ZE ZÁKULISÍ TORO ROSSO; Italskému týmu závodní víkend v Silverstone nevyšel. Na rozdíl od předchozích dvou závodů nezískali ani bod, ba co víc, v celkovém hodnocení je předstihl už i Sauber a jsou tak nejhorším ze zavedených týmů.
Doposud nasbírali deset bodů, osmibodový zisk Sauberu, o který se v Anglii postaral Kobajaši, vyšvihl švýcarskou stáj na osmé místo. Ve svém tradičním ohlédnutí (srovnávání týmových kolegů: zde) jsem se Toro Rosso moc nevěnoval, protože Alguersuari nebyl klasifikován (a článek byl stejně už dost dlouhý). Nyní je prostor se vrátit k tomu, proč tým nezískal o uplynulém víkendu lepší výsledek.
S prvními vážnějšími problémy, které měly přímý dopad na start do nedělní Velké ceny Británie, se potýkali již v sobotu. Během kvalifikace došlo totiž mezi Jaime Alguersuarim a jeho inženýrem k nedorozumění, díky němuž si španělský pilot neuvědomil, že jeho poslední měřené kolo je zároveň i poslední šancí na zajetí slušnějšího času, který by mu zajistil postup dále. Výsledek? Alguersuari ke zklamání týmu vypadl již v první části spolu s ostatními nováčky. Od postupu jej dělily jen dvě desetiny vteřiny.
V neděli navíc osm kol před koncem vypadl pro poruchu s brzdami. Kdo četl pozorně ve čtvrtek naše představení nového okruhu v Silverstone (zde), ten dobře věděl, že okruh je k brzdám velmi vlídný a zdaleka na něm nedostávají tolik zabrat, jako například v Kanadě. Poruchy brzd jsou v Anglii velmi netypické, Jaime si tedy svou porci smůly vybral i v neděli.
Sebastian Buemi za volantem vozu Toro Rosso STR5
V průběhu závod navíc tým udělal chybu v propočtech při stanovování Buemiho zastávky. Sebastien totiž z boxů vyjel za Liuzzim (Force India), jenž měl teprve stavět. Tým to dobře věděl, protože Vitantonio byl jedním z mála pilotů, kteří startovali na tvrdší směsi. V době jeho zastávky v 28. kole se již Buemimu pneumatiky značně drolily a protože na nich měl dojet až do cíle, byla pohroma na světě. Na boj o bodované příčky mohl zapomenout, v cíli byl klasifikován až na 12. místě.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.