Od pondělí do středy jsme mohli poprvé při skupinovém testu sledovat v akci nové vozy. Pojďme se za nimi krátce ohlédnout.
Počasí týmům ve Španělsku přálo - rána byla sice chladná (kolem 5 °C), ale odpoledne teploty vyšplhaly k 15 °C. Svit slunce ohříval asfalt někdy až k 30 °C.
Vozy prokazovaly na první testy překvapivou spolehlivost. Červené vlajky zavlály každý den pouze jednou (a to ještě v úterý Renault nechal záměrně kroužit Kubicu, dokud mu nedojde palivo, což se za nespolehlivost považovat nedá). Nejvíce se asi zdrželo v pondělí Toro Rosso kvůli potížím s převodovkou, včera Mercedes kvůli problémům s hydraulikou. Vrásky mechanikům přidělali také Hülkenberg s De la Rosou po vzájemné kolizi.
K vidění nebyl žádný kouř z motorů ani jiné vážné technické problémy. S drobnými se týmy však jistě potýkaly, ale to už k ladění nových vozů patří. Většina týmů se potýkala s nedotáčivostí, což je dáno delším rozvorem i užšími předními pneumatikami - s tím si však do prvních závodů poradí (např. změnou rozložení hmotnosti).
Cosworth, jenž se po pár letech vrací do F1, také prokázal solidní spolehlivost. Pouze jednou zůstal stát na trati jím poháněný vůz - to když v pondělí 30 min před koncem zůstal na trati stát Barrichello (údajně kvůli škrticí klapky). Týmy zpočátku ale ještě nevyužívaly maximálních otáček.
Malovat přesné obrázky o výkonnosti jednotlivých vozů z dosažených časů v prvním testu nemá úplně smysl. O nejrychlejším to nic nevypovídá - maximálně se dá začít odhadovat, kdo má problémy. Mnohé týmy navíc jezdí ještě se starými díly (finální budou vozy až na startu v Bahrajnu), neznáme nastavení ani množství paliva, s jakým jednotlivá kola zajížděly. Na pomalém okruhu ve Valencii se ani nemohly projevit silné či slabé stránky aerodynamiky monopostů, spíše jejich mechanické vlastnosti.
Ferrari zdá se vyhrabalo z loňského svrabu, po všechny tři dny zajíždělo nejrychlejší časy. BMW Sauber jim byl v otázce rychlosti těsně v patách, špatně na tom není ani McLaren, který dosahoval nejvyšších maximálních rychlostí. Williams po skončení vehementně zdůrazňoval, že jejich bídné časy jsou dány množstvím paliva, nikoliv výkonností.
Test poutal překvapivou pozornost médií i fanoušků - včera před okruhem stála 4 km fronta aut, navštívilo ho přes 36 tisíc diváků (60 tisíc dohromady za tři dny). Lidé chtěli vidět v akci své tři domácí piloty, obzvlášť Alonsa (krom Alguersuariho a De la Rosy) ve Ferrari a návrat Michaela Schumachera za volant. Ten se postaral v pondělí na chvíli o velké překvapení, když na závěr zajel čas o 4 vteřiny rychlejší než konkurence. Později se ukázalo, že si pouze v praxi otestoval Ecclestonův nápad se zkratkami na trati.
Všechny týmy (krom Toro Rosso) ujely v testech přes tisíc km, nejvíce Ferrari - 1417,8 km. Nasbíraly cenná data pro příští test a také pro své simulátory.
Nejvíce dat pro své motory nasbíralo Ferrari, jehož agregáty využívá krom týmu z Maranella i Toro Rosso a nově také BMW Sauber. S Mercedesem jezdil krom stáje ze Stuttgartu také McLaren.
Pro srovnání uvádím grafické shrnutí odjeté vzdálenosti ve dvou grafech.
Další test se uskuteční příští týden opět ve Španělsku, tentokrát v Jerezu. K výše zmiňovaným sedmi týmům by se měli již přidat také Force India, Virgin Racing a Red Bull. A obzvlášť u posledního týmu jsem zvědavý, co vymyslel Adrian Newey - nejslepší návrhář monopostů F1 v současné době. Myslím, že se máme na co těšit.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.