VALENCIA - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg s vozem Mercedes byl nejrychlejší v úvodním tréninku před Velkou cenou Evropy ve Španělské Valencii. Velmi dobře to jelo i McLarenu, jehož piloti skončili hned za ním.
Do prvního tréninku nastoupily s velkými změnami na svých vozech Ferrari, Mercedes i Renault, když všichni tři již nasadily nové výfuky nízko u podlahy po vzoru Red Bullu. McLaren ve Valencii čeká obtížný víkend - přijel bez větších úprav, které chystá až na další závodní víkend v Silverstone.
Počasí týmům přálo, teploty se pohybovaly těsně kolem 25 °C a slunce rozehřívalo trať na 32 °C.
Heikki Kovalainen prožil do Valencie strastiplnou cestu. Kvůli stávce leteckých dispečerů nakonec do Španělska přicestoval autem dnes kolem 5 hod ráno, přičemž musel ujet přes 900 km. To závodní inženýr Jensona Buttona - Jakob Andreasen - se stále zotavuje z nemoci, proto bude Jenson i ve Španělsku spolupracovat s Philem Phrewem, šéfem inženýrů McLarenu.
Button před začátkem tréninku v družném rozhovoru se svými bývalými kolegy
Force India do ranního tréninku po delší době opět nasadila testovacího pilota Paula di Restu, na střídačce usedl Adrian Sutil. Tým se přicestoval s novým předním křídlem i upraveným zavěšením a SRW - jak říkají svému systému pro oddělování proudů vzduchu na zadním křídle - na obou vozech. Svezl se i další testovací pilot: Christian Klien, jenž se u HRT zastoupil Karuna Chandhoka.
Jak trénink probíhal?Hned v úvodu během instalačního kola Liuzzi netrefil nájezd do 3 zatáčky, sjel do únikové zóny, kde se otočil o 180 ° a bez poškození pokračoval. Kovalainen po instalačním kole ihned vystoupil ze svého Lotusu a diskutoval s inženýry.Schumacher pořádně přišlápl v poslední zatáčce plynový pedál, aby si vyzkoušel přilnavost. Brzy přišel na to, že na městské trati zatím chybí - záď jeho vozu se divoce zavlnila a sedminásobný mistr světa vůz protipohybem volantu bleskově zkrotil. Němec zde nemá žádné zkušenosti: do důchodu odešel předtím, než sem F1 zavítala.
Během úvodních 12 min stihli všichni nainstalovat své vozy a v přístavu se rozhostilo ticho, které po chvilce přehlušil řev Cosworthu pohánějícího Virgin Lucase di Grassiho a Williams Rubense Barrichella. Na jeho voze FW32 se objevila pokročilejší verze F-kanálu, kterou zde přivezli k odzkoušení.
Loňský nejrychlejší čas v úvodním tréninku zajel Rubens Barrichello s Brawnem: 1:42,460 min. První čas byl dnes změřen Di Grassimu: 1:47,938 min. Po 20 min od začátku jej ovšem překonal hned další jezdec - Jenson Button s McLarenem (1:43,245 min). Po 25 min hodině pouze tři piloti zaznamenali měřený čas: tím třetím do počtu byl Klien s HRT (1:51,583 v prvním a 1:49,502 min v dalším kole).
Buemi najíždí na zrcátko, které upadlo Sennovi
V polovině jsme se dočkali prvních červených vlajek kvůli trosek na trati. Sennovi totiž během jízdy upadlo zpětné zrcátko, které mu hned nato přejel Buemi. Po obnovení provozu šel na chvíli do čela Schumacher, kterého hned překonal Button (1:41,383 min). Na první příčce se také neohřál - vystřídal jej jeho kolega Hamilton, jenž kolo zajel o 44 tisícin vteřiny rychleji.
Po hodině bylo pořadí následující:1. Hamilton2. Button (+ 0,044)3. Rosberg (+ 0,523)4. Kubica (+ 0,544)5. Massa (+ 0,843)6. Webber (+ 0,936)7. Schumacher (+ 1,030)8. Alonso (+ 1,082)9. Barrichello (+ 1,124)10. Hülkenberg (+ 1,368 sec)
Fernando Alonso během jízd několikrát využil únikovou zónu v zatáčce č. 2, ale vrací se v pořádku zpět. Krátce nato stál dlouho na výjezdu z boxové uličky, možná se snažili simulovat startovní proceduru a zkoumali vliv proudění horkého vzduchu z výfuku na ostatní komponenty.
Force India na poslední půlhodinku nasadila starý kryt motoru - na svém SRW systému již vyzkoušeli, co potřebovali.
Dvanáct minut před koncem se před oba McLareny vyšvihl Rosberg s časem 1:41,175 min. Provoze ke konci řádně zhoustnul, jen oba vozy domácího HRT zůstávaly v garáži - oba vozy se pokazily (u Kliena zase hydraulika). V závěru vyjel mimo trať po nedobrzdění do zatáčky č. 12 Hamilton a s mrakem kouře za zády pokračoval bez úhony dále.
Hamiltonovy problémy na závěr
Jak si vedly pneumatiky?Lotus hlásil velké drolení předních pneumatik, obzvlášť na Trulliho voze. Di Resta si zase stěžoval na to, že zadní pneumatiky začínají velmi brzo odcházet. Trať byla stále dost špinavá. Týmy se snažily použít pouze jednu sadu tvrdší směsi.
Nový výfukový systém, který dovezl do Španělska Mercedes, vychází z původního řešení, vyústění je velmi blízko difuzoru. To vozy Ferrari a Renaultu se v této oblasti změnily výrazněji. Kubica hlásil inženýrům, že změnu pozoruje a cítí více přilnavost, ale také se více potýká s nedotáčivostí. Brawn mezi výjezdy velmi pečlivě zkoumal zadní zavěšení a difuzor Rosbergova vozu.
Na rovinkách byly také nejrychlejší McLaren: 1. Button - 315, 2. Hamilton - 314, 3. Buemi - 311, 4. Alonso - 310, 5. Massa - 310, 6. Alguersuari - 310 km/hod.
Z nejrychlejšího času se nakonec těšili u Mercedesu. Nico Rosberg byl jediný, kdo dnes dopoledne ve Valencii dokázal zajet rychlejší kolo než duo McLarenu - navíc zrovna bez F-kanálu. Tajenkou zůstává žel to podstatné - množství paliva v nádržích.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.