bude mezi námi všemi jasnější,“ prohlásil Alonso.
"Řečeno toho bylo až příliš," nechtěl se k Hockenheimu vracet Alonso.Jednoznačný názor na týmovou režii naopak zastává jezdec Lotusu Jarno Trulli. Myslí si, že by mělo být na rozhodnutí týmu, který z jeho jezdců bude upřednostněn. „Podle mě v tomhle sportu tým znamená tolik, co ve fotbale. Je pravda, že máme na trati dva jezdce, ne jedenáct hráčů, ale koneckonců používáme strategii a obrovské množství dat, které nasbíráme. A strategie hraje velkou roli. Používat týmovou strategii je součást tohoto sportu. Podle mě by Federace neměla stíhat stáje za týmovou režii,“ řekl Trulli v Monze. Podle něj je upozorňování na to, že týmová režie potírá sportovního ducha, holý nesmysl. Formule jedna už je totiž dávno především byznys.„Ano, je to sport, ale změnil se v byznys. Jsou týmy, které utrácejí velké peníze za vývoj auta, za vítězství svých pilotů a za propagaci svých sponzorů. Pro fanoušky je smutné, co se na Hockenheimu stalo. Ale je to součást byznysu a můžete to vidět v každém sportu – možná v trochu jiné formě a ne tak okatě jako na Hockenheimu, ale pořád se to děje. Spousta týmů to dělala i dřív, dokonce i za těchto pravidel. Měli by piloty nechat bojovat a týmy nechat rozhodovat, koho budou podporovat,“ prohlásil nekompromisně Ital.Ryze pragmatický pohled na věc má Polák Robert Kubica. Jezdec Renaultu se domnívá, že zrušení zákazu týmové režie přinese formuli jedna zjednodušení. „Podle mě by to bez zákazu bylo prostě jednodušší, nemuseli byste toho tolik skrývat. Je spousta způsobů, jak prohodit pořadí jezdců, i když bude pravidlo zachováno,“ řekla otevřeně jednička francouzské stáje.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.