Okruh v Istanbul Parku se brzy stal mezi piloty velmi oblíbeným, a to zejména díky osmé zatáčce, která je jednou z nejnáročnějších v letošním kalendáři. Následuje tradiční rozbor technický parametrů tureckého okruhu.
Na závodníky zde čeká v závodě 58 kol. Při délce jednoho okruhu 5 338 m tedy zvítězí ten, kdo jako první zvládne ujet 309,396 km, letos druhou nejdelší vzdálenost - o kilometr méně než v Malajsii, ale o 49 km více než před 14 dny v Monaku. Dráha se nachází ve výšce 125 m nad mořem a je zde překonávat velká převýšení - 46 m v každém kole.
Pojede se netradičně proti směru hodinových ručiček, což představuje zvýšené nároky na piloty, zejména na méně cvičenou levou část krčního svalstva. Osm zatáček je levotočivých, pouze šest pravotočivých. Piloti zde na plný plyn jedou přibližně 63% času jednoho kola. Nejdelším úsekem na plný plyn - 16 vteřin - je zadní rovinka před poslední trojicí pomalých zatáček: měří 1,2 km. Na ní piloti také dosahují nejvyšších rychlostí kolem 310 km/hod.
Mapa okruhu, zdroj: F1.com
Vozy zde jezdí se středním až vyšším přítlakem, opotřebení brzd je zde průměrné. Trať není náročná ani na pneumatiky, jejich opotřebení je zde střední až nižší. Vysoké nároky klade pouze velmi rychlá zatáčka č. 8, která se skládá ze tří vrcholů - při ideálním průjezdu s lehkým vozem lze projet téměř na plný plyn, popř. s lehkým povolením plynu před středním vrcholem. Na jejím výjezdu dosahují monoposty 280 km/hod.
Z pohledu motoru je krom jeho výkonu důležitá i dobrá ovladatelnost zejména při průjezdu osmou zatáčkou a dobrá trakce na výjezdu ze zatáčky č. 12 a následujících dvou pomalých zákrut před cílovou rovinkou. Na rozdíl od Monaka zde není nejdůležitější výkon v nízkých otáčkách, zde je ho třeba správně namapovat do celého spektra až po ty maximální. Již zmíněné převýšení bude pro motory také představovat větší zátěž.
Loňský duel mezi McLarenem a Ferrari v Turecku
Maximálně zde dostává zabrat zejména pravá přední pneumatika. Toto místo bude klíčové z pohledu péče o pneumatiky během závodu. Bridgestone s sebou na víkend veze měkkou (option, s proužkem) a tvrdou (prime) směs. Během jednoho kola převodovka změní průměrně 42krát rychlostní stupeň.
Průměrná spotřeba na kolo se pohybuje pod 2,5 kg/kolo. Očekává se, že jezdci pojedou opět pouze na jednu zastávku, u mechaniků by se měli objevovat kolem 15. kola. Tou dobou už budou mít vozy o 37,5 kg lehčí, což v čase na kolo představuje něco přes jednu vteřinu.
Rekord zde drží Juan Pablo Montoya, který zde v roce 2005 zvládl jedno kolo za 1:24,770 min. Loni se zde nikdo nedostal ani pod hranici 87 vteřin - nejblíže k tomu měl v prostřední části kvalifikace pozdější vítěz závodu Jenson Button na Brawnu - jeho čas činil 1:27,016 min.
Video: Jak se na závod v Turecku připravuje Jenson Button
Loňskou Velkou cenu Turecka si můžete na několika fotografiích připomenout zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.