Bývalý pilot Formule 1 Johnny Herbert, jenž působil jako poradce komisařů během poslední Velké ceny Malajsie, hovoří o sporném manévru Lewise Hamiltona, který na rovince před Vitalijem Petrovem třikrát změnil směr.
Hamilton, jenž v závodě dojel šestý po startu ze dvacátého místa, se snažil v osmém kole zbavit za ním jedoucího Petrova aerodynamické výhody, kterou skýtá jízda v těsném závěsu za jiným vozem.
O manévru, za který dostal Hamilton napomenutí již během závodu a který posléze rozdělil diskutující na dva tábory (v naší anketě hlasovalo 50% pro jeho další potrestání), hovoří odborník na slovo vzatý - zkušený pilot Formule 1 Herbert, jenž má navíc v pravidlech výborný přehled.
Ne nadarmo byl vybrán, aby v kritických situacích mohl svými zkušenostmi přispět ke správnému rozhodnutí závodních komisařů. Zajímavé je, že rozhodnutí varovat Hamiltona od nich vůbec nevzešlo: "Byl jsem členem skupiny komisařů v Malajsii jako zástupce pilotů, ale rozhodnutí napomenout Hamiltona nevzešlo od nás, ale od ředitele závodu - Charlie Whitinga."
A jak viděl onen kritický okamžik on? "Z mého pohledu by to bylo nebezpečné či problematické pouze tehdy, kdy Petrov udělal pohyb a zkusil Lewise předjet. K tomu ale nedošlo, kličkoval za Lewisem ze strany na stranu, aniž by se ho pokoušel předjet.
Bylo to nicméně zvláštní manévr, který vyvolal velkou odezvu, protože něco takového jsme už dlouho neviděli. Ale jak jsem řekl: neviděl jsem na tom nic špatného, pokud se tím snažil utrhnout Petrova ze závěsu, pak to bylo neobvyklé. Pokud toho chcete dosáhnout normálně, prudce zabočíte doleva či doprava, Lewis však kličkoval po trati ze strany na stranu.
Hodně se o tom hovořilo kvůli pravidlu, podle kterého může pilot změnit směr pouze jednou směr při bránění své pozice. Nejsem zastáncem tohoto pravidla, protože to hodně omezuje možnosti bránícího se jezdce.
Samozřejmě pokud by došlo k vytlačení druhého pilota na trávu, je to porušení pravidel, ale nevidím nic špatného na kličkování ze strany na stranu a s tím souvisejícím ztížením předjížděcího manévru. Očekávám, že se o tom ještě bude na schůzce s piloty před závodem v Číně."
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.