Nedělní závod v Monze patřil k jedním z nejrychlejších v historii, když ho Rubens Barrichello ujel od startu do cíle průměrnou rychlostí 244 km/hod (včetně zastávky v boxech). V článku se podíváme na další pozoruhodná čísla týkající se poslední Velké ceny Itálie.
Byla to zároveň 80. Velká cena Itálie (poprvé se jela v roce 1921 v Montichiari nedaleko Brescie, odkud se hned následující rok přestěhovala do Monzy) a 60. coby součást světového šampionátu Formule 1 (jedinkrát se konala v Imole v roce 1980). "Chrám rychlosti" v Monze hostil 8. nejrychlejší závod v historii, paradoxně v něm zvítězil jeho nejstarší účastník - Rubens Barrichello. Nejrychlejší závod s průměrnou rychlostí 247,586 km/hod vůbec se odjel v roce 2003 rovněž zde. Vůbec 21 z 23 nejrychlejších závodů viděli diváci na Monze (zbylé dva na původním okruhu Spa - Francorchamps).
Nedělní Velká cena byla zároveň 14. nejkratší v historii, trvala 1 hod 16 min a 21,706 vteřin. Letošní zkrácený závod v Malajsii byl 3. nejkratší vůbec.Barrichello vyhrál svůj 11. závod v kariéře, čímž se vyrovnal Jacquesovi Villeneuveovi a Felipemu Massovi. Rubens také po 50. vedl Velkou cenu. V Itálii vyhrál již potřetí - předtím se mu to podařilo v roce 2002 a 2004 v barvách Ferrari. Pokaždé přitom jeho týmový kolega skončil druhý. V počtu vítězství zde jsou pouze Michael Schumacher (5 x) a Nelson Piquet (4 x) lepší než Brazilec.Druhým místem, mimochodem prvním druhým místem od Velké ceny Číny 2004, Jensona Buttona završil tým BrawnGP svůj 4 double. Poprvé ovšem, kdy byl ve vedení Barrichello. Mechanici týmu se museli během závodu kvůli oběma vozům dohromady ze židle zvednout jen 2krát.Safety car vyjížděl v samotném závěru letos podruhé, a stejně jako v prvním případě získal double BrawnGP. O jeho výjezd se opět postaral pilot na třetí pozici.Lewis Hamilton startoval z prvního místa po 15. ve své kariéře, čímž se vyrovnal Massovi. Kimi Räikkönen stál počtvrté v řadě na bedně - poté co se zranil Felipe se mu daří. Fin zde získal 571. bod své kariéry, stejně jako Alonso - ten na to ale potřeboval jen 136 závodů, Kimi 153.Adrian Sutil zajel v 36. kole nejrychlejší čas - 1:24,739 - poprvé v jeho kariéře i v historii stáje Force India. Mladý Němec zde prožil rekordní víkend - dosáhl své nejlepší pozice (2.) v kvalifikaci i v závodě (4.). Nejlepší výsledkem v kvalifikaci z pohledu indické stáje bylo 2. a 7. místo. Adrian drží i rychlostní rekord - jel 335,4 km/hod v závodě (v roce 2005 zde ale uháněl v závodě přes 370 km/hod Räikkönen, v tréninku Montoya 372,6 km/hod - s V10 motory).Hamilton stál spolu se Sutilem poprvé od dob jejich soubojů v F3 Eurosérii v Zandvoortu v srpnu 2005, kde jezdili společně v týmu ASM.O víkendu skončila série 8 závodů, v nichž vždy skončil na bodech, pro Nica Rosberga. Nick Heidfeld naopak pokračuje ve svém nejdéle trvajícím rekordu v F1 - byl klasifikován v 41 závodech po sobě a dokončil 33 závodů v řadě. Ze současných pilotů je v tomto ohledu druhý právě Rosberg - dokončil 25. závod po sobě. Pouze 3 piloti letos dokončili všechny závody - všichni shodou okolností Němci: Glock, Heidfeld a Rosberg. Nick ja ale jediným německým pilotem, který nezajel nejrychlejší kolo ani v jednom závodu.Poprvé od roku 1994 se objevil Ital na domácí půdě v italské stáji - Giancarlo Fisichella ve Ferrari. Jeho předchůdce Luca Badoer tak zřejmě ve Spa zakončil dvěma závody své účinkování v F1, kde prodloužil rekord v počtu startů bez bodu na 51.Nepodařilo se mi zjistit, kdy byl dán naposled černooranžovou vlajkou příkaz pilotovi, aby zajel do boxů (zřejmě Michaelovi Schumacherovi v Austrálii) - jako v neděli Kubicovi. Komisaři jí však měli zamávat Alonsovi na Hungaroringu po problémech s dotažením kola při jeho zastávce.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.