Z Montrealu se kolotoč Formule 1 stěhuje do Valencie, kde se o víkendu pojede Velká cena Evropy. Jaké jsou parametry tamějšího okruhu a čím je zajímavý?
Přestože se Velká cena Evropy koná již od roku 1983, kdy ji poprvé hostil Brands Hatch v Anglii, do Valencie zavítaly monoposty F1 na městskou trať poprvé v roce 2008. Jedno kolo zde měří 5419 m a během nedělního závodu jej vítěz bude muset ujet 57krát - jeho celková vzdálenost představuje 308,883 km.
Tento úzký městský okruh se skládá z 25 zatáček - nejvíce ze všech okruhů v šampionátu. Jedenáct z nich je levotočivých, 14 pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček. Průměrná rychlost přesto dosahuje 200 km/hod. Úroveň přilnavosti je zde nízká a povrch je kluzký, což se ale během víkendu zlepšuje. Vyvážení auta může negativně ovlivňovat i proudění vzduchu od moře. Týmy zde volí spíše nižší přítlak ve svých aerodynamických konfiguracích.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh je podobný Montrealu v tom, že jezdci prudce brzdí do pomalých zatáček a stejně tak z nich i akcelerují, opotřebení brzd je ale nižší. Vozy na rovinkách dosahují maximální rychlosti přes 315 km/hod. Velmi důležitý je výjezd ze zatáček č. 2, 10, 17 a 25 - a tudíž i kroutící moment motoru.
Důležitý bude i maximální výkon, jelikož naplno zde piloti jedou 59% okruhu. Nejdelší úsek na plný plyn začíná v zatáčce za mostem: měří 930 m a monoposty jej urazí do 13 vteřin. Převodovka během jednoho kola přeřadí 74krát.
Část závodní trati vede přes most
Cosworth, který zde bude díky HRT doma, navíc oslaví s Lotusem pětistý závod v jeho historii. Navíc mu byly povoleny úpravy na jeho agregátech z důvodů spotřeby, všechny čtyři jeho zákaznické stáje se proto mohou těšit i na vyšší výkon.
Míst k předjíždění ve Valencii moc není, závody proto bývají nudné. Nejlepší možnosti k zisku pozic se nacházejí v zatáčkách č. 12 a 17. Klíčová je zde proto kvalifikace a postavení na čele startovního roštu. Mike Gascoyne s nadsázkou prohlásil, že zde nedošlo nikdy k žádnému předjetí - což sice není tak docela pravda, ale leccos to napovídá o oblíbenosti tohoto místa mezi piloty a týmy.
Pohled na boxy a začátek cílové rovinky
Opotřebení pneumatik je na okruhu vedoucím přístavem a lemujícím moře střední. Bridgestone letos přiveze k obutí super-měkkou a střední směs.
Ztráta plynoucí z průjezdu boxovou uličkou ve Valencii činí 12,7 vteřiny. Za jedno kolo zde auta spotřebují 2,4 kg paliva. Očekává se jedna zastávka - v boxech by se piloti měli objevovat mezi 11. a 15. kolem.
Jedno kolo Valencií na simulátoru s Markem Webberem
Rekord zde drží Sebastian Vettel s vozem Toro Rosso: v roce 2008 v prostřední kvalifikace ujel jedno kolo za 1:37,842 min, v závodě pak byl loni nejrychlejší Timo Glock s Toyotou - 1:38,683 min.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.