Z Montrealu se kolotoč Formule 1 stěhuje do Valencie, kde se o víkendu pojede Velká cena Evropy. Jaké jsou parametry tamějšího okruhu a čím je zajímavý?
Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková vzdálenost představuje 308,883 km.
Tento úzký městský okruh se skládá z 25 zatáček - nejvíce ze všech okruhů v šampionátu. Jedenáct z nich je levotočivých, 14 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček. Průměrná rychlost přesto dosahuje 200 km/hod. Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí spíše nižší přítlak ve svých aerodynamických konfiguracích.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je ale nižší. Vozy na rovinkách dosahují maximální rychlosti přes 315 km/hod. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i kroutící moment motoru.
Důležitý bude i maximální výkon, jelikož naplno zde piloti jedou 59% okruhu. Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 930 m a monoposty jej urazí do 13 vteřin. Převodovka během jednoho kola přeřadí 74krát.
Část závodní trati vede přes most
Cosworth, který zde bude díky HRT doma, navíc oslaví s Lotusem pětistý závod v jeho historii. Navíc mu byly povoleny úpravy na jeho agregátech z důvodů spotřeby, všechny čtyři jeho zákaznické stáje se proto mohou těšit i na vyšší výkon.
Míst k předjíždění ve Valencii moc není, závody proto bývají nudné. Nejlepší možnosti k zisku pozic se nacházejí v zatáčkách č. 12 a 17. Klíčová je zde proto kvalifikace a postavení na čele startovního roštu. Mike Gascoyne s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí - což sice není tak docela pravda, ale leccos to napovídá o oblíbenosti tohoto místa mezi piloty a týmy.
Pohled na boxy a začátek cílové rovinky
Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Bridgestone letos přiveze k obutí super-měkkou a střední směs.
Ztráta plynoucí z průjezdu boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřiny. Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva. Očekává se jedna zastávka - v boxech by se piloti měli objevovat mezi 11. a 15. kolem.
Jedno kolo Valencií na simulátoru s Markem Webberem
Rekord zde drží Sebastian Vettel s vozem Toro Rosso: v roce 2008 v prostřední kvalifikace ujel jedno kolo za 1:37,842 min, v závodě pak byl loni nejrychlejší Timo Glock s Toyotou - 1:38,683 min.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.