Alessandro Zanardi se v těchto dnech účastní Mistrovství světa tělesně postižených cyklistů, které probíhá v kanadském Baie Comeau. Loni skončil na 15. místě, jeho cílem je poskočit výsledkovou listinou ještě výše a probojovat se tak na Paralympijské hry do Londýna 2012.
Bývalý pilot Formule 1, který mezi roky 1991 až 1999 odjel 41 velkých cen za týmy Jordan, Minardi, Lotus a Williams. Pro sezonu 1996 odešel do Spojených států, kde startoval v Champ Car. Zvítězil ve třech závodech a celkově skončil na třetí pozici. V letech 1997 - 1998 se stal dvojnásobným vítězem této série. Po těžké nehodě v roce 2001, mu byly amputovány obě dolní končetiny. Od roku 2005 opět pokračoval ve své automobilové kariéře, účastnil se mistrovství světa cestovních automobilů (WTCC). V současné době se věnuje para cyklistice a od 17. do 22. srpna bude bojovat o medaile na světovém šampionátu v Kanadě. O svých plánech a cílech se rozhovořil v dnešním vydání Gazzetty dello Sport.
Alex Zanardi v Baie Comeau zažívá již svou druhou účast na Mistrovství světa.Ne je to poprvé. To co jsem předvedl loni je spíše k zapomenutí a osobně jsem to hodil za hlavu. Myslím, že jsou to tak tři roky co laškuji s handbikem, ale letos je to moje první opravdová sezóna.
Co tak zásadního se změnilo?Ve skutečnosti všechno. Snažil jsem se všechno pochopit lépe, pokukoval jsem, jak to dělají ostatní. A hlavně jsem změnil výstroj, předtím jsem si kolo stavěl sám.
Co z toho pro Vás plyne?Změna pohybu. Předtím jsem pohyboval rukama asynchronně, jedna střídala druhou, jako když jedete na kole. Teď je pohyb synchronní, zabírám oběma rukama současně. Další změnou je délka klik, pozice hlavy, vyšší sedlo. Vím, že musím ještě zapracovat na dalších komponentech, musím zredukovat váhu kola o další tři kila.
Mistrovství světa je další etapou k Londýnu 2012?Paralympijské hry jsou docela reálné. Musím se zlepšit v mnoha věcech, i v těch, o kterých ještě ani nevím.
Máme si teda zvykat na Zanardiho cyklistu, poté co dokázal v autech?Od té doby co jsem cyklistiku objevil, nejsem schopen jí opustit. Objevil jsem svět a lidi zvláštního charakteru. Jako Franca Balleriniho, pokaždé když jsem potřeboval poradit, mohl jsem mu kdykoliv zavolat. Nebo jako mého kolegu z národku Vittoria Podestu. On je mistrem světa a naše první setkání bylo náhodné a hodně dramatické, potkali jsme se na jedné benzince a téměř se pohádali o parkovací místo. V jeho voze jsem viděl handbike, slovo dalo slovo a já ho vyzkoušel.
To byly začátky, ale teď Vás čeká Mistrovství světa.Poslední dva měsíce jsem denně trénoval. Zapsal jsem se na všechny disciplíny: časovku (dnes), silniční závod (sobota) a štafetu (neděle). Ve štafetě startuji spolu s Podestou a Cattaiem a musím říct, že tady máme největší šanci na úspěch. Časovka není moje silná disciplína, ale co zkusím to. Letos na světovém poháru ve Španělsku jsem dojel na čtvrtém místě, ani jsem neztratil příliš na vítězného Sancheze.
Věříte si na silniční závodJe to závod, kde se cítím lépe. Tady se může všechno rozhodnout až v závěrečném spurtu a tady můžu být konkurenceschopný, i proti Sanchezovi, který je světovou jedničkou. Jestli se dostanu do šance na spurt v posledních 300 metrech, vypustím duši.
Hodně štěstí a držíme palce.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.