Týmy F1 se obávají, že oblak sopečného prachu, kvůli kterému se prakticky zastavila letecká doprava nad Evropou, ohrozí jejich plány pro příští závod mistrovství světa, jímž je na začátku května Velká cena Španělska. V neděli o tom informoval server britské televizní a rozhlasové stanice BBC.
Stáje budou mít v neděli problém dostat se po skončení Velké ceny Číny na starý kontinent, protože většina letů ze Šanghaje byla zrušená. Větší obavy ale panují okolo příprav monopostů na španělský závod, který se uskuteční 9. května.
"Zatím nevíme, jak a kdy přepravíme vozy do Evropy," uvedl šéf týmu McLaren Martin Whitmarsh. "Přitom je nesmírně důležité, aby se po dlouhé době dostaly zpět do továren a do servisu. Před Velkou cenou Španělska máme v plánu několik úprav monopostů, a pokud je včas nedovezeme domů, vznikne chaos," dodal. Většinu pilotů F1 ale problémy s dopravou netrápí. Například oba britští jezdci McLarenu Lewis Hamilton a Jenson Button do vlasti nikterak nespěchají.
Výbava stájí F1 cestuje na jednotlivé Velké ceny charterovými lety, monoposty převáží šest najatých Boeingů 747. Proto se šéf F1 Bernie Ecclestone nemusí při přepravě lidí a nákladu spoléhat na komerční lety a je tak více flexibilní. "Jakmile otevřou letiště, odvezeme všechno domů. Do té doby zůstaneme v Číně. Věřím, že koncem týdne odcestujeme," uvedl vedoucí cestovních operací Managementu F1 Alan Woollard.
"Máme tu 76 lidí ze sedmi nebo osmi zemí světa a 40 tun nákladu, lhal bych, kdybych řekl, že jsem v klidu," nechal se naopak slyšet šéf týmu Red Bull Jonathan Wheatley. Stáje dokonce zvažují možnost, že by své zaměstnance poslaly do Evropy prostřednictvím transsibiřské železnice. Britští novináři zase zamýšlejí vydat se letecky přes New York do Portugalska nebo Španělska a poté trajektem na Ostrovy. Jiní chtějí cestovat vlakem z Turecka.
Velká Británie má již čtyři dny uzavřený vzdušný prostor v důsledku výbuchu vulkánu na Islandu, který nad Evropu vychrlil oblak sopečného prachu. Přitom se situace výrazně nelepší. Lety v Británii byly pozastaveny minimálně do nedělní devatenácté hodiny a podle předpovědi by současný stav věci měl vydržet nejméně několik dalších dní. Islandská sopka v ledovci Eyjafjallajökull totiž stále chrlí popel do vyšších pater atmosféry.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.