Technický šéf Red Bullu Adrian Newey a Sam Michael dávají hlavní vinu za nedostatek předjíždění ve formuli 1 především tratím. Ty podle nich vyžadují zásadní změny ve svém profilu a nemělo by se zapomínat i na úpravy nových okruhů, jako je ten v Abú Zábí.
„V zásadě si myslím, že okruhy mají asi největší vliv,“ řekl Adrian Newey pro časopis Racecar Engineering. „Všichni na to pořád zapomínají, protože je lehčí úprava vozů než okruhů.“
Stejný názor jako Adrian Newey zastává i Sam Michael z Williamsu. Ten, stejně jako technický šéf Red Bullu, klade hlavní vinu za nedostatek předjíždění tratím, spíše než konstrukcím samotných monopostů.
„Jedna věc, která ve skutečnosti nebyla řešena, je design okruhů,“ řekl Sam Michael. „Zeptejme se sami sebe, proč jít na závod do Barcelony, kde se nikdo nepředjede místo toho, abychom navštívili Monzu, Montreal nebo Hockenheim a viděli ta stejná auta předjíždět. Vozy jsou úplně stejné, ale na jednom okruhu se budou předjíždět hodně a na jiném vůbec.“
„Když se podíváme na zcela nový okruh jako Abú Zábí, má své dobré stránky, ale došlo zde k několika zásadním chybám a ty je třeba do příštího roku odstranit.“
O velkém významu samotných okruhů na předjíždění je přesvědčen i šéf týmu McLaren Martin Whitmarsh. „Stačí si udělat jednoduchou statistickou analýzu a zjistíte, kde se předjíždí,“ řekl pro F1 Racing.
„Když řekneme, že závodíme na 18-ti okruzích s 350-ti zatáčkami, pak 90% předjíždějících manévrů je provedeno na pouhých deseti z nich. Skutečnost, že se předjíždění koncentruje na tak malý počet zatáček jasně ukazuje na to, jak je trať důležitá.“
FIA kvůli nedostatku předjíždění nedávno uspořádala seminář. Účastnil se ho mimo jiné hlavní návrhář okruhů Hermann Tilke, Michael Schumacher, Nigel Bennett a další. Žádné radikální změny se před sezónou 2010 neočekávají.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.