Přestože Silverstone od minulého roku prošel významnou stavební úpravou, byl zachován jeho vysokorychlostní charakter a jeho první sektor s unikátními rychlými zatáčkami zůstal nedotčen. Podíváme se na úpravy, které okruh doznal, a na jeho parametry.
Velká cena Británie načne druhou polovinu letošní sezóny Formule 1. Zmodernizovaný okruh přináší pro týmy řadu nových výzev v místě bohatém na historii - vždyť první velká cena F1 se zde jela již v roce 1950!
Pro mnohé týmy se jedná o domácí závod - většina z nich má totiž ve Velké Británii své továrny. I výrobce motorů Cosworth má své výrobní prostory v Northamptonu, který leží 16 km od okruhu. Cosworth v tamějším regionu patří k největším zaměstnavatelům - ve fabrice, kde se vyrábějí i všechny motory CA2010, pracuje kolem 300 lidí.
Nový Silverstone, zdroj: Formula1.com
Dráha v Silverstone nově měří 5 891 m, je tedy zhruba o 745 m delší než původní verze. Závod je vypsán na 52 kol, jeho vítěz tedy v neděli 11. července 2010 bude muset ujet 306,747 km.
Okruh obsahuje 18 zatáček, z toho 10 pravotočivých a 8 levotočivých. Jezdí se ve směru hodinových ručiček. V nové části přibyla i pro Silverstone poměrně netypická věc - převýšení.
Na nové konfiguraci se očekávají časy pod 1:30 min na kolo, což je o trochu pomaleji než na loňské verzi. Průměrná rychlost bude o něco vyšší, ale na titul nejrychlejšího okruhu v kalendáři to stačit zřejmě nebude - ten si podle mě Monza podrží.
Letecký pohled na loňský Silverstone
Okruh obsahuje několik velmi rychlých zatáček i tři dlouhé rovinky - monoposty zde na několika místech přesahují rychlost 300 km/hod, přesto zde týmy volí kvůli konfiguraci zatáček střední přítlak - o něco málo nižší než loni.
Z pohledu brzd se nejedná o náročnou trať, během závodu zde dochází k jejich nízkému opotřebení. Průměrná spotřeba paliva zde loni činila 2,36 kg paliva na kolo, letos bude zřejmě o něco málo vyšší. Časová ztráta při průjezdu boxovou uličkou se zde pohybuje kolem 12,5 sekundy.
Bridgestone s sebou na víkend veze měkkou (tzv. option, se zeleným proužkem) a tvrdou (prime) směs ze své škály pneumatik na suchou vozovku stejně jako vloni. Krom nich má přibalené samozřejmě i přechodné pneumatiky (intermeidate) a pneumatiky do deště (wet).
Jedno kolo v Silverstone na simulátoru s Markem Webberem
Představení nového Silverstonu Williamsem
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.