VALENCIA - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg s vozem Mercedes byl nejrychlejší v úvodním tréninku před Velkou cenou Evropy ve Španělské Valencii. Velmi dobře to jelo i McLarenu, jehož piloti skončili hned za ním.
Do prvního tréninku nastoupily s velkými změnami na svých vozech Ferrari, Mercedes i Renault, když všichni tři již nasadily nové výfuky nízko u podlahy po vzoru Red Bullu. McLaren ve Valencii čeká obtížný víkend - přijel bez větších úprav, které chystá až na další závodní víkend v Silverstone.
Počasí týmům přálo, teploty se pohybovaly těsně kolem 25 °C a slunce rozehřívalo trať na 32 °C.
Heikki Kovalainen prožil do Valencie strastiplnou cestu. Kvůli stávce leteckých dispečerů nakonec do Španělska přicestoval autem dnes kolem 5 hod ráno, přičemž musel ujet přes 900 km. To závodní inženýr Jensona Buttona - Jakob Andreasen - se stále zotavuje z nemoci, proto bude Jenson i ve Španělsku spolupracovat s Philem Phrewem, šéfem inženýrů McLarenu.
Button před začátkem tréninku v družném rozhovoru se svými bývalými kolegy
Force India do ranního tréninku po delší době opět nasadila testovacího pilota Paula di Restu, na střídačce usedl Adrian Sutil. Tým se přicestoval s novým předním křídlem i upraveným zavěšením a SRW - jak říkají svému systému pro oddělování proudů vzduchu na zadním křídle - na obou vozech. Svezl se i další testovací pilot: Christian Klien, jenž se u HRT zastoupil Karuna Chandhoka.
Jak trénink probíhal?Hned v úvodu během instalačního kola Liuzzi netrefil nájezd do 3 zatáčky, sjel do únikové zóny, kde se otočil o 180 ° a bez poškození pokračoval. Kovalainen po instalačním kole ihned vystoupil ze svého Lotusu a diskutoval s inženýry.Schumacher pořádně přišlápl v poslední zatáčce plynový pedál, aby si vyzkoušel přilnavost. Brzy přišel na to, že na městské trati zatím chybí - záď jeho vozu se divoce zavlnila a sedminásobný mistr světa vůz protipohybem volantu bleskově zkrotil. Němec zde nemá žádné zkušenosti: do důchodu odešel předtím, než sem F1 zavítala.
Během úvodních 12 min stihli všichni nainstalovat své vozy a v přístavu se rozhostilo ticho, které po chvilce přehlušil řev Cosworthu pohánějícího Virgin Lucase di Grassiho a Williams Rubense Barrichella. Na jeho voze FW32 se objevila pokročilejší verze F-kanálu, kterou zde přivezli k odzkoušení.
Loňský nejrychlejší čas v úvodním tréninku zajel Rubens Barrichello s Brawnem: 1:42,460 min. První čas byl dnes změřen Di Grassimu: 1:47,938 min. Po 20 min od začátku jej ovšem překonal hned další jezdec - Jenson Button s McLarenem (1:43,245 min). Po 25 min hodině pouze tři piloti zaznamenali měřený čas: tím třetím do počtu byl Klien s HRT (1:51,583 v prvním a 1:49,502 min v dalším kole).
Buemi najíždí na zrcátko, které upadlo Sennovi
V polovině jsme se dočkali prvních červených vlajek kvůli trosek na trati. Sennovi totiž během jízdy upadlo zpětné zrcátko, které mu hned nato přejel Buemi. Po obnovení provozu šel na chvíli do čela Schumacher, kterého hned překonal Button (1:41,383 min). Na první příčce se také neohřál - vystřídal jej jeho kolega Hamilton, jenž kolo zajel o 44 tisícin vteřiny rychleji.
Po hodině bylo pořadí následující:1. Hamilton2. Button (+ 0,044)3. Rosberg (+ 0,523)4. Kubica (+ 0,544)5. Massa (+ 0,843)6. Webber (+ 0,936)7. Schumacher (+ 1,030)8. Alonso (+ 1,082)9. Barrichello (+ 1,124)10. Hülkenberg (+ 1,368 sec)
Fernando Alonso během jízd několikrát využil únikovou zónu v zatáčce č. 2, ale vrací se v pořádku zpět. Krátce nato stál dlouho na výjezdu z boxové uličky, možná se snažili simulovat startovní proceduru a zkoumali vliv proudění horkého vzduchu z výfuku na ostatní komponenty.
Force India na poslední půlhodinku nasadila starý kryt motoru - na svém SRW systému již vyzkoušeli, co potřebovali.
Dvanáct minut před koncem se před oba McLareny vyšvihl Rosberg s časem 1:41,175 min. Provoze ke konci řádně zhoustnul, jen oba vozy domácího HRT zůstávaly v garáži - oba vozy se pokazily (u Kliena zase hydraulika). V závěru vyjel mimo trať po nedobrzdění do zatáčky č. 12 Hamilton a s mrakem kouře za zády pokračoval bez úhony dále.
Hamiltonovy problémy na závěr
Jak si vedly pneumatiky?Lotus hlásil velké drolení předních pneumatik, obzvlášť na Trulliho voze. Di Resta si zase stěžoval na to, že zadní pneumatiky začínají velmi brzo odcházet. Trať byla stále dost špinavá. Týmy se snažily použít pouze jednu sadu tvrdší směsi.
Nový výfukový systém, který dovezl do Španělska Mercedes, vychází z původního řešení, vyústění je velmi blízko difuzoru. To vozy Ferrari a Renaultu se v této oblasti změnily výrazněji. Kubica hlásil inženýrům, že změnu pozoruje a cítí více přilnavost, ale také se více potýká s nedotáčivostí. Brawn mezi výjezdy velmi pečlivě zkoumal zadní zavěšení a difuzor Rosbergova vozu.
Na rovinkách byly také nejrychlejší McLaren: 1. Button - 315, 2. Hamilton - 314, 3. Buemi - 311, 4. Alonso - 310, 5. Massa - 310, 6. Alguersuari - 310 km/hod.
Z nejrychlejšího času se nakonec těšili u Mercedesu. Nico Rosberg byl jediný, kdo dnes dopoledne ve Valencii dokázal zajet rychlejší kolo než duo McLarenu - navíc zrovna bez F-kanálu. Tajenkou zůstává žel to podstatné - množství paliva v nádržích.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.