Okruh v Istanbul Parku se brzy stal mezi piloty velmi oblíbeným, a to zejména díky osmé zatáčce, která je jednou z nejnáročnějších v letošním kalendáři. Následuje tradiční rozbor technický parametrů tureckého okruhu.
Na závodníky zde čeká v závodě 58 kol. Při délce jednoho okruhu 5 338 m tedy zvítězí ten, kdo jako první zvládne ujet 309,396 km, letos druhou nejdelší vzdálenost - o kilometr méně než v Malajsii, ale o 49 km více než před 14 dny v Monaku. Dráha se nachází ve výšce 125 m nad mořem a je zde překonávat velká převýšení - 46 m v každém kole.
Pojede se netradičně proti směru hodinových ručiček, což představuje zvýšené nároky na piloty, zejména na méně cvičenou levou část krčního svalstva. Osm zatáček je levotočivých, pouze šest pravotočivých. Piloti zde na plný plyn jedou přibližně 63% času jednoho kola. Nejdelším úsekem na plný plyn - 16 vteřin - je zadní rovinka před poslední trojicí pomalých zatáček: měří 1,2 km. Na ní piloti také dosahují nejvyšších rychlostí kolem 310 km/hod.
Mapa okruhu, zdroj: F1.com
Vozy zde jezdí se středním až vyšším přítlakem, opotřebení brzd je zde průměrné. Trať není náročná ani na pneumatiky, jejich opotřebení je zde střední až nižší. Vysoké nároky klade pouze velmi rychlá zatáčka č. 8, která se skládá ze tří vrcholů - při ideálním průjezdu s lehkým vozem lze projet téměř na plný plyn, popř. s lehkým povolením plynu před středním vrcholem. Na jejím výjezdu dosahují monoposty 280 km/hod.
Z pohledu motoru je krom jeho výkonu důležitá i dobrá ovladatelnost zejména při průjezdu osmou zatáčkou a dobrá trakce na výjezdu ze zatáčky č. 12 a následujících dvou pomalých zákrut před cílovou rovinkou. Na rozdíl od Monaka zde není nejdůležitější výkon v nízkých otáčkách, zde je ho třeba správně namapovat do celého spektra až po ty maximální. Již zmíněné převýšení bude pro motory také představovat větší zátěž.
Loňský duel mezi McLarenem a Ferrari v Turecku
Maximálně zde dostává zabrat zejména pravá přední pneumatika. Toto místo bude klíčové z pohledu péče o pneumatiky během závodu. Bridgestone s sebou na víkend veze měkkou (option, s proužkem) a tvrdou (prime) směs. Během jednoho kola převodovka změní průměrně 42krát rychlostní stupeň.
Průměrná spotřeba na kolo se pohybuje pod 2,5 kg/kolo. Očekává se, že jezdci pojedou opět pouze na jednu zastávku, u mechaniků by se měli objevovat kolem 15. kola. Tou dobou už budou mít vozy o 37,5 kg lehčí, což v čase na kolo představuje něco přes jednu vteřinu.
Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který zde v roce 2005 zvládl jedno kolo za 1:24,770 min. Loni se zde nikdo nedostal ani pod hranici 87 vteřin - nejblíže k tomu měl v prostřední části kvalifikace pozdější vítěz závodu Jenson Button na Brawnu - jeho čas činil 1:27,016 min.
Video: Jak se na závod v Turecku připravuje Jenson Button
Loňskou Velkou cenu Turecka si můžete na několika fotografiích připomenout zde.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.