TURECKO - 1. TRÉNINK; Vítězem prvního měřeného tréninku před Velkou cenou Turecka se stal Lewis Hamilton před svým kolegou Jensonem button. Dopoledne se na okruhu objevila záplava novinek - téměř všechny týmy představily rozsáhlé úpravy, které podstatně změnily samotný vzhled některých monopostů.
Ferrari F10 bylo vyzdobeno zvláštním logem připomínajícím 800. závod v historii týmy. Ve voze Felipeho Massy se objevila 3D kamera - zdá se, že FOM připravuje trojrozměrné přenosy.
Spíše bych uvítal ještě předtím signál ve vysokém rozlišení, o ten dle Ecclestona prý není zájem. Rozumím tomu tak, že mu vysílací společnosti za to odmítly platit tolik, kolik si astronom představoval.
Williams vyzkoušel nové tlumiče, nasadil nové brzdové kanálky i zadní křídlo, ale bez žraločí ploutve a F-kanálu. S ním naproti tomu poprvé vyjely vozy Red Bullu a Force Indie. Protože bylo nutné jej dobře vyzkoušet a piloti si musí přivyknout na změnu v chování vozu a jeho ovládání, nezapojil se dnes do akce Paul di Resta. Indická stáj pro systém používá zkratku SRW (switchable rear wing - přepínatelné zadní křídlo), McLaren svému systému říká RW80. Název F-kanál byl vytvořen médii a veřejností.
U obou týmů je piloti ovládali rukou, což je v případě Red Bullu poněkud zvláštní proto, že v Barceloně za takové řešení tvrdě kritizovali Ferrari.
U HRT nastoupil do této části Sakon Jamamoto místo Bruna Senny. Japonce jsme v F1 mohli naposledy vidět v roce 2007 se Spykerem v Brazílii, kde se mu ovšem příliš nevedlo - kvalifikoval se jako poslední a pak boural.
Ferrari v neděli pojede 800. závod ve své historii
Loni zajel v úvodním měřeném tréninku nejrychlejší kolo Nico Rosberg: 1:28,952 min. Absolutně nejrychlejší kolo víkendu tehdy předvedl v prostřední části kvalifikace Jenson Button: 1:27,016 min.
Piloti McLarenu si od počátku sice pochvalovali úroveň přilnavosti dráhy (Sutil s ní byl naopak až do konce nespokojený), byť se moc nevyužívá a byla trochu zaprášená, s vozem však žáden z nich příliš spokojený nebyl, i když si oba vyjeli první dvě místa. Důvěryhodné zdroje potvrdily, že se Jenson Button rozešel se svou dlouholetou přítelkyní Jesicou Michibatou, což mu psychicky moc nepomůže a mohlo by se to podepsat i na jeho výkonech, byť si to samozřejmě nepřipouští.
První měřený čas po uplynutí 25 min zajel Jamamoto - 1:38,785 min, což v dalších dvou kolech před zajetím do boxu zlepšil (1:37,620 - 1:37,082 min).
Půl hodiny před koncem byl na čele Hamilton (1:28,653 min) před svým kolegou Buttonem (1:29,615), Schumacherem (1:29,897), Vettelem (1:29,943), Petrovem (1:30,065), Webberem (1:30,097), Kubicou (1:30,118) a Alonsem (1:30,294).
Nové zadní křídlo Lotusu s dvojitým centrálním nosným pilířem
V maximálních rychlostech opět kralovaly McLareny. F-kanál není snadné vyladit, ve Wokingu ho vyvíjeli 2 roky, díky čemuž si podle mě uchovají jistý náskok, přestože ho již bude používat větší polovina týmů. Na nejdelší rovince bylo pořadí následující: 1. Button - 312 km/hod; 2. Liuzzi - 311; 3. Hamilton - 311; 4. Kubica - 307; 5. Vettel - 307 a 6. Alonso - 307.
Závěr zdramatizoval velkým nárazem do zdi v rychlé a složité zatáčce č. 8 Adrian Sutil, z nehody vyvázl v pořádku. Trénink překvapivě nebyl přerušen, pouze v tomto místě vlávly žluté vlajky. Po vypršení 90 minut jezdci ještě najeli na startovní rošt, kde si zkoušeli starty.
Teplota trati během úvodních 35 min stoupla o 6 °C. Bude zajímavé sledovat, jak dlouho vydrží měkká směs nejrychlejším pilotům z kvalifikace v takovém horku a zatížení plnou nádrží paliva v úvodní fázi závodu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.