Generální manažer obchodního oddělení F1 Cosworthu Mark Gallagher hodnotí první dvě třetiny sezóny a vyzdvihuje výbornou spolehlivost jejich motorů.
Dle svých slov "odvedli senzační práci v tom, že jednu třetinu všech startujících zásobují konkurenceschopnými, efektivními a spolehlivými motory." Celková vzdálenost, kterou letos urazily v šampionátu F1 agregáty Cosworth CA2010 již přesáhla hranici 58 000 km - bez jediné závady na motoru.
"Spolehlivost je nosným pilířem jakéhokoliv závodního programu, obzvlášť u motorů, když platí pravidlo osmi kusů na pilota," uvádí Gallagher.
Jak je to však s onou 100% spolehlivostí jejich pohonných jednotek? Cožpak se nezakouřilo z motoru Bruna Senny v úvodním podniku v Bahrajnu či v Monaku z jednoho Lotusu?
"Viděli jsme, jak se dva motory uvařily, což byl ale výsledek závad chladicího systému na straně šasi, kdy poklesla hladina vody: jednou u HRT v Bahrajnu a jednou u Lotusu v Monaku. Nebyly to poruchy motoru!
Během třetího závodního víkendu jsme měli jisté problémy s úbytkem výkonu, okamžitě jsme se tomu ale začali věnovat a s výsledky následné optimalizace výkonu motoru jsme velmi spokojeni," popisuje problémy manažer Cosworthu.
S 30 body zatím nejúspěšnější pilot Cosworthu - Rubens Barrichello (Hungaroring)
Je spokojen i s celkovou výkonností svých pohonných jednotek, které označil za "velmi konkurenceschopné," přičemž poukázal na předjížděcí manévr Rubense Barrichella, během něhož se dostal v Maďarsku před Schumachera: "Zajel přitom třetí nejrychlejší kolo závodu - 1:22,811 min - o 0,16 sec pomaleji než nejlepší kolo vítěze závodu Marka Webbera. Uvědomuji si, že v tom sehrály klíčovou roli pneumatiky, dosáhl však i třetí nejvyšší rychlosti na konci cílové rovinky - 291,6 km/hod - a čtvrté nejvyšší na cílové čáře.
Doufám, že lidé pochopí, že motory Cosworthu sehrávají v této výkonnosti svou úlohu. Potřebujete výkon, abyste co nejvíce využili přilnavosti," dodává Gallagher, který se s optimismem dívá i na následující dva závody v Belgii a v Itálii, kde bude zmíněný výkon motoru hrát velmi důležitou roli.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.