Týmy F1 se obávají, že oblak sopečného prachu, kvůli kterému se prakticky zastavila letecká doprava nad Evropou, ohrozí jejich plány pro příští závod mistrovství světa, jímž je na začátku května Velká cena Španělska. V neděli o tom informoval server britské televizní a rozhlasové stanice BBC.
Stáje budou mít v neděli problém dostat se po skončení Velké ceny Číny na starý kontinent, protože většina letů ze Šanghaje byla zrušená. Větší obavy ale panují okolo příprav monopostů na španělský závod, který se uskuteční 9. května.
"Zatím nevíme, jak a kdy přepravíme vozy do Evropy," uvedl šéf týmu McLaren Martin Whitmarsh. "Přitom je nesmírně důležité, aby se po dlouhé době dostaly zpět do továren a do servisu. Před Velkou cenou Španělska máme v plánu několik úprav monopostů, a pokud je včas nedovezeme domů, vznikne chaos," dodal. Většinu pilotů F1 ale problémy s dopravou netrápí. Například oba britští jezdci McLarenu Lewis Hamilton a Jenson Button do vlasti nikterak nespěchají.
Výbava stájí F1 cestuje na jednotlivé Velké ceny charterovými lety, monoposty převáží šest najatých Boeingů 747. Proto se šéf F1 Bernie Ecclestone nemusí při přepravě lidí a nákladu spoléhat na komerční lety a je tak více flexibilní. "Jakmile otevřou letiště, odvezeme všechno domů. Do té doby zůstaneme v Číně. Věřím, že koncem týdne odcestujeme," uvedl vedoucí cestovních operací Managementu F1 Alan Woollard.
"Máme tu 76 lidí ze sedmi nebo osmi zemí světa a 40 tun nákladu, lhal bych, kdybych řekl, že jsem v klidu," nechal se naopak slyšet šéf týmu Red Bull Jonathan Wheatley. Stáje dokonce zvažují možnost, že by své zaměstnance poslaly do Evropy prostřednictvím transsibiřské železnice. Britští novináři zase zamýšlejí vydat se letecky přes New York do Portugalska nebo Španělska a poté trajektem na Ostrovy. Jiní chtějí cestovat vlakem z Turecka.
Velká Británie má již čtyři dny uzavřený vzdušný prostor v důsledku výbuchu vulkánu na Islandu, který nad Evropu vychrlil oblak sopečného prachu. Přitom se situace výrazně nelepší. Lety v Británii byly pozastaveny minimálně do nedělní devatenácté hodiny a podle předpovědi by současný stav věci měl vydržet nejméně několik dalších dní. Islandská sopka v ledovci Eyjafjallajökull totiž stále chrlí popel do vyšších pater atmosféry.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.