TURECKO - 1. TRÉNINK; Vítězem prvního měřeného tréninku před Velkou cenou Turecka se stal Lewis Hamilton před svým kolegou Jensonem button. Dopoledne se na okruhu objevila záplava novinek - téměř všechny týmy představily rozsáhlé úpravy, které podstatně změnily samotný vzhled některých monopostů.
Ferrari F10 bylo vyzdobeno zvláštním logem připomínajícím 800. závod v historii týmy. Ve voze Felipeho Massy se objevila 3D kamera - zdá se, že FOM připravuje trojrozměrné přenosy.
Spíše bych uvítal ještě předtím signál ve vysokém rozlišení, o ten dle Ecclestona prý není zájem. Rozumím tomu tak, že mu vysílací společnosti za to odmítly platit tolik, kolik si astronom představoval.
Williams vyzkoušel nové tlumiče, nasadil nové brzdové kanálky i zadní křídlo, ale bez žraločí ploutve a F-kanálu. S ním naproti tomu poprvé vyjely vozy Red Bullu a Force Indie. Protože bylo nutné jej dobře vyzkoušet a piloti si musí přivyknout na změnu v chování vozu a jeho ovládání, nezapojil se dnes do akce Paul di Resta. Indická stáj pro systém používá zkratku SRW (switchable rear wing - přepínatelné zadní křídlo), McLaren svému systému říká RW80. Název F-kanál byl vytvořen médii a veřejností.
U obou týmů je piloti ovládali rukou, což je v případě Red Bullu poněkud zvláštní proto, že v Barceloně za takové řešení tvrdě kritizovali Ferrari.
U HRT nastoupil do této části Sakon Jamamoto místo Bruna Senny. Japonce jsme v F1 mohli naposledy vidět v roce 2007 se Spykerem v Brazílii, kde se mu ovšem příliš nevedlo - kvalifikoval se jako poslední a pak boural.
Ferrari v neděli pojede 800. závod ve své historii
Loni zajel v úvodním měřeném tréninku nejrychlejší kolo Nico Rosberg: 1:28,952 min. Absolutně nejrychlejší kolo víkendu tehdy předvedl v prostřední části kvalifikace Jenson Button: 1:27,016 min.
Piloti McLarenu si od počátku sice pochvalovali úroveň přilnavosti dráhy (Sutil s ní byl naopak až do konce nespokojený), byť se moc nevyužívá a byla trochu zaprášená, s vozem však žáden z nich příliš spokojený nebyl, i když si oba vyjeli první dvě místa. Důvěryhodné zdroje potvrdily, že se Jenson Button rozešel se svou dlouholetou přítelkyní Jesicou Michibatou, což mu psychicky moc nepomůže a mohlo by se to podepsat i na jeho výkonech, byť si to samozřejmě nepřipouští.
První měřený čas po uplynutí 25 min zajel Jamamoto - 1:38,785 min, což v dalších dvou kolech před zajetím do boxu zlepšil (1:37,620 - 1:37,082 min).
Půl hodiny před koncem byl na čele Hamilton (1:28,653 min) před svým kolegou Buttonem (1:29,615), Schumacherem (1:29,897), Vettelem (1:29,943), Petrovem (1:30,065), Webberem (1:30,097), Kubicou (1:30,118) a Alonsem (1:30,294).
Nové zadní křídlo Lotusu s dvojitým centrálním nosným pilířem
V maximálních rychlostech opět kralovaly McLareny. F-kanál není snadné vyladit, ve Wokingu ho vyvíjeli 2 roky, díky čemuž si podle mě uchovají jistý náskok, přestože ho již bude používat větší polovina týmů. Na nejdelší rovince bylo pořadí následující: 1. Button - 312 km/hod; 2. Liuzzi - 311; 3. Hamilton - 311; 4. Kubica - 307; 5. Vettel - 307 a 6. Alonso - 307.
Závěr zdramatizoval velkým nárazem do zdi v rychlé a složité zatáčce č. 8 Adrian Sutil, z nehody vyvázl v pořádku. Trénink překvapivě nebyl přerušen, pouze v tomto místě vlávly žluté vlajky. Po vypršení 90 minut jezdci ještě najeli na startovní rošt, kde si zkoušeli starty.
Teplota trati během úvodních 35 min stoupla o 6 °C. Bude zajímavé sledovat, jak dlouho vydrží měkká směs nejrychlejším pilotům z kvalifikace v takovém horku a zatížení plnou nádrží paliva v úvodní fázi závodu.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.