Z Montrealu se kolotoč Formule 1 stěhuje do Valencie, kde se o víkendu pojede Velká cena Evropy. Jaké jsou parametry tamějšího okruhu a čím je zajímavý?
Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková vzdálenost představuje 308,883 km.
Tento úzký městský okruh se skládá z 25 zatáček - nejvíce ze všech okruhů v šampionátu. Jedenáct z nich je levotočivých, 14 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček. Průměrná rychlost přesto dosahuje 200 km/hod. Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí spíše nižší přítlak ve svých aerodynamických konfiguracích.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je ale nižší. Vozy na rovinkách dosahují maximální rychlosti přes 315 km/hod. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i kroutící moment motoru.
Důležitý bude i maximální výkon, jelikož naplno zde piloti jedou 59% okruhu. Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 930 m a monoposty jej urazí do 13 vteřin. Převodovka během jednoho kola přeřadí 74krát.
Část závodní trati vede přes most
Cosworth, který zde bude díky HRT doma, navíc oslaví s Lotusem pětistý závod v jeho historii. Navíc mu byly povoleny úpravy na jeho agregátech z důvodů spotřeby, všechny čtyři jeho zákaznické stáje se proto mohou těšit i na vyšší výkon.
Míst k předjíždění ve Valencii moc není, závody proto bývají nudné. Nejlepší možnosti k zisku pozic se nacházejí v zatáčkách č. 12 a 17. Klíčová je zde proto kvalifikace a postavení na čele startovního roštu. Mike Gascoyne s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí - což sice není tak docela pravda, ale leccos to napovídá o oblíbenosti tohoto místa mezi piloty a týmy.
Pohled na boxy a začátek cílové rovinky
Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Bridgestone letos přiveze k obutí super-měkkou a střední směs.
Ztráta plynoucí z průjezdu boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřiny. Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva. Očekává se jedna zastávka - v boxech by se piloti měli objevovat mezi 11. a 15. kolem.
Jedno kolo Valencií na simulátoru s Markem Webberem
Rekord zde drží Sebastian Vettel s vozem Toro Rosso: v roce 2008 v prostřední kvalifikace ujel jedno kolo za 1:37,842 min, v závodě pak byl loni nejrychlejší Timo Glock s Toyotou - 1:38,683 min.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.