Okruh v Istanbul Parku se brzy stal mezi piloty velmi oblíbeným, a to zejména díky osmé zatáčce, která je jednou z nejnáročnějších v letošním kalendáři. Následuje tradiční rozbor technický parametrů tureckého okruhu.
Na závodníky zde čeká v závodě 58 kol. Při délce jednoho okruhu 5 338 m tedy zvítězí ten, kdo jako první zvládne ujet 309,396 km, letos druhou nejdelší vzdálenost - o kilometr méně než v Malajsii, ale o 49 km více než před 14 dny v Monaku. Dráha se nachází ve výšce 125 m nad mořem a je zde překonávat velká převýšení - 46 m v každém kole.
Pojede se netradičně proti směru hodinových ručiček, což představuje zvýšené nároky na piloty, zejména na méně cvičenou levou část krčního svalstva. Osm zatáček je levotočivých, pouze šest pravotočivých. Piloti zde na plný plyn jedou přibližně 63% času jednoho kola. Nejdelším úsekem na plný plyn - 16 vteřin - je zadní rovinka před poslední trojicí pomalých zatáček: měří 1,2 km. Na ní piloti také dosahují nejvyšších rychlostí kolem 310 km/hod.
Mapa okruhu, zdroj: F1.com
Vozy zde jezdí se středním až vyšším přítlakem, opotřebení brzd je zde průměrné. Trať není náročná ani na pneumatiky, jejich opotřebení je zde střední až nižší. Vysoké nároky klade pouze velmi rychlá zatáčka č. 8, která se skládá ze tří vrcholů - při ideálním průjezdu s lehkým vozem lze projet téměř na plný plyn, popř. s lehkým povolením plynu před středním vrcholem. Na jejím výjezdu dosahují monoposty 280 km/hod.
Z pohledu motoru je krom jeho výkonu důležitá i dobrá ovladatelnost zejména při průjezdu osmou zatáčkou a dobrá trakce na výjezdu ze zatáčky č. 12 a následujících dvou pomalých zákrut před cílovou rovinkou. Na rozdíl od Monaka zde není nejdůležitější výkon v nízkých otáčkách, zde je ho třeba správně namapovat do celého spektra až po ty maximální. Již zmíněné převýšení bude pro motory také představovat větší zátěž.
Loňský duel mezi McLarenem a Ferrari v Turecku
Maximálně zde dostává zabrat zejména pravá přední pneumatika. Toto místo bude klíčové z pohledu péče o pneumatiky během závodu. Bridgestone s sebou na víkend veze měkkou (option, s proužkem) a tvrdou (prime) směs. Během jednoho kola převodovka změní průměrně 42krát rychlostní stupeň.
Průměrná spotřeba na kolo se pohybuje pod 2,5 kg/kolo. Očekává se, že jezdci pojedou opět pouze na jednu zastávku, u mechaniků by se měli objevovat kolem 15. kola. Tou dobou už budou mít vozy o 37,5 kg lehčí, což v čase na kolo představuje něco přes jednu vteřinu.
Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který zde v roce 2005 zvládl jedno kolo za 1:24,770 min. Loni se zde nikdo nedostal ani pod hranici 87 vteřin - nejblíže k tomu měl v prostřední části kvalifikace pozdější vítěz závodu Jenson Button na Brawnu - jeho čas činil 1:27,016 min.
Video: Jak se na závod v Turecku připravuje Jenson Button
Loňskou Velkou cenu Turecka si můžete na několika fotografiích připomenout zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.