3. TRÉNINK - BMW Sauber díky Nicku Heidfeldovi zvítězilo v posledním měřeném tréninku před kvalifikací na okruhu Spa Franchorchamps. Favorité na vítězství v závodě dnes zůstali ve druhé polovině pořadí, což ale pro kvalifikaci není příliš podstatné.
Hodinku před tréninkem se nad okruhem přelévali těžké mraky, před jeho začátkem se však vyjasnilo a jezdci tak vyráželi do boje s časomírou za sucha, ale za chladných podmínek, teploměr ukazoval pouze 13 stupňů. Pneumatiky zde letos Bridgestone přivezl o stupeň měkčí a objevují se obavy o jejich dostatečnou výdrž. Pojďme ale k průběhu dopolední měřené části: po několika minutách, kdy všichni vyjeli po jedné zastávce po instalačních kolech zpět na trať, vedl Lewis Hamilton na McLarenu. Rádiem byl informován o tom, že je rychlý v prvním a třetím sektoru díky KERSu, ale že je pomalý ve druhém sektoru, jenž obsahuje rychlejší pasáže, kde hraje klíčovou úlohu aerodynamika. V tomto sektoru byl dlouho nejrychlejší Jaime Alguersuari s vozem Toro Rosso - aerodynamika převzatá od velkého bratra Red Bull se Neweymu holt opravdu vydařila. V polovině všechny překvapil Adrian Sutil, když byl v tu dobu téměř o sekundu rychlejší než zbytek pilotů. Od té chvíle jezdci začali jezdit pekelně rychlá kola. Force India oznámila, že Fisichella trefil na trati nějaké zvíře, což naštěstí krom zvířete, jež umřelo, odnesl pouze přední spoiler. Tým ale již neměl k dispozici další nové složitě tvarované křídlo upravené pro Belgii, a tak musel použít starší typ z Valencie. Do kvalifikace by jej měli dát mechanici ale dohromady. Sutila někonec krom Heidfelda, jehož monopostu výrazně pomohly poslední úpravy aerodynamiky, překonal také Jarno Trulli na Toyotě. Japonská stáj zde podávala ve všech třech trénincích výborné výkony, umísťovala se konzistentně vi nejlepší pěticí. Smolařem dnešního dne byl Mark Webber, jenž nezajel ani jeden čas. Z jeho vozu se během jízdy linul příšerný zvuk a po zajetí do garáže se k jeho motoru hned seběhli technici od Renaultu, před kvalifikací jej budou muset vyměnit. Red Bull má poslední dobou na francouzské agregáty smůlu - Vettelovi odešli ve Valencii hned dva. Mírně se zlepšil i pozorně sledovaný Luca Badoer na Ferrari - za svým týmovým kolegou zaostal o necelých 0,6 vteřiny. Smedley mu v průběhu tréninku do rádia dokonce hlásil, že kdyby poskládal dohromady své nejlepší časy ze tří sektorů, pak by za ním zaostal pouze o dvě či tři desetinky. Luca si stěžoval na stabilitu vozu při brzdění do pomalý zatáček. Ani dnes se nevyvaroval chyb, jednou dokonce si při nájezdu do boxů dokonce zkrátil trať, za což bude možná ještě pokutován. Při jeho pomalém průjezdu Eau Rouge se hodně usmíval Anthony Davidson v záběru kamery. Davidson mimo jiné prohlásil: "Štve mě, jak jednoduše zde vypadá řízení z kamery umístěné nad hlavou." Badoer mimochodem projel Eau Rouge poprvé naplno až 20 min před koncem. Co říci k výkonům největších adeptů na titul - Red Bullu a BrawnGP? Buď jezdili s plnou nádrží a nechtěli odhalit záměrně svůj potenciál před kvalifikací anebo se zde oba ve tomto tréninku trápili. Spíše to žel vypadá na tu druhou možnost. Chytřejší budeme ve 14 hodin, kdy budou muset všichni vyložit své karty na stůl.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.