KANADA - ZASTÁVKY V BOXECH; Mechanici Ferrari přerušili šňůru nejlepších výkonů Mercedesu v boxech, když se jejich pilot Fernando Alonso zdržel během včerejší Velké ceny Kanady v boxech nejkratší dobu a dokonce zaznamenal i absolutně nejkratší zastávku.
Nedělní závod přinesl díky pneumatikám, které na okruhu Gilla Villeneuva odcházely rychleji, než na co jsou týmy zvyklé, pestrou směsici strategií. Na jedinou zastávku nejel tentokrát nikdo (jen Liuzzi nebýt prvního kola stavěl pak už pouze jednou), na dvě zastávky vsadila hned devítka pilotů: Alonso, Button, Hamilton, Chandhok, Liuzzi, Rosberg, Sutil, Vettel a Webber.
Třikrát své mechaniky navštívilo dalších sedm jezdců: Alguersuari, Barrichello, Buemi, Di Grassi, Kovalainen, Kubica a Schumacher. U trojice Massa, Hülkenberg a Petrov jsme zaznamenali dokonce čtyři zastávky - ve všech třech případech to ale bylo mimo plán. Dvakrát si musel odkroutit trest v podobě průjezdu boxovou uličkou neukázněný Petrov, jednou Hülkenberg.
Fernando Alonso strávil v boxech o více než sekundu méně než druhý Nico Rosberg z Mercedesu - 42,84 vteřiny. Jeho zastávka v sedmém kole trvala pouhých 3,7 vteřiny. Byla absolutně nejrychlejší a díky ní se Španěl v boxech dostal před Hamiltona, se nímž na výjezdu svedl hezký a vítězný souboj.
Brit přestože byl u mechaniků dříve, vyjel o něco později než Alonso, v jeho případě byli mechanici o 1,5 vteřiny pomalejší. V momentě, kdy jej vypouštěli, vyráželo i Ferrari, o penalizaci za nebezpečné vypuštění nemohla být ani řeč, načasování bylo velmi podobné situaci z Číny, kdy se před Brita dostal v boxové uličce Sebastian Vettel (viz starší článek Měl být McLaren potrestán za nebezpečné vypuštění Hamiltona?).
Nejdéle se v boxech zdržel také pilot Ferrari - Felipe Massa - ovšem nikoli vinou mechaniků, ale kolizí, kdy musel dvakrát neplánovaně navštívit mechaniky. Jednou po kontaktu s Liuzzim v prvním kole, poté sedm kol před cílem, když jej při brzdění do poslední šikany sevřel Schumacher.
Tradičně dobře si vedli u Mercedesu, kteří měli nejlepší průměr zastávek. Rosberg se v boxech zdržel po Alonsovi druhou nejkratší dobu, Schumacher byl dvakrát bleskurychle odbaven - za čtyři vteřiny.
Pomyslná třetí příčka by patřila mechanikům Red Bullu, kteří výborně pracovali během všech čtyř zastávek. Žel rychlostí na dráze McLarenům nestačili, vrátili se vždy až za ně. Tým z Wokingu má na druhé straně co pilovat - vedoucí tým obou šampionátu v boxech na nejlepší cenné desetinky stále ztrácí.
Grafické znázornění zastávek v boxech, stintů a použitých směsí pneumatik (doplněno)
Na závěr přikládám tabulku, ve které jsou barevně odlišeny jednotlivé stinty vymezené průjezdy boxovou uličkou. U každého z nich je také znázorněno, na jaké směsi byl odjet.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.