Nedělní závod v Monze patřil k jedním z nejrychlejších v historii, když ho Rubens Barrichello ujel od startu do cíle průměrnou rychlostí 244 km/hod (včetně zastávky v boxech). V článku se podíváme na další pozoruhodná čísla týkající se poslední Velké ceny Itálie.
Byla to zároveň 80. Velká cena Itálie (poprvé se jela v roce 1921 v Montichiari nedaleko Brescie, odkud se hned následující rok přestěhovala do Monzy) a 60. coby součást světového šampionátu Formule 1 (jedinkrát se konala v Imole v roce 1980). "Chrám rychlosti" v Monze hostil 8. nejrychlejší závod v historii, paradoxně v něm zvítězil jeho nejstarší účastník - Rubens Barrichello. Nejrychlejší závod s průměrnou rychlostí 247,586 km/hod vůbec se odjel v roce 2003 rovněž zde. Vůbec 21 z 23 nejrychlejších závodů viděli diváci na Monze (zbylé dva na původním okruhu Spa - Francorchamps).
Nedělní Velká cena byla zároveň 14. nejkratší v historii, trvala 1 hod 16 min a 21,706 vteřin. Letošní zkrácený závod v Malajsii byl 3. nejkratší vůbec.Barrichello vyhrál svůj 11. závod v kariéře, čímž se vyrovnal Jacquesovi Villeneuveovi a Felipemu Massovi. Rubens také po 50. vedl Velkou cenu. V Itálii vyhrál již potřetí - předtím se mu to podařilo v roce 2002 a 2004 v barvách Ferrari. Pokaždé přitom jeho týmový kolega skončil druhý. V počtu vítězství zde jsou pouze Michael Schumacher (5 x) a Nelson Piquet (4 x) lepší než Brazilec.Druhým místem, mimochodem prvním druhým místem od Velké ceny Číny 2004, Jensona Buttona završil tým BrawnGP svůj 4 double. Poprvé ovšem, kdy byl ve vedení Barrichello. Mechanici týmu se museli během závodu kvůli oběma vozům dohromady ze židle zvednout jen 2krát.Safety car vyjížděl v samotném závěru letos podruhé, a stejně jako v prvním případě získal double BrawnGP. O jeho výjezd se opět postaral pilot na třetí pozici.Lewis Hamilton startoval z prvního místa po 15. ve své kariéře, čímž se vyrovnal Massovi. Kimi Räikkönen stál počtvrté v řadě na bedně - poté co se zranil Felipe se mu daří. Fin zde získal 571. bod své kariéry, stejně jako Alonso - ten na to ale potřeboval jen 136 závodů, Kimi 153.Adrian Sutil zajel v 36. kole nejrychlejší čas - 1:24,739 - poprvé v jeho kariéře i v historii stáje Force India. Mladý Němec zde prožil rekordní víkend - dosáhl své nejlepší pozice (2.) v kvalifikaci i v závodě (4.). Nejlepší výsledkem v kvalifikaci z pohledu indické stáje bylo 2. a 7. místo. Adrian drží i rychlostní rekord - jel 335,4 km/hod v závodě (v roce 2005 zde ale uháněl v závodě přes 370 km/hod Räikkönen, v tréninku Montoya 372,6 km/hod - s V10 motory).Hamilton stál spolu se Sutilem poprvé od dob jejich soubojů v F3 Eurosérii v Zandvoortu v srpnu 2005, kde jezdili společně v týmu ASM.O víkendu skončila série 8 závodů, v nichž vždy skončil na bodech, pro Nica Rosberga. Nick Heidfeld naopak pokračuje ve svém nejdéle trvajícím rekordu v F1 - byl klasifikován v 41 závodech po sobě a dokončil 33 závodů v řadě. Ze současných pilotů je v tomto ohledu druhý právě Rosberg - dokončil 25. závod po sobě. Pouze 3 piloti letos dokončili všechny závody - všichni shodou okolností Němci: Glock, Heidfeld a Rosberg. Nick ja ale jediným německým pilotem, který nezajel nejrychlejší kolo ani v jednom závodu.Poprvé od roku 1994 se objevil Ital na domácí půdě v italské stáji - Giancarlo Fisichella ve Ferrari. Jeho předchůdce Luca Badoer tak zřejmě ve Spa zakončil dvěma závody své účinkování v F1, kde prodloužil rekord v počtu startů bez bodu na 51.Nepodařilo se mi zjistit, kdy byl dán naposled černooranžovou vlajkou příkaz pilotovi, aby zajel do boxů (zřejmě Michaelovi Schumacherovi v Austrálii) - jako v neděli Kubicovi. Komisaři jí však měli zamávat Alonsovi na Hungaroringu po problémech s dotažením kola při jeho zastávce.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.