Bývalý pilot Formule 1 Johnny Herbert, jenž působil jako poradce komisařů během poslední Velké ceny Malajsie, hovoří o sporném manévru Lewise Hamiltona, který na rovince před Vitalijem Petrovem třikrát změnil směr.
Hamilton, jenž v závodě dojel šestý po startu ze dvacátého místa, se snažil v osmém kole zbavit za ním jedoucího Petrova aerodynamické výhody, kterou skýtá jízda v těsném závěsu za jiným vozem.
O manévru, za který dostal Hamilton napomenutí již během závodu a který posléze rozdělil diskutující na dva tábory (v naší anketě hlasovalo 50% pro jeho další potrestání), hovoří odborník na slovo vzatý - zkušený pilot Formule 1 Herbert, jenž má navíc v pravidlech výborný přehled.
Ne nadarmo byl vybrán, aby v kritických situacích mohl svými zkušenostmi přispět ke správnému rozhodnutí závodních komisařů. Zajímavé je, že rozhodnutí varovat Hamiltona od nich vůbec nevzešlo: "Byl jsem členem skupiny komisařů v Malajsii jako zástupce pilotů, ale rozhodnutí napomenout Hamiltona nevzešlo od nás, ale od ředitele závodu - Charlie Whitinga."
A jak viděl onen kritický okamžik on? "Z mého pohledu by to bylo nebezpečné či problematické pouze tehdy, kdy Petrov udělal pohyb a zkusil Lewise předjet. K tomu ale nedošlo, kličkoval za Lewisem ze strany na stranu, aniž by se ho pokoušel předjet.
Bylo to nicméně zvláštní manévr, který vyvolal velkou odezvu, protože něco takového jsme už dlouho neviděli. Ale jak jsem řekl: neviděl jsem na tom nic špatného, pokud se tím snažil utrhnout Petrova ze závěsu, pak to bylo neobvyklé. Pokud toho chcete dosáhnout normálně, prudce zabočíte doleva či doprava, Lewis však kličkoval po trati ze strany na stranu.
Hodně se o tom hovořilo kvůli pravidlu, podle kterého může pilot změnit směr pouze jednou směr při bránění své pozice. Nejsem zastáncem tohoto pravidla, protože to hodně omezuje možnosti bránícího se jezdce.
Samozřejmě pokud by došlo k vytlačení druhého pilota na trávu, je to porušení pravidel, ale nevidím nic špatného na kličkování ze strany na stranu a s tím souvisejícím ztížením předjížděcího manévru. Očekávám, že se o tom ještě bude na schůzce s piloty před závodem v Číně."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.