Z Montrealu se kolotoč Formule 1 stěhuje do Valencie, kde se o víkendu pojede Velká cena Evropy. Jaké jsou parametry tamějšího okruhu a čím je zajímavý?
Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková vzdálenost představuje 308,883 km.
Tento úzký městský okruh se skládá z 25 zatáček - nejvíce ze všech okruhů v šampionátu. Jedenáct z nich je levotočivých, 14 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček. Průměrná rychlost přesto dosahuje 200 km/hod. Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí spíše nižší přítlak ve svých aerodynamických konfiguracích.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je ale nižší. Vozy na rovinkách dosahují maximální rychlosti přes 315 km/hod. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i kroutící moment motoru.
Důležitý bude i maximální výkon, jelikož naplno zde piloti jedou 59% okruhu. Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 930 m a monoposty jej urazí do 13 vteřin. Převodovka během jednoho kola přeřadí 74krát.
Část závodní trati vede přes most
Cosworth, který zde bude díky HRT doma, navíc oslaví s Lotusem pětistý závod v jeho historii. Navíc mu byly povoleny úpravy na jeho agregátech z důvodů spotřeby, všechny čtyři jeho zákaznické stáje se proto mohou těšit i na vyšší výkon.
Míst k předjíždění ve Valencii moc není, závody proto bývají nudné. Nejlepší možnosti k zisku pozic se nacházejí v zatáčkách č. 12 a 17. Klíčová je zde proto kvalifikace a postavení na čele startovního roštu. Mike Gascoyne s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí - což sice není tak docela pravda, ale leccos to napovídá o oblíbenosti tohoto místa mezi piloty a týmy.
Pohled na boxy a začátek cílové rovinky
Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Bridgestone letos přiveze k obutí super-měkkou a střední směs.
Ztráta plynoucí z průjezdu boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřiny. Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva. Očekává se jedna zastávka - v boxech by se piloti měli objevovat mezi 11. a 15. kolem.
Jedno kolo Valencií na simulátoru s Markem Webberem
Rekord zde drží Sebastian Vettel s vozem Toro Rosso: v roce 2008 v prostřední kvalifikace ujel jedno kolo za 1:37,842 min, v závodě pak byl loni nejrychlejší Timo Glock s Toyotou - 1:38,683 min.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.