Od pondělí do středy jsme mohli poprvé při skupinovém testu sledovat v akci nové vozy. Pojďme se za nimi krátce ohlédnout.
Počasí týmům ve Španělsku přálo - rána byla sice chladná (kolem 5 °C), ale odpoledne teploty vyšplhaly k 15 °C. Svit slunce ohříval asfalt někdy až k 30 °C.
Vozy prokazovaly na první testy překvapivou spolehlivost. Červené vlajky zavlály každý den pouze jednou (a to ještě v úterý Renault nechal záměrně kroužit Kubicu, dokud mu nedojde palivo, což se za nespolehlivost považovat nedá). Nejvíce se asi zdrželo v pondělí Toro Rosso kvůli potížím s převodovkou, včera Mercedes kvůli problémům s hydraulikou. Vrásky mechanikům přidělali také Hülkenberg s De la Rosou po vzájemné kolizi.
K vidění nebyl žádný kouř z motorů ani jiné vážné technické problémy. S drobnými se týmy však jistě potýkaly, ale to už k ladění nových vozů patří. Většina týmů se potýkala s nedotáčivostí, což je dáno delším rozvorem i užšími předními pneumatikami - s tím si však do prvních závodů poradí (např. změnou rozložení hmotnosti).
Cosworth, jenž se po pár letech vrací do F1, také prokázal solidní spolehlivost. Pouze jednou zůstal stát na trati jím poháněný vůz - to když v pondělí 30 min před koncem zůstal na trati stát Barrichello (údajně kvůli škrticí klapky). Týmy zpočátku ale ještě nevyužívaly maximálních otáček.
Malovat přesné obrázky o výkonnosti jednotlivých vozů z dosažených časů v prvním testu nemá úplně smysl. O nejrychlejším to nic nevypovídá - maximálně se dá začít odhadovat, kdo má problémy. Mnohé týmy navíc jezdí ještě se starými díly (finální budou vozy až na startu v Bahrajnu), neznáme nastavení ani množství paliva, s jakým jednotlivá kola zajížděly. Na pomalém okruhu ve Valencii se ani nemohly projevit silné či slabé stránky aerodynamiky monopostů, spíše jejich mechanické vlastnosti.
Ferrari zdá se vyhrabalo z loňského svrabu, po všechny tři dny zajíždělo nejrychlejší časy. BMW Sauber jim byl v otázce rychlosti těsně v patách, špatně na tom není ani McLaren, který dosahoval nejvyšších maximálních rychlostí. Williams po skončení vehementně zdůrazňoval, že jejich bídné časy jsou dány množstvím paliva, nikoliv výkonností.
Test poutal překvapivou pozornost médií i fanoušků - včera před okruhem stála 4 km fronta aut, navštívilo ho přes 36 tisíc diváků (60 tisíc dohromady za tři dny). Lidé chtěli vidět v akci své tři domácí piloty, obzvlášť Alonsa (krom Alguersuariho a De la Rosy) ve Ferrari a návrat Michaela Schumachera za volant. Ten se postaral v pondělí na chvíli o velké překvapení, když na závěr zajel čas o 4 vteřiny rychlejší než konkurence. Později se ukázalo, že si pouze v praxi otestoval Ecclestonův nápad se zkratkami na trati.
Všechny týmy (krom Toro Rosso) ujely v testech přes tisíc km, nejvíce Ferrari - 1417,8 km. Nasbíraly cenná data pro příští test a také pro své simulátory.
Nejvíce dat pro své motory nasbíralo Ferrari, jehož agregáty využívá krom týmu z Maranella i Toro Rosso a nově také BMW Sauber. S Mercedesem jezdil krom stáje ze Stuttgartu také McLaren.
Pro srovnání uvádím grafické shrnutí odjeté vzdálenosti ve dvou grafech.
Další test se uskuteční příští týden opět ve Španělsku, tentokrát v Jerezu. K výše zmiňovaným sedmi týmům by se měli již přidat také Force India, Virgin Racing a Red Bull. A obzvlášť u posledního týmu jsem zvědavý, co vymyslel Adrian Newey - nejslepší návrhář monopostů F1 v současné době. Myslím, že se máme na co těšit.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.